| کد خبر: 245220 |

اولین نشست سران گروهI2U2 اولین برگزار شد

گروه I2U2 از مخفف نام کشورهای هند، اسرائیل، امارات متحده عربی و ایالات متحده گرفته شده و سفیر امارات در هند نیز از آن به عنوان «چهارگانه غرب آسیا» یاد کرده است.

تین نیوز

گروه I2U2 از مخفف نام کشورهای هند، اسرائیل، امارات متحده عربی و ایالات متحده گرفته شده و سفیر امارات در هند نیز از آن به عنوان «چهارگانه غرب آسیا» یاد کرده است.

به گزارش تین نیوز، این گروه که در آغاز فعالیت خود در سال ۲۰۲۱ «مجمع بین المللی همکاری اقتصادی» نام داشت، به عرصه ای برای تقویت ارتباط اقتصادی هند با خاورمیانه تبدیل شده است.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، یائیر لاپید نخست وزیر رژیم صهیونیستی، نارندرا مودی نخست وزیر هند و محمد بن زاید آل نهیان رئیس امارات متحده عربی در اولین اجلاس مجازی I2U2 شرکت کردند.   

ایده شکل دهی این گروه اولین بار در اکتبر سال۲۰۲۱ توسط یک مقام ارشد آمریکایی مطرح شد و بر همان اساس مقرر شد نشست مجازی سران چهار کشور در جریان سفر جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده به خاورمیانه از ۱۳ تا ۱۶ ژوئن برگزار شود.

هدف از این نشست، تشویق سرمایه گذاری های مشترک در زمینه در آب، انرژی، حمل و نقل، فضا، سلامت، امنیت غذایی و استفاده کشورها از سرمایه و تخصص بخش خصوصی برای مدرن‌ سازی زیرساخت‌ ها، ایجاد روش هایی برای کاهش گازهای گلخانه ای و تقلیل آلاینده های محیط زیست برای صنایع، بهبود سلامت عمومی و ترویج و توسعه فناوری‌ های نوظهور و سبز خواهد بود.

این گروه همچنین به تعامل رو به رشد هند با اسرائیل اشاره می‌ کند که هند در چند سال اخیر و در زمان نخست‌ وزیر مودی روابط نزدیک‌ تری با آنها ایجاد کرده و این نشان دهنده ورود ژئواکونومیک هند به منطقه مدیترانه است که اکنون چین بازیگر مهمی در آن هست.

هر چند به نظر می رسد این گروه منافع همسویی با چین نداشته باشد. اما به عنوان مثال، امارات متحده عربی قبلا ابتکار کمربند و جاده چین (One Belt - One Road) را امضا کرده و انتظار می‌ رود اسرائیل نیز به دلیل موقعیت جغرافیایی خود به عنوان یک کشور ترانزیتی که اروپا، آسیا و آفریقا را به هم متصل می‌ کند، از این طرح سود ببرد. ضمن اینکه پیشتر گروه بزرگ چینی SIPG سرمایه گذاری هنگفتی را در بندر حیفا انجام داده است.

ابتکار یک کمربند و یک جاده چین دامنه و دسترسی بیشتری به فناوری اسرائیل می دهد و همچنین به رونق گردشگری کمک می کند. شاید به همین دلیل است که در حالی که پکن اغلب به گروه چهارگانه هند و اقیانوس آرام به عنوان «ناتوی آسیایی» واکنش منفی داشته، اما هنوز از انتقاد بیش از حد نسبت به I2U2  اجتناب کرده است.

با این حال، ژئواکونومیک و پیوندهای اقتصادی را نمی توان جدا از ژئوپلیتیک دانست و ژئوپلیتیک خاورمیانه علیرغم توافق «ابراهیم»  ناپایدار است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: آسام تدبیر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.