| کد خبر: 245240 |

◄ آخرین جزئیات پروژه راه‌آهن کرمانشاه-خسروی

راه آهن کرمانشاه-خسروی یکی از پروژه های نیمه تمام بزرگ استان کرمانشاه طی سالیان گذشته است که به دلیل کمبود اعتبارات رها شده و نیازمند توجه دولت سیزدهم برای تکمیل آن است.

تین نیوز

راه آهن کرمانشاه-خسروی یکی از پروژه های نیمه تمام بزرگ استان کرمانشاه طی سالیان گذشته است که به دلیل کمبود اعتبارات رها شده و نیازمند توجه دولت سیزدهم برای تکمیل آن است.

به گزارش تین نیوز، سال ۱۳۹۷ خط ریلی کرمانشاه با عنوان بزرگترین راه‌آهن غرب کشور با طول ۶۰۵ کیلومتر با اتصال شهر کرمانشاه به خط ریلی ملایر-اراک شروع به کار کرده و از پروژه‌هایی است که به پایان نرسیده به صورتی که خط نیمه تمام راه‌آهن پس از گذر از اسلام آبادغرب، گیلانغرب و قصر شیرین در نهایت می‌بایست به مرز خسروی در مرز ایران به عراق برسد و در ادامه این خط ریلی در کشور عراق پس از عبور از خانقین به بغداد و موصل ختم شده و پس از آن در دیرالزور، رقه و حلب در کشور سوریه ادامه پیدا می‌کند.

با راه اندازی این خط ریلی نقل و انتقال مسافران و زائران عتبات عالیات و از سوی دیگر حرم امام رضا (ع) به راحتی انجام گرفته و همگی به راه اندازی خط ریلی کرمانشاه به خسروی وابسته است که این راه‌آهن موجب اتصال مسیر شرق به غرب کشور و سپس به کشور عراق است که با راه اندازی این مسیر ریلی مبادلات تجاری کشور ایران و عراق، سوریه و کشورهای مدیترانه به راحتی انجام خواهد گرفت.

در روزهای پایانی دولت اول اصلاحات پروژه راه آهن غرب کشور آغاز به کار کرد و تا سال ۱۳۸۴ پیشرفت چندانی مشاهده نشد و سپس اجرای برنامه‌های پروژه به دولت‌های نهم و دهم واگذار شد تا با اجرای برنامه‌های خود بزرگترین پروژه عمرانی غرب کشور را پیش برده و تحول اقتصادی کشور را رقم زنند اما در دولت‌های نهم و دهم وعده‌های راه آهن غرب کشور بر زمین ماند و در سال ۹۲ مجدد امیدها به سمت دولت تدبیر و امید انتقال یافت.

بی توجهی مسئولین به پروژه در سال‌های ۹۴ تا ۹۷ تذکر نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی را به دنبال داشت و قول‌های مسئولین در دولت یازدهم و دوازدهم یکی پس از دیگری از یاد می‌رفت و تنها پروژه راه آهن غرب کشور ماندگار مانده بود که کمبود اعتبارات مشکلات راه آهن غرب کشور را به تأخیر انداخته بود.

پروژه راه‌آهن غرب کشور پس از افتتاح خط راه آهن ملایر به کرمانشاه به ۲ فاز کرمانشاه- اسلام آبادغرب و اسلام آبادغرب- خسروی به تقسیم شده و تاکنون هیچکدام از این ۲ فاز به مرحله بهره برداری نرسیده است.

علاوه بر تجار و بازرگانان که با این خط ریلی به بازارهای خارجی دسترسی آسان‌تری پیدا می‌کنند، زوار عتبات عالیات و اماکن مقدسه سوریه نیز از آن بهره خواهند برد و مسیر بلندمدت در نظر گرفته شده برای راه‌آهن کرمانشاه یکی از خطوط اصلی جاده تجاری ابریشم است که در صورت تحقق می‌تواند احیاگر این مسیر مهم باشد.

تکمیل پروژه راه آهن کرمانشاه به خسروی در پی تأمین اعتبارات

مسعود فرامرزیان مجری طرح پروژه راه آهن کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: پروژه راه‌آهن غرب کشور از پروژه‌های بین‌المللی بوده که وصل کردن شرق به غرب یکی از مهم‌ترین اهداف این پروژه است و این پروژه از سال ۱۳۹۸ از سمنگان عراق آغاز و تا سال ۱۳۹۰، ۹۰ کیلومتر تا ملایر را به بهره‌برداری رسانده است.

وی افزود: پروژه محور کرمانشاه به خسروی با طول ۲۶۳ کیلومتر در پنج قطعه تقسیم بندی شده و قطعات یک تا سه یعنی تا کیلومتر ۱۴۰ فعال بوده و ۸۲ درصد زیرسازی این محور یعنی کرمانشاه- اسلام‌آباد پیش‌رفته است که طی برنامه‌ریزی‌های انجام شده و در صورت تزریق منابع خط کرمانشاه به اسلام‌آبادغرب تا سال ۱۴۰۳ و در ادامه خط اسلام‌آبادغرب-خسروی تا سال ۱۴۰۵ به پایان برسد و قابل ذکر است شرط پایان رسیدن خط اسلام‌آبادغرب به خسروی پیش بردن همزمان کار با خط کرمانشاه- اسلام آبادغرب است.

مدیر پروژه راه‌آهن کرمانشاه تصریح کرد: در سال‌های گذشته ۵۰ تا ۶۰ میلیارد هزینه برای هر کیلومتر راه‌آهن صرف شد به صورتیکه ۸۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۶ هزینه مسیر اسلام آبادغرب بوده ولی با گذشت چندین سال در حال حاضر برای بهره برداری این مسیر ریلی یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه احتیاج است.

وی گفت: اتصال راه‌آهن جمهوری اسلامی به دریای مدیترانه از اهداف بلند مدت و یک ارتباط ریلی مهم بین ایران و عراق بوده که مسیر راه‌آهن کرمانشاه_خسروی حلقه‌ای از ترانزیت شرق به غرب است و باعث تسهیل در راه‌های ارتباطی کربلا، نجف، سوریه و دیگر امکان زیارتی می‌شود.

فرامرزیان بیان کرد: راه‌آهن کرمانشاه زیر مجموعه راه‌آهن اراک بوده و پیگیری‌های انجام شده باید از طریق این راه‌آهن صورت گیرد و مسیر اصلی اراک-ملایر، ملایر-کرمانشاه و کرمانشاه-خسروی است.

تخصیص اعتبار ویژه به پروژه راه آهن کرمانشاه به خسروی

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در سفر خود طی سال گذشته به استان کرمانشاه در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص اختصاص اعتبارات برای تکمیل پروژه راه آهن کرمانشاه به خسروی، اظهار کرد: با روی کار آمدن دولت سیزدهم توجهات قابل توجهی به پروژه راه‌آهن کرمانشاه به خسروی خواهد شد و برای تسریع در کار این پروژه برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است.

وی افزود: بودجه‌ای که در سال‌های گذشته به این پروژه اختصاص داده شده پیشبرد نیمی از کار بوده ولی برای پیشرفت با سرعت بالاتر در بودجه سال جدید اعتبارات خوبی برای این پروژه در نظر گرفته شده است.

با سفر رئیس جمهور در تیرماه سال ۱۴۰۱ به کرمانشاه صحبت‌هایی در رابطه با پروژه راه آهن کرمانشاه به خسروی در جلسات مختلف به این نکته اشاره شد و برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست‌هایی از رئیس جمهور و هیئت دولت داشته تا بار دیگر پیشرفت در این پروژه مشاهده شود.

تکمیل پروژه راه آهن کرمانشاه از مصوبات دولت سیزدهم

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در بدو ورود به استان کرمانشاه در جمع خبرنگاران به مشکلات این استان اشاره و اظهار کرد: برای حل مشکلات مردم کرمانشاه اعتبارات ویژه‌ای در قالب مصوبات سفر استانی در نظر گرفته‌ایم.

وی در جلسه شورای اداری به پروژه راه آهن کرمانشاه اشاره کرد و افزود: تکمیل پروژه راه آهن کرمانشاه یکی از مصوبات سفر هیئت دولت به کرمانشاه است و این مسیر برای انتقال مسافرین و زائرین عتبات عالیات و برای حمل بار در حوزه صادرات نقش بسزایی دارد و باید راه‌اندازی شود.

رئیس جمهور بار دیگر در سفر یک روزه خود به کرمانشاه در نشست خبری با اصحاب رسانه تصریح کرد: تکمیل راه‌آهن کرمانشاه و اتصال به مرز خسروی از مواردی است که پیگیری آن لازم و ضروری است اما ممکن است این پروژه بزرگ طی سال‌های آینده نیز تکمیل نشود.

راه آهن کرمانشاه ظرفیتی برای مبادله با کردستان عراق و مطالبه مردمی است

آرش زره تن لهونی نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی در جلسه شورای اداری استان کرمانشاه که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، گفت: راه‌آهن کرمانشاه به خسروی ظرفیت مرزها و وجود چندین مرز مبادلاتی با کشور عراق، ظرفیت مبادله با اقلیم کردستان عراق از دیگر مطالبات استان کرمانشاه است.

حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی‌کیا در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در رابطه با مطالبات مردمی در پی سفر رئیس جمهور به کرمانشاه بیان کرد: مردم کرمانشاه در سفر استانی رئیس جمهور مطالبات مهمی از دولت سیزدهم دارند، از این مطالبات می‌توان به اتصال راه‌آهن کرمانشاه به خسروی برای فعال شدن ترانزیت، ساماندهی آزادراه کربلا است.

چشم انتظاری برای تحقق وعده‌های دولت سیزدهم

سفر رئیس جمهور به استان کرمانشاه می‌تواند مشکلاتی از استان کرمانشاه را حل کرده و با توجه ویژه به راه‌آهن و مطالبات مردم مشکلاتی از جمله اشتغال، بیکاری و اقتصاد مناطق غرب کشور را به حداقل رساند.

با توجه به تأکیدات فراوانی که از سوی مردم و نمایندگان استان کرمانشاه در خصوص ضرورت راه اندازی راه آهن انجام شد و طبق گفته‌های رئیس جمهور در جلسات و نشست‌های خود در استان کرمانشاه حالا باید چشم دوخت به وعده‌ها، مصوبات و اعتبارات جدیدی که دولت سیزدهم خود را به آنها متعهد دانسته و باید دید که آیا این پروژه نیمه تمام با قدمتی چندساله به دست دولت انقلابی به پایان می‌رسد و افتتاح این پروژه را که تحولی نوین برای کشور و استان‌های غربی تلقی می‌شود را به نام خود ثبت می‌کند یا خیر.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • زائر 1 1

    سلام.
    ضروری است یک مسیر مستقیم از مرز خسروی به شهر سامرا احداث شود . طوریکه این مسیر از خسروی به سامرا از سامرا به کاطمین از کاظمین به کربلا و از کربلا به نجف منتهی شود این مسیر می تواند بطور بلعکس در برگشت استفاده شود.یعنی از کاظمین به سامرا و از سامرا بطور مستقیم به مرز خسروی برگردد.با احداث این مسیر ، هم مسافت بطور قابل توجهی کوتاه میگردد و هم زیارت امامین عسکریین (ع) تسهیل میگردد.

  • مسافر 1 0

    سلام
    انشاءالله و به لطف خدا اگر یک آزادراه مستقیم و یکراست از مرز خسروی به شهر مقدس سامرا احداث شود آنوقت این آزادراه را می توان به عنوان مرز ورود به شهر سامرا ، کاظمین ، کربلا و نجف استفاد کرد و مرز مهران به عنوان مرز برگشت استفاده شود و یا بلعکس مرز مهران به نجف ، کربلا ، کاظمین و سامرا و از سامرا به طور مستقیم به مرز خسروی را برای برگشت استفاده کرد..با احداث آزادراه کوتاه و مستقیم خسروی به سامرا زیارت امامین عسکریین (ع) تسهیل میگردد و زوار ائمه معصومین علیهم السلام از زیارت امامین سامرا بیشتر برخوردار خواهند شد.امید است رسانه های صاحب قلم این دیدگاهها را که خواسته هزاران زائر عاشق زیارت می باشد، اطلاع رسانی کنند.-اجرکم عند الله .

  • زائر اهل بیت 1 0

    سلام
    احداث یک مسیر میانبر و مستقیم از مرز خسروی به سامرا عراق جهت کوتاه سازی مسیر زائرین امامین عسکریین (ع) بسیار ضروری است.

  • حمید 1 0

    عالیه با نظر شما کاملا موافقم راه اهن خسروی کربلا بایدتکمیل بشه استاندارهم با قدرت تمام پای کارهستن وهمه کرمانشاه هم پشت سراستاندار