| کد خبر: 245228 |

◄ تغییر آدرس در بارنامه، به دلیل دلال بازی در بازار خرید و فروش مواد اولیه

یکی از دلایل تغییر آدرس محل تخلیه بار، خرید و فروش سهمیه ها و دلال بازی در بازار خرید و فروش مواد اولیه است.

تین نیوز

از مدتی پیش، شرکت های حمل و نقل ملزم به درج دقیق آدرس محل تخلیه بار در بارنامه شده اند و قرار است در صورت رعایت نکردن این موضوع با شرکت های حمل و نقلی متخلف، برخورد شود.

به گزارش تین نیوز، رانندگان و کامیونداران معتقدند عدم درج آدرس صحیح در بارنامه دلایل متعددی دارد که یکی از آنها فرار مالیاتی است.

در عین حال آرش جلیلی یکی از رانندگان فعال در حوزه حمل و نقل جاده ای کالا در گفت و گو با خبرنگار ما دلیل دیگری نیز برای این اقدام شرکت ها بیان می کند.

جلیلی گفت: یکی از دلایل تغییر آدرس محل تخلیه بار، خرید و فروش سهمیه ها و دلال بازی در بازار خرید و فروش مواد اولیه است.

او افزود: رانندگان و کامیونداران مواد اولیه کارخانجات را حمل می کنند اما اتفاقی که در بازار  مواد اولیه به دلیل وجود رانت در این بازاررخ می دهد آن است که برای مثال یک شرکت بزرگ به صورت صوری موافقت اصولی پروانه بهره برداری دریافت و ادعا می کند تولید کننده پلاستیک و لوازم و قطعات پلاستیکی است.

بیشتر بخوانید:

این فعال بخش حمل و نقل جاده ای کالا عنوان کرد: این شرکت ها به دلیل نفوذ و برخورداری از رانت، با پروانه بهره برداری خود، مواد اولیه را به قیمت ارزان مثلا از شرکت های پتروشیمی خریداری می کند.

جلیلی تاکید کرد: در عین حال چون شرکت های کوچک تر تولید کننده پلاستیک هم نیاز به همین مواد اولیه دارند، که نیاز خود را با خرید از این شرکت های بزرگ تامین می کنند چون به دلیل مشکل نقدینگی نمی توانند مواد اولیه را نقدی یا به صورت پیش خرید تهیه کنند و در ضمن به طور کلی این مواد اولیه ارزان را افراد با پشتوانه قوی می توانند از بورس و پتروشیمی خریداری نمایند.

این راننده کامیوندار افزود: معمولا شرکتی که مواد اولیه را صوری خریده است آن را بین شرکت های کوچک تر با قیمت بالاتر تقسیم می کند. مثلا پلیمر را کیلویی 100 هزار تومان خریده و کیلویی 150 هزار تومان به شرکت های کوچک تر می فروشد و اینجاست که رانندگان مورد سواستفاده واقع می شوند.

وی عنوان کرد: وقتی شرکت بزرگتر می خواهد مواد اولیه را بین شرکت های کوچکتر تقسیم کند به رانندگان و کامیونداران گفته می شود به جای این که کالا به آدرس همان شرکتی که آن را خریده و آدرسش در بارنامه قید شده است، حمل شود، به آدرس شرکت دوم برده شده و بدین ترتیب با خواهش یا کرایه بیشتر و یا ارایه یکسری امتیاز به رانندگان،  بار در مقصد دوم تخلیه می شود.

به گزارش تین نیوز، جلیلی خاطرنشان کرد: این موضوع  یکی دیگر از مصداق های تغییر آدرس محل تخلیه بار توسط شرکت ها است که در مورد ورق و آهن آلات هم صدق می کند.

وی افزود: البته این کار می تواند دردسرهایی هم برای رانندگان ایجاد کند و اگرچه ممکن است خیلی کم پیش بیاید اما اگر شرکت اولیه مدعی شود که بار به شرکت تحویل نشده چون بارنامه رسید نشده، مشکلاتی برای رانندگان به وجود خواهد آمد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.