| کد خبر: 245462 |

پارکینگ‌های اصفهان، ارزان‌تر از همه شهرهاست

رئیس اداره هماهنگی امور مناطق و سازمان‌های معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان با اشاره به افزایش دو برابری نرخ پارکینگ‌های شهرداری، گفت: با وجود افزایش قیمت، همچنان ارزان‌ترین پارکینگ‌ها را در بین شهرهای کشور داریم.

تین نیوز

رئیس اداره هماهنگی امور مناطق و سازمان‌های معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان با اشاره به افزایش دو برابری نرخ پارکینگ‌های شهرداری، گفت: با وجود افزایش قیمت، همچنان ارزان‌ترین پارکینگ‌ها را در بین شهرهای کشور داریم.

به گزارش تین نیوز، مجید عموچی با اشاره به اینکه شهرداری اصفهان هم‌اکنون ۴۳ پارکینگ در اختیار دارد که مجموعاً ظرفیت پارک ۹ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو را دارد، اظهار کرد: از این ۴۳ پارکینگ، ۵ پارکینگ روباز داریم و بقیه پارکینگ‌های مسقف و طبقاتی است که در سطح شهر مشغول خدمت‌رسانی به شهروندان هستند.

وی با اشاره به مصوبه اخیر شورای شهر اصفهان برای افزایش نرخ پارکینگ‌های شهرداری، گفت: نرخ قبلی برای خودروهای شخصی در پارکینگ‌های مسقف، در ساعت اول ورود ۱۲۰۰ تومان و از ساعت دوم به بعد هر ساعت ۸۰۰ تومان بود. با تصویب افزایش دو برابری، این نرخ برای ساعت اول ورود ۲۴۰۰ و ساعت دوم به بعد هر ساعت ۱۶۰۰ تومان تعیین شد. البته این افزایش نرخ هنوز ابلاغ نشده است، ضمن اینکه در حال حاضر حتی بعد از افزایش هم ارزان‌ترین نرخ پارکینگ شهری را در کل کشور داریم.

رئیس اداره هماهنگی امور مناطق و سازمان‌های معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه آخرین جلسه افزاش نرخ پارکینگ‌ها ۲۸ فروردین سال ۹۸ بود، گفت: با وجود تورم سال ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰، افزایش نرخ پارکینگ‌ها اعمال نشده بود. البته پیشنهاد ما افزایش ۱۵۰ درصدی بود تا نرخ پارکینگ‌ها به ۳ هزار تومان برسد اما شورای شهر به لحاظ رعایت مسائل اجتماعی با صد در صد افزایش قیمت موافقت کرد.

وی با بیان اینکه افزایش نرخ پارکینگ‌های شهری عملاً در استفاده از پارکینگ‌ها تأثیری ندارد، گفت: با وجود افزایش صددرصدی، نرخ پارکینگ‌ها هنوز عدد بالایی نیست، اما شاید برای خودروهایی که به‌صورت طولانی‌مدت در پارکینگ‌های شهر پارک می‌کنند تأثیر داشته باشد.

ظرفیت پارکینگ در مرکز شهر کافی نیست

عموچی با اشاره به اینکه پارکینگ‌های شهر یک مسئله و سیاست‌گذاری آن یک مسئله دیگر است، توضیح داد: ظرفیت پارکینگ به‌ویژه در مرکز شهر کافی نیست، اما سیاست‌گذاری هم باید به‌صورتی باشد که باعث افزایش حجم تردد در هسته مرکزی شهر نشود، چراکه در مرکز شهر مراکز جذب سفر زیادی داریم و هرچقدر هم پارکینگ ساخته شود باز هم شهروندان با وسایل نقلیه شخصی می‌آیند که باعث افزایش ترافیک و آلودگی هوا می‌شود، درحالی‌که یکی از دلایلی که باعث می‌شود شهروندان از وسیله نقلیه شخصی استفاده نکنند و از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند، دغدغه پیدا کردن جای پارک خودرو است.

وی با بیان اینکه باید برنامه‌ریزی کنیم چه کسانی می‌توانند با وسیله نقلیه شخصی به مرکز شهر بیایند و چه کسانی نه، تصریح کرد: شاید کارمندان ارگان‌هایی مثل شهرداری و استانداری نباید پارکینگ رایگان و ارزان در اختیار داشته باشند، چون هر روز به مرکز شهر می‌آیند و می‌توانند رفت‌وآمد خود را با وسایل نقلیه عمومی برنامه‌ریزی کنند، اما با معمولاً این اتفاق می‌افتد که کارمندان اول صبح پارکینگ‌های مرکز شهر را پر می‌کنند. حالا تصور کنید در ساعات بعدی روز که برخی شهروندان کار ضروری دارند و یا امکان استفاده از وسایل نقلیه عمومی را ندارند ظرفیت پارکینگ‌ها تکمیل است.

رئیس اداره هماهنگی امور مناطق و سازمان‌های معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان با تأکید بر مدیریت ظرفیت پارکینگ‌های شهر، تصریح کرد: ظرفیت خالی پارکینگ‌ها باید در اختیار افرادی قرار گیرد که نیاز واقعی‌تر به پارکینگ دارند.

وی یکی دیگر از مشکلات کنونی پارکینگ‌های شهر را رها کردن برخی خودروها برای مدت طولانی برشمرد و افزود: ماشین‌های توقیفی نیز قبلاً در پارکینگ‌های شهر بود و ظرفیت بخشی از پارکینگ‌ها را اشغال می‌کرد که سعی کردیم این معضل را حل کنیم.

سیاست توسعه پارکینگ در مرکز شهر را نداریم

عموچی با بیان اینکه مسلم است نیاز به پارکینگ در مرکز شهر بیشتر است، توضیح داد: سیاست کلی مدیریت شهری این بوده که تردد خودروهای شخصی را داخل رینگ اول ترافیکی شهر محدودتر کند و در اطراف رینگ یک پارکینگ‌هایی ایجاد شود تا اگر کسی می‌خواهد به مرکز شهر بیاید، به‌خصوص مواقعی مثل ایام عید یا شروع سال تحصیلی، خودروی خود را در پارکینگ‌های اطراف رینگ اول ترافیکی پارک کند و با وسایل نقلیه عمومی به مرکز شهر بیاید. درجاهایی که نیاز واقعی وجود دارد نیز از طرقی مثل احداث پارکینگ‌های زیرسطحی یا پارکینگ‌های مکانیزه این نیاز را برطرف کند، اما به‌طورکلی سیاست توسعه پارکینگ در مرکز شهر را نداریم.

وی در مورد پارک ماشین در کنار خیابان‌ها نیز گفت: خیابان برای عبور و برای پارک خودرو ساخته نشده، اما یک لاین پارک هم دارد که با توجه به اینکه بسیاری از مغازه‌ها وقت مجوز گرفته‌اند و کسری پارکینگ هم پرداخت کرده‌اند، انتظار دارند جای پارک جلوی مغازه‌شان در اختیارشان یا مشتریانشان باشد، اما درهرحال پارک دوبل پذیرفته شده نیست.

رئیس اداره هماهنگی امور مناطق و سازمان‌های معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان با بیان اینکه حتی جاهایی که پارکینگ داریم هم برخی شهروندان افراد حاضر نیستند داخل پارکینگ بروند و کنار خیابان پارک می‌کنند، گفت: در این زمینه سیاست‌های تشویقی و تنبیهی باید کنار هم باشد، یعنی هم پارکینگ ایجاد کنیم و هم حمل‌ونقل عمومی را توسعه دهیم، چراکه مرکز شهر یک ظرفیتی دارد که اگر از این ظرفیت بیشتر استفاده کنیم دچار مشکل می‌شود.

وی ادامه داد: وقتی پارک دوبل و تخلف می‌شود پلیس راهور باید با اعمال جریمه از آن پیشگیری کند تا روان‌سازی ترافیک در مرکز شهر انجام شود. درجایی مثل خیابان آمادگاه بیماران رفت‌وآمد زیادی دارند، ولی برخی خیابان‌ها این‌طور نیست و شهروندان عمدتاً برای گردش یا خرید می‌آیند که می‌توانند از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند.

اجازه نظارت بر پارکینگ‌های خصوصی را نداریم

عموچی به پارکینگ‌های خصوصی در سطح شهر اشاره کرد که زیر نظر اتحادیه خودشان فعالیت می‌کنند و افزود: نظارت بر این پارکینگ‌ها با اتحادیه است، اما در سال‌های اخیر تلاش کردیم با آن‌ها تعامل داشته باشیم تا همان ضوابط و مقرراتی که ما در پارکینگ‌های شهرداری اعمال می‌کنیم، اعمال کنند. شهرداری نظارت قوی‌تری روی پارکینگ‌ها دارد اما ما ازنظر قانونی نمی‌تواند نظارتی بر پارکینگ‌های خصوصی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: سعی کردیم قیمت پارکینگ‌های شهرداری را با اتحادیه یکسان کنیم، ولی به لحاظ قانونی نمی‌توانیم نرخی بیشتر از آن‌ها داشته باشیم. اتحادیه پارکینگ‌های خصوصی در اتاق اصناف نرخ ۲۵۰۰ را مصوب کرده‌اند و ما ۲۴۰۰ که خیلی نزدیک است.

عموچی اضافه کرد: اگر زمینی در مرکز شهر بلااستفاده باشد و یا حتی حیاط مدارس، صدور مجوز پارکینگ را برای بخش خصوصی تسهیل می‌کنیم تا به‌راحتی از ظرفیت این فضا برای استفاده عموم استفاده کنند.

هوشمندسازی پارکینگ‌های سطح شهر

وی در پاسخ به این سؤال که آیا پارکینگ‌های شهرداری نیاز به اصلاح و بازنگری دارند؟ گفت: برنامه‌ای که داریم و طی چند سال گذشته اقداماتی نیز انجام شده، اما برنامه مفصل‌تری برای هوشمند سازی پارکینگ‌ها داریم ازجمله ورود و خروج از پارکینگ‌ها مکانیزه باشد، مردم از داخل خانه بتوانند پارکینگ را در مرکز شهر رزرو کنند و بدانند قبل از حرکت ظرفیت پارکینگ‌های اطراف مقصد چقدر است. تجهیزاتی داخل پارکینگ‌ها مثل اعلام و اطفا حریق هم باید به‌روزرسانی شود. برخی پارکینگ‌ها مشکل نور دارد که سعی کردیم اصلاح نور کنیم، هواکش‌های برخی پارکینگ‌ها باید به‌روزرسانی و تعمیر شود و جاهایی که نیاز به کار عمرانی دارد هم در دستور کار داریم.

رئیس اداره هماهنگی امور مناطق و سازمان‌های معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان در مورد پروژه جدید نیز توضیح داد: تا انتهای سال پارکینگ زیرسطحی توحید وارد مدار می‌شود، پارکینگ‌های دیگر زیرسطحی هم داریم که عملیات عمرانی آن برای سال آینده مدنظر است، مثل پارک زیرسطحی خیابان شیخ صدوق، پارکینگ زیرسطحی خیابان شریعتی که فعلاً به لحاظ مسائل فنی اتفاق نیفتاده، همچنین پارکینگ‌های دیگری هم در شمال شهر داریم مثل شهدا که تملک آن در حال انجام است تا بعد وارد فاز اجرایی شود. به‌طورکلی بیشتر پروژه‌ها در راستای سیاست توسعه پارکینگ در اطراف رینگ اول ترافیکی است.

وی در مورد توسعه پارکینگ‌ها در کنار ایستگاه‌های مترو نیز اظهار کرد: این موضوع می‌تواند کمک زیادی به استفاده از حمل‌ونقل عمومی و روان‌سازی ترافیک کند. در این راستا برای پارکینگ کاوه کنار ایستگاه مترو کاوه برنامه داریم تا وضعیت آن مطلوب‌تر شود، البته الان پارکینگ وجود دارد اما روباز است و برنامه‌ای برای اصلاح آن داریم. پارکینگ‌های کوچکی کنار ایستگاه‌های مترو مفتح و شهید علیخانی برنامه‌ریزی کرده‌ایم و پارکینگی در زمین کنار پل ۲۵ آبان در نظر داریم که بخشی از تملک انجام شده و امیدواریم به نتیجه برسد تا بتوانیم عملیات اجرایی آن را شروع کنیم.

درآمد و هزینه پارکینگ‌های شهرداری در سال گذشته

وی مجموع هزینه پارکینگ‌های شهرداری اصفهان در سال گذشته را حدود ۴.۱ میلیارد تومان اعلام و تصریح کرد: برخی پارکینگ‌ها مثل ۲۵ آبان، باغ پرندگان، شیخ بهایی، جلفا، اردیبهشت، چمران و پشت مطبخ  زیان ده بوده است، ولی پارکینگ‌های حکیم، طالقانی، کرمانی و هشت‌بهشت درآمدی بیشتر از هزینه‌ها داشتند. البته شهرداری خیلی نگاه درآمد و هزینه به پارکینگ‌ها نداشته و بیشتر مدیریت ترافیک در مرکز شهر و مراکز جاذب سفر مدنظر است.

عموچی افزود: مجموعاً درآمد منهای هزینه همه پارکینگ‌های سطح شهر در سال گذشته یک میلیارد تومان بوده که در مقایسه با هزینه سرمایه‌گذاری اولیه عدد قابل‌توجهی نیست و شاید ارزش ریالی زمین و مختصات این پارکینگ‌ها بالای دو هزار میلیارد تومان باشد، اما پارکینگ‌ها در راستای هدفی که اشاره شد احداث شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه تنها در طول اردیبهشت‌ماه امسال حدود ۵۷۰ هزار خودرو از پارکینگ‌های عمومی شهرداری استفاده کردند، یادآور شد: میزان استفاده از پارکینگ‌های شهرداری در ماه‌های مختلف سال متفاوت است، به‌عنوان‌مثال استفاده از پارکینگ در ایام نوروز بیشتر و در فصولی مثل تابستان یا زمستان کمتر می‌شود.

رئیس اداره هماهنگی امور مناطق و سازمان‌های معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان در خاتمه بار دیگر خاطرنشان کرد: با وجود افزایش قیمت، همچنان ارزان‌ترین پارکینگ در کل کشور هستیم و امیدواریم با این افزایش قیمت بتوانیم کیفیت خدمات در پارکینگ‌ها را بهتر کرده و باعث بهبود رضایت شهروندان شویم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.