| کد خبر: 245302 |

◄ استقلال بررسی سوانح و دیپلماسی هواپیمایی کشور، در محک

سخنگوی شرکت هواپیمایی بین‌ المللی پاکستان روز سه‌ شنبه اعلام کرد که دو فروند هواپیمای تجاری پاکستانی به دلیل خطای انسانی کنترل‌ کننده‌ های ترافیک هوایی در ارتفاع بالا در حریم هوایی ایران نزدیک بود با هم برخورد کنند.

تین نیوز

یک کارشناس هوانوردی گفت: طی روزهای اخیر اخبار ضد و نقیضی در خصوص رویداد احتمال برخورد دو فروند هواپیمای پاکستانی بر فراز آسمان ایران در سطح رسانه های بین المللی و داخلی منتشر شد.

به گزارش تین نیوز، این کارشناس با بیان این مطلب در جمع فعالان بخش هوانوردی در شبکه های اجتماعی افزود: در این میان سکوت معنادار سازمان هواپیمایی کشوری و اظهارنظرهای برخی مقامات رسمی برای صاحبنظران عرصه هواپیمایی قابل تامل است

او عنوان کرد: بر اساس رویه های بین المللی، در صورت بروز چنین رویدادهایی ارائه دهندگان خدمات ناوبری هوایی موظف هستند در اولین فرصت ممکن، موضوع را به نهاد حاکمیتی هواپیمایی در کشور متبوع اطلاع رسانی نمایند.

وی تاکید کرد: این اقدام علاوه بر ورود بخش بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری به بررسی شفاف، مستقل و حرفه ای رویداد، فرصت مناسبی در اختیار بخش مدیریتی سازمان قرار خواهد داد تا با مذاکرات اولیه و اطمینان بخشی به سازمان همتراز خود در کشور ثالث از مطرح نمودن شتابزده موضوع در سطح رسانه ها پیشگیری به عمل آمده، امکان بررسی دقیق و به دور از حاشیه های بعدی فراهم شود.

این کارشناس گفت: از منظر دیگر عدم اطلاع رسانی و شفاف سازی رسمی موضوع (پس از مطرح شدن در رسانه های داخلی و خارجی) توسط سازمان هواپیمایی کشوری و اظهارات غیرکارشناسی برخی مقامات دیگر، اما و اگرها را نزد نخبگان صنعت و بهره بردار نهایی خدمات هواپیمایی کشور افزایش داده که جا دارد حداقل گزارش اولیه مختصری در خصوص تایید یا رد این رویداد توسط بخش نظارتی و بررسی سوانح صنعت هوانوردی و در راستای تنویر افکار عمومی صادر گردد و پرداختن به جزئیات و نکات فنی را به بررسی های فنی دقیق تر در فرصت مناسب منوط و موکول گردد.

وی عنوان کرد: مشارکت در بررسی سوانح و رویدادهای هوایی از  حقوق نهاد حاکمیتی هوانوردی کشور متبوع هواپیمای سانحه دیده یا درگیر در رویداد  است که می بایست در سوانح هوایی محترم شمرده شده و در صورت درخواست از حضور مدیران و کارشناسان متبوع آن کشور را در بررسی سوانح و رویدادها بهره گرفت و گزارش نهایی نیز علاوه بر ارسال برای سازمان هواپیمایی کشور مذکور، به منظور پیشگیری از وقوع مجدد رویدادها به اطلاع عموم برسد.

این کارشناس افزود: بر این اساس به نظر می رسد موارد ذیل در این قائله مغفول مانده است:

- عدم اطلاع رسانی رسمی اولیه توسط سازمان علیرغم وجود فرآیندها و دستورالعمل های متقن.

- غفلت از تعامل با مقامات پاکستانی و اطمینان بخشی در خصوص بررسی سریع و دقیق سانحه و تاکید بر دعوت از کارشناسان پاکستانی در بررسی رویداد.

- اظهار نظر افراد دیگری غیر از مقامات رسمی هواپیمایی کشوری بر خلاف رویه های موجود در  خصوص واگذاری اطلاع رسانی و اظهارنظر رسمی در خصوص سوانح و رویدادهای هوایی به مقام ذیصلاح در سازمان هواپیمایی کشوری.

به گزارش تین نیوز، بر اساس خبرهای منتشر شده، سخنگوی شرکت هواپیمایی بین‌ المللی پاکستان روز سه‌ شنبه اعلام کرد که دو فروند هواپیمای تجاری پاکستانی به دلیل خطای انسانی کنترل‌ کننده‌ های ترافیک هوایی در ارتفاع بالا در حریم هوایی ایران  نزدیک بود با هم برخورد کنند.

این واقعه روز یکشنبه زمانی رخ داد که شرکت کنترل ترافیک هوایی ایران ATC به هواپیمای خطوط هوایی بین‌المللی پاکستان که عازم پیشاور بود اجازه داد از ارتفاع 36000 پا به ارتفاع 20000 پایین بیاید.

به گفته این منبع، هواپیمای دیگر متعلق به همین شرکت هواپیمایی به مقصد دبی در ارتفاع 35000 پایی زیر زمین قرار داشت و به گفته این منبع، این دو هواپیما در فاصله 300 متری به یکدیگر نزدیک شدند.

عبدالله حفیظ خان، سخنگوی این سازمان به خبرگزاری فرانسه گفت: «یک سیستم جلوگیری از برخورد به دو خلبان کمک کرد تا مسیر خود را اصلاح کنند و پس از نزدیک شدن هواپیماها به یکدیگر از حادثه جلوگیری کنند.

وی افزود: برای بررسی این حادثه به مقامات ایرانی نامه می‌زنیم، زیرا شرکت کنترل ترافیک ایران قرار نبود اجازه پایین آمدن به هواپیمای پیشاور را بدهد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حمید 0 0

    با سلام
    1. این دوست به اصطلاح کارشناس بهتره اول خودش را معرفی بکنه.
    2. یک گزارش سراپا مغرضانه و بی ارزش که فقط عقده گشایی نگارنده را در خصوص صنعت بنمایش گذاشته است.
    3. نگارنده به اصطلاح کارشناس خود بهتر می داند که مسئولیت فضای کشور بر عهده شرکت فرودگاههای کشور است و انکه باید گزارش موضوع را میکرده شرکت فرودگاهها است و نه سازمان!!!
    4. و باز خود نگارنده به اصظلاح کارشناس شما با نگاهی به جداول پروازی راحت می فهمید که در ان تاریخ شرکت پاکستانی کلا یک پرواز داشته ودو پرواز همزمان پاکستانی اصلا وجود خارجی نداشته است.
    5. کمی انصاف بد چیزی نیست