| کد خبر: 245327 |

خصوصیات فنی و میزان پیشرفت فیزیکی راه آهن کرمانشاه-خسروی

در حالی که احداث راه آهن شلمچه-بصره به دلیل برخی موانع همچنان متوقف است، اما به نظر می رسد با تکمیل راه آهن کرمانشاه-خسروی-خانقین، یک اتصال ارزان تر به شبکه ریلی عراق را در پیش رو داریم.

تین نیوز

در حالی که احداث راه آهن شلمچه-بصره به دلیل برخی موانع همچنان متوقف است، اما به نظر می رسد با تکمیل راه آهن کرمانشاه-خسروی-خانقین، یک اتصال ارزان تر به شبکه ریلی عراق را در پیش رو داریم.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، سید میعاد صالحی معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت راه آهن در آستانه فرا رسیدن ماه محرم از ایستگاه راه آهن شلمچه بازدید کرده و از راه اندازی قطار ترکیبی ریلی-جاده ایِ تهران-کربلا از مسیر ایستگاه شلمچه خبر داده است.

صالحی با بیان اینکه بر اساس مصوبه هیئت دولت، احداث خط آهن شلمچه-بصره به شرکت راه آهن واگذار شده، گفته است: این مسیر ۳۲ کیلومتری را ما تا نقطه صفر مرزی (ایستگاه شلمچه) متصل کرده ایم ولی برای اتصال به ایستگاه راه آهن بصره، نیاز به ساخت ۳۲ کیلومتر خط آهن دارد که بیش از ۸۰۰ متر آن روی اروند (شط العرب) ساخته خواهد شد.

مدیرعامل راه آهن (۳ اسفند ۱۴۰۰): موانعی بر سر ساخت راه آهن شلمچه-بصره هست

معاون وزیر راه که پنج شنبه ۶ مرداد برای پیگیری آخرین وضعیت راه آهن شلمچه-بصره به عراق رفته بود، پیش از این در ۳ اسفند ماه سال گذشته از وجود موانع گسترده سیاست-امنیتی بر سر احداث محور ریلی شلمچه-بصره خبر داده بود که قرار است از محل تفاهم با طرف عراقی، این موانع گام به گام برداشته شود.

مدیرعامل راه آهن (۶ مرداد ۱۴۰۱): موانعی بر سر ساخت راه آهن شلمچه-بصره وجود دارد

این در حالی است که صالحی مدیرعامل راه آهن بار دیگر روز گذشته و به رغم گذشت ۵ ماه از آخرین اظهار نظر در خصوص راه آهن شلمچه-بصره، بر وجود موانع بر سر ساخت این خط آهن تأکید کرد و گفت: موانعی بر سر راه است که ما در طول این چند ماه گام به گام در حال برطرف ساختن موانع هستیم، امیدوارم با کاهش موانع، احداث آن آغاز خواهد شد.

موانع ساخت شلمچه-بصره: تملک اراضی، مین روبی مسیر، پل سازی بر روی اروند رود

وی خاطرنشان کرد: مسیری که به شلمچه منتهی شده را به سمت بصره ادامه خواهیم داد، چرا که از همین نقطه باید بالغ بر ۱۶ کیلومتر مین روبی صورت گیرد، اراضی وجود دارد که باید تصرف شود و پلی روی اروند نیز احداث شود تا به ایستگاه بصره برسیم، هر کدام از این اقدامات مطالعات جداگانه ای دارد که در حال انجام است و این بیانگر این است که این یک موضوع ساده و کوچک نیست و گام به گام باید آن را برطرف کنیم.

بسیاری از کارشناسان صنعت حمل و نقل ریلی معتقدند علاوه بر اینکه ساخت خط آهن شلمچه-بصره می تواند به تردد مسافری و زائران عتبات عالیات کمک کند، می تواند به جابه جایی کالا و صادرات به عراق نیز مؤثر باشد؛ ضمن اینکه می تواند در ترانزیت کالا به عراق به خصوص با توجه به ممنوعیت ترانزیت جاده ای و تردد کامیون های خارجی در این کشور، اثرگذاری بالایی داشته باشد.

خصوصاً که عراق از واردکنندگان بزرگ غلات از روسیه و قزاقستان است که از بنادر شمالی امکان ترانزیت ریلی کالاهای اساسی به عراق فراهم شود.

راه آهن کرمانشاه-خسروی؛ مکمل شلمچه-بصره یا ارجح بر آن؟

در هفته های اخیر و همزمان با سفر استانی دولت به استان کرمانشاه و بازدید مسئولان ارشد وزارت راه و شهرسازی از راه آهن کرمانشاه-خسروی، بار دیگر اقتصادی یا غیر اقتصادی بودن ساخت این مسیر ریلی میان کارشناسان اقتصادی مطرح شده است.

با توجه به اینکه ما در بسیاری از چشمه های بار خصوصاً مناطق کلونی معادن سنگ آهن یا دیگر معادن بزرگ مقیاس و نیز مراکز اصلی تولید محصولات فولادی، همچنان با محدودیت اتصال شبکه ریلی مواجهیم، برخی کارشناسان مدعی اند احداث خط آهن به استان هایی که کمتر جنبه تولید بار داخلی دارند، یک فعالیت اقتصادی محسوب نمی شود.

با این همه، اتصال شبکه ریلی به کشورهای همسایه می تواند در افزایش بار ترانزیتی در شبکه ریلی مؤثر باشد که درآمدهای خوبی برای کشور در پی خواهد داشت.

کرمانشاه-خسروی؛ مسیری برای دستیابی به سوریه

با توجه به اینکه مسیر شلمچه-بصره کوتاه تر از مرز خسروی به عراق است، لذا بیشتر تمرکز دولت بر اتصال ریلی ایران به عراق، از مسیر جنوب غرب بوده است. اما در حال حاضر با توجه به اتصال راه آهن همدان به کرمانشاه و باقی مانده بخشی از مسیر کرمانشاه به خسروی، گفته می شود که تکمیل این مسیر با توجه به سختی های کمتر آن نسبت به شلمچه-بصره، شاید اولویت بیشتری به اتصال ایران به عراق از جنوب غربی کشور داشته باشد.

محور ریلی کرمانشاه به مرز خسروی و سپس تا شهر خانقین (در شرق عراق) که به شبکه ریلی عراق متصل است، ۲۶۳ کیلومتر است و می تواند در صادرات و واردات و تجارت ایران و با عراق و همچنین ترانزیت ریلی مؤثر است و به نظر می رسد از نظر کریدور شرق به غرب، اصلی ترین مسیر برای دستیابی به سوریه و بنادر مدیترانه ای این کشور باشد.

از نظر مسافری نیز با توجه به کوتاه تر بودن دسترسی به عتبات عالیات از مسیر استان های غربی نسبت به جنوب غربی، به نظر می رسد استقبال زائران ایرانی کربلای معلی و نیز زائران عراقی حرم مطهر رضوی (ع) از راه آهن کرمانشاه-خسروی از شلمچه-بصره بیشتر باشد.

خصوصیات فنی و پیشرفت فیزیکی کرمانشاه-خسروی

راه آهن کرمانشاه-خسروی تا کنون ۳۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و اگر تأمین مالی مناسبی برای آن انجام شود، می توان انتظار داشت که دو ساله تکمیل شود.

ساخت این محور ریلی در ۵ قطعه برنامه ریزی شده که قطعه اول ۳۶ درصد، قطعه دوم ۴۴ درصد قطعه سوم حدود ۵۰ درصد و قطعه چهارم ۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند؛ ساخت قطعه پنجم هنوز آغاز نشده است.

کارشناس ریلی:

در همین رابطه محمد جواد شاهجویی کارشناس حمل و نقل ریلی در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: آنچه سبب شده که تا کنون خط آهن کرمانشاه-خسروی احداث نشود، مانند سایر پروژه های عمرانی به بحث تأمین اعتبار برمی گردد.

وی ادامه داد: این پروژه در مسیر ۲۶۳ کیلومتری خود به رقمی بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان نیاز دارد از مرز خسروی تا خانقین عراق که ۲۷ کیلومتر است نیز ۱,۱۰۰ میلیارد تومان می خواهد.

تکمیل کریدور ریلی کرمانشاه-بغداد چه قدر اعتبار می خواهد؟

کارشناس صنعت ریلی گفت: از خانقین تا بغداد هم شبکه ریلی دارد اما فرسوده است اما برای بازسازی و بهسازی نیاز به ۲,۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار دارد. بنابراین کریدور کرمانشاه-بغداد ۹,۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار می خواهد که اگر با سایر کریدورهای ترانزیتی مقایسه کنیم، رقم قابل توجهی نیست.

وی خاطرنشان کرد: پروژه راه آهن کرمانشاه-بغداد مجموعاً کمتر از ۳۰۰ میلیون دلار می خواهد که در مقایسه با راه آهن رشت-آستارا که ۸۰۰ میلیون دلار می خواهد، بسیار کمتر است؛ اما اهمیت آن کمتر از راه آهن رشت-آستارا نیست.

این کارشناس ریلی در پاسخ به این پرسش که آیا اتصال استان های غربی به شبکه ریلی اقتصادی است یا خیر؟ گفت: یک ضرورت است که استان های غربی هم به شبکه ریلی متصل شوند و باید شبکه حمل و نقل ریلی را با عراق برای توسعه ترانزیت، صادرات و واردات و حمل و نقل مسافر، گسترده تر کنیم.

روش های نوین و جذاب تأمین اعتبار پروژه

شاهجویی تصریح کرد: برای تأمین مالی خط آهن کرمانشاه-خسروی می توان از روش های تأمین مالی مردمی، بازار سرمایه، «صندوق های سهامی عام پروژه» و مانند آن بهره برد.

وی این پروژه را یک طرح جذاب اقتصادی دانست و افزود: با مشوق هایی مانند حق بهره برداری از اراضی یا معادن اطراف آن برای جلب سرمایه گذار، می توان در تأمین اعتبار آن تسریع کرد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حامد 0 0

    1-ابتدا از مرز خسروی به خانقین راه آهن بسازیم سپس آن را به کرمانشاه ادامه دهیم تا مانند راه آهن شلمچه به بصره در خاک عراق به مشکل بر نخوریم . 2-مانند تجربه راه آهن میر جاوه به تفتان در مرز پاکستان که تا زمان ساخت راه آهن کرمان به زاهدان تا سالها فعال بود.

  • سعید 0 1

    واقعا چرا که فکر کردید تکمیل راه آهن کرمانشاه-خسروی-خانقین، یک اتصال ارزان تر از شلمچه - بصره به سمت کشور عراق و عتبات هست؟

  • ناشناس 1 0

    اگر واقعا با ۳۰۰ میلیون دلار می شود راه آهن کرمانشاه بغداد را ساخت !! باید روی مساله ساخت این راه‌آهن پافشاری کرد !! خیلی به صرفه است و کاربردی است !!!

  • حسینی 0 0

    واقعا عجیبه خط راه آهن کرمانشاه خسروی طرحی ملی مصوب شده و دارای ردیف بودجه است بعد از گذشت سالها بجای تکمیل و بهره برداری سریع تر مجددا به دنبال مطالعات کارشناسی توجیه اقتصادی این طرح شاخص هستند که قبلا انجام پذیرفته !!!!!!!!!!!