| کد خبر: 245384 |

◄ پروازها در فرودگاه کلاله جان می گیرد؟

پیش‌بینی ۴۵۰ میلیارد ریال اعتبار از سوی دولت سیزدهم برای احداث جایگاه سوخت فرودگاه شهدای کلاله به منظور تکمیل حلقه مفقوده و مهم این فرودگاه، امیدها را برای رونق دوباره یکی از مهمترین ناوگان‌های عمومی در حوزه مسافر و بار درشرق استان گلستان زنده کرد.

تین نیوز

پیش‌بینی ۴۵۰ میلیارد ریال اعتبار از سوی دولت سیزدهم برای احداث جایگاه سوخت فرودگاه شهدای کلاله به منظور تکمیل حلقه مفقوده و مهم این فرودگاه، امیدها را برای رونق دوباره یکی از مهمترین ناوگان‌های عمومی در حوزه مسافر و بار درشرق استان گلستان زنده کرد.

به گزارش تین نیوز، فرودگاه شهدای کلاله از حدود پنج سال قبل به دلایل مختلف از جمله متنوع نبودن مقاصد پروازی، ساعت پرواز و مهمتر از همه نبود جایگاه سوخت و در نتیجه استقبال کمرنگ ساکنان شرق استان گلستان غیرفعال شده است.

نبود جایگاه سوخت فرودگاه کلاله که ۵۰ سال از زمان احداث آن می‌گذرد و به تبع آن متنوع نبودن مقاصد پروازی، یکی از عوامل اصلی کم رونقی و تعطیلی چندباره این فرودگاه در سال‌های گذشته بوده که با رفع این نقص اساسی به اعتقاد کارشناسان و مسوولان، فرودگاه کلاله در مسیر رونق و توسعه قرار خواهد گرفت.

با پیگیری‌های انجام شده توسط مسوولان گلستان برای احداث جایگاه سوخت فرودگاه شهدای کلاله، تحقق این مطالبه مردمی در جریان سفر ۱۳ اسفند سال گذشته رییس جمهور و برخی اعضای هیات دولت به این استان شمالی مورد توجه و موافقت قرار گرفت.

مطابق مصوبه سفر هیات دولت به گلستان و به گفته فرماندار کلاله، برای ساخت جایگاه سوخت فرودگاه این شهرستان ۴۵۰ میلیارد ریال مصوب شد که ۲۵۰ میلیارد ریال آن سهم شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور و ۲۰۰ میلیارد ریال آن سهم وزارت نفت تعیین گردید.

فرهاد شیبک اظهارداشت: پس از اعلام آمادگی هر یک از طرفین مشارکت کننده برای ساخت جایگاه سوخت فرودگاه‌ کلاله، روز گذشته /هشت مرداد/ با حضور مدیرکل فرودگاه‌های گلستان، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی استان و هیات اعزامی کارشناسی شرکت نفت کشور، زمین حدود چهار هزار مترمربعی مورد نیاز برای احداث این پروژه تحویل شد. 

وی اضافه کرد: با ساخت جایگاه سوخت فرودگاه شهدای کلاله، پروازهای رفت و برگشت تهران، زاهدان در کنار اورژانس هوایی و استقرار بالگرد اطفای حریق در این فرودگاه فعال خواهد شد.

شیبک با اشاره به ظرفیت‌های کلاله در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی و گردشگری بیان کرد: فرودگاه کلاله مختص این شهرستان نیست بلکه ظرفیتی برای کل استان گلستان و کشور به‌ویژه برای صیانت از جنگل‌های هیرکانی در زمان آتش‌سوزی به شمار می‌رود.

در همین پیوند مدیرکل فرودگاه‌های گلستان گفت: با تحویل یک قطعه زمین به ابعاد ۶۰ در ۶۰ و مساحت کل سه هزار و ۶۰۰ مترمربع برای ساخت جایگاه سوخت فرودگاه کلاله، بزودی عملیات اجرایی این پروژه با انجام مطالعات اولیه، تهیه طرح و برگزاری مناقصه که فرایندی حدود ۲ ماهه خواهد داشت، توسط پیمانکار شروع می‌شود.

علی متانت افزود: جایگاه سوخت فرودگاه شهدای کلاله شامل ابنیه، سایبان، واحدهای سوخت رسان و ۲ مخزن ۹۰ هزار لیتری است که تلاش می‌کنیم در کمترین زمان ممکن آنرا احداث کرده و به بهره‌برداری برسانیم.

 بازدید مدیران گلستانی از فرودگاه کلاله و زمین ساخت جایگاه سوخت آن

فرودگاه کلاله که درسال ۱۳۵۰ برای استفاده اختصاصی یکی از وابستگان رژیم طاغوت و نیز سمپاشی اراضی زراعی تحت تصرف وی در سه کیلومتری شمال غربی این شهر در زمینی به مساحت ۳۱۵ هکتار تاسیس شده بود، پس از پیروزی انقلاب همچنان کاربری هواپیماهای سمپاشی را حفظ کرد تا اینکه با صرف هزینه‌های میلیاردی برای ایجاد زیرساخت‌های پروازی آن، بار نخست در سال ۱۳۷۴ و برای دومین بار در سال ۱۳۹۱ با حضور رییس جمهوری وقت و با هدف استفاده مسافری در مسیر تهران - کلاله بازگشایی شد اما به دلیل استقبال کم رنگ مسافران، پس از مدتی کوتاه تعطیل شد.

این فرودگاه پس از یک وقفه چهار ساله و برای بار سوم ۲۸ مهر ۱۳۹۵ راه‌اندازی شد که با وجود کاهش ۵۰ درصدی قیمت بلیط و برخی حمایت‌های دیگر، باز هم به دلیل استقبال کم رنگ مسافران در کمتر از ۲ ماه از آغاز فعالیت، مجدد با توقف پرواز ایرلاین‌ها و تعطیلی مواجه شد.

پروازهای فرودگاه شهدای کلاله برای چهارمین بار مرداد ۹۶ از سر گرفته شد اما باز هم پس از چند ماه به سبب استقبال کم مردم و این بار به بهانه نبود جایگاه سوخت به سرنوشت دوره‌های قبلی گرفتار شد و از آن تاریخ به بعد فعالیت مسافری این فرودگاه متوقف گردید.

به اعتقاد کارشناسان، مسوولان محلی و مردم شرق گلستان تعطیلی چند باره فرودگاه کلاله بیشتر به سبب نامناسب بودن زمان پروازها (کلاله به تهران) و نیز کم بودن مقاصد پروازی آن بوده و همین عوامل دلیلی بر استقبال کم حدود یک میلیون نفر از اهالی ساکن هفت شهرستان واقع در شرق گلستان یعنی رامیان، آزادشهر، گنبدکاووس، مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه از این فرودگاه است.

شهرستان کلاله با افزون بر ۱۳۰ هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.