| کد خبر: 245249 |

◄ آخرین وضعیت راه آهن چابهار-زاهدان

معاون راه و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: علاوه بر ۳۰۰ میلیون یوروی صندوق توسعه ملی، ۲۵۰ میلیون یوروی دیگر برای تکمیل خط آهن چابهار– زاهدان نیاز است.

تین نیوز

معاون راه و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: علاوه بر ۳۰۰ میلیون یوروی صندوق توسعه ملی، ۲۵۰ میلیون یوروی دیگر برای تکمیل خط آهن چابهار– زاهدان نیاز است.

به گزارش تین نیوز، عباس خطیبی درباره آخرین وضعیت راه آهن چابهار-زاهدان اظهار داشت: این راه آهن از طرح های بزرگ ریلی کشور است که تکمیل کننده قسمت شرقی کریدور ریلی شمال به جنوب محسوب می شود. ظرفیت فعلی بندر چابهار را که بخشی از آن بلااستفاده مانده به طور کامل پوشش خواهد داد.

وی با بیان اینکه قدم های خوبی در خصوص تکمیل راه آهن چابهار- زاهدان برداشته شده است، گفت: ۱۵۵ کیلومتر از این مسیر شامل قطعه زاهدان به خاش تقریباً به اتمام رسیده و تا دو ماه آینده این محدوده به بهره برداری می رسد.

معاون راه و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: در پروژه های زیرساختی ریلی ابتدا بخش زیرسازی تکمیل می شود و سپس سراغ روسازی سایر قطعات می رویم. اما به دلیل اهمیت این مسیر ریلی، تلاش می شود ابتدا قطعه خاش-زاهدان هم از نظر زیرسازی و روسازی تکمیل شده و به بهره برداری برسد. البته در سایر قطعات همزمان فرآیند زیرسازی و روسازی در حال انجام است.

به گفته خطیبی ۷۴ درصد پروژه پیشرفت زیرسازی داشته و این طرح به طور کلی ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به عنوان پیمانکار به سرعت در حال اجرای این پروژه است.

معاون شرکت ساخت و توسعه به تخصیص صد میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی با موافقت رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۹۸ اشاره و تصریح کرد: سال گذشته ۲۰۰ میلیون یورو از این ۳۰۰ میلیون یورو را دریافت کردیم. امسال قرار بود صد میلیون یوروی باقیمانده را به این پروژه تخصیص بدهند.

خطیبی تأکید کرد: با پیگیری هایی که وزارت راه و شهرسازی انجام داد، نهایتاً قرار شد ۵۰ میلیون یورو صندوق توسعه ملی به بانک مرکزی برای تبدیل ارز ریال واگذار کند که پرداخت آن با کمی تأخیر مواجه شد اما به تدریج در حال واریز به حساب وزارت رفاه است و ما هم آن را تدریجی دریافت می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: موارد ریالی به صورت اعتبارات ۳۰ تا ۵۰ میلیارد تومانی واریز می شود که در برابر حجم کاری که در دست اجراست و همچنین زمان بندی برنامه ریزی شده که قرار بود پایان ۱۴۰۲، رقم کمی است اما به هر حال پروژه زنده و در دست اجراست.

معاون راه و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه ۳۰۰ میلیون یوروی تخصیص داده شده به کل پروژه نمی رسد، خاطرنشان کرد: علاوه بر آن ۲۵۰ میلیون یوروی دیگر نیاز است تا راه آهن چابهار- زاهدان تکمیل شود. البته برای مبلغ باقیمانده فکرهایی شده و مکاتباتی صورت گرفته است؛ دنبال اخذ مجوز هستیم تا تأمین مالی انجام شود.

به گفته خطیبی بیشتر اتکای این پروژه به منابع داخلی خواهد بود و منابع سرمایه گذاری و یا فاینانس خارجی کمتر در نظر گرفته شده است. چون اگر قرار بود معطل فاینانس خارجی می ماندیم، پروژه طولانی می شد و از سوی دیگر با افزایش نرخ ارز، قیمت تمام شده روز به روز افزایش می یافت.

معاون راه و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درباره آخرین وضعیت خط آهن رشت- بندر کاسپین در استان گیلان، اظهار داشت: زیرسازی این مسیر ریلی به طول ۳۵ کیلومتر به اتمام رسیده و پروژه به طور کلی ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی اعم از روسازی و زیرسازی دارد ضمن اینکه ۱۴ کیلومتر ریل گذاری و ۷ کیلومتر بالاست گذاری شده است.

وی با بیان اینکه این پروژه به شدت کمبود منابع دارد، تصریح کرد: در مصوبه سفر استانی سال گذشته رئیس جمهور به گیلان منابعی برای این طرح در نظر گرفته شد که بخشی از آن سال گذشته به پروژه تزریق شد اما امسال بودجه ای از این منبع به راه آهن رشت- کاسپین داده نشده است. امیدواریم امسال راه آهن رشت- کاسپین تکمیل شده و قرار است گشایشی از نظر تخصیص اعتبارات صورت گیرد.

خطیبی افزود: سازمان منطقه آزاد انزلی ۴۵ میلیارد تومان در این پروژه سهمیه داشت که ۴۰ میلیارد تومان آن داده شد اما تکمیل این طرح ارقام بسیار بالایی را می طلبد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.