| کد خبر: 245195 |

◄ تامین مالی پروژه راه‌آهن بیرجند

سرعت بخشیدن به تامین مالی پروژه راه‌آهن بیرجند - قاین - یونسی یکی از دستاوردهای سومین سفر استانی رئیس جمهور بوده که طی ۱۰ ماه گذشته منجر به مساعدت صندوق توسعه ملی برای پرداخت ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات و مشارکت بانک‌های عامل شده است.

تین نیوز

سرعت بخشیدن به تامین مالی پروژه راه‌آهن بیرجند - قاین - یونسی یکی از دستاوردهای سومین سفر استانی رئیس جمهور بوده که طی ۱۰ ماه گذشته منجر به مساعدت صندوق توسعه ملی برای پرداخت ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات و مشارکت بانک‌های عامل شده است.

به گزارش تین نیوز، سفر آیت الله سید ابراهیم رئیسی به خراسان جنوبی در ۱۹ شهریور سال گذشته ۱۰۰ نوع مصوبه داشت که از تسریع در اجرای پروژه راه‌آهن بیرجند به عنوان یکی از مهمترین مصوبات این سفر یاد می‌شود.

احداث راه‌آهن بیرجند - یونسی گناباد یکی از مهمترین طرح‌های زیربنایی استان خراسان جنوبی است که پس از سال‌ها انتظار مردم در اواسط مهر ۱۳۹۸ عملیات اجرایی ۳۲ کیلومتر آن آغاز شد و تاکنون عملیات زیرسازی قطعه ۱۶ راه‌آهن زاهدان - بیرجند - مشهد ۲۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

تصویب راه‌آهن شرق کشور بر پایه خواسته‌های مردمی شکل گرفته است و در نهایت این خط ریلی چابهار در جنوب شرق را به سرخس در شمال شرق ایران متصل می‌کند و نقش مهمی در حمل و نقل مسافر و مبادلات تجاری در شرق ایران و کشورهای همسایه دارد.

اجرای این کریدور در سه قطعه چابهار - زاهدان به طول ۶۳۰ کیلومتر، زاهدان - بیرجند به طول ۶۰۰ کیلومتر و بیرجند - یونسی (خراسان رضوی) به طول ۲۷۱ کیلومتر، مصوبه هیات وزیران را مبنی بر تامین اعتبار در قالب ۷۰ درصد توسط صندوق توسعه ملی، ۲۰ درصد آورده کنسرسیوم ریلی و ۱۰ درصد وزارت راه و شهرسازی دارد.

پروژه راه‌آهن بیرجند به یونسی به لحاظ اتصال مرکز استان به شبکه ریلی از اهمیت زیادی برخوردار است و بیش از سه سال از کلنگ‌زنی آن می‌گذرد؛ پیگیری‌ها و رایزنی‌های زیادی برای تامین منابع مالی این پروژه انجام شده به‌طوری که چند ماه بعد از کلنگ‌زنی ۲ مصوبه هیات وزیران وقت منجر به اختصاص فاینانس داخلی برای اتصال بیرجند به شبکه راه‌آهن سراسری (ایستگاه یونسی) و ۷۰۰ میلیون یورو از محل فاینانس خارجی به منظور احداث راه‌آهن زاهدان به بیرجند شد.

در سفرهای متعدد مسوولان کشوری به خراسان جنوبی و مسوولان استانی به تهران به‌صورت مداوم از تامین اعتبار پروژه ریلی خراسان جنوبی خبر داده شد اما به نظر می‌رسد مهمترین مشکل پیش روی این پروژه بزرگ تخصیص نیافتن اعتبارات لازم است.

موضوع سرعت بخشیدن به روند اجرای پروژه راه‌آهن بیرجند - یونسی  به عنوان مطالبه استان در سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی در اوایل تشکیل دولت سیزدهم مطرح شد و طبق دستور آیت الله رئیسی مقرر شد وزارت راه و شهرسازی این موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری کند.

پس از این تاکید و دستور رئیس جمهور که جزو مصوبات سومین سفر استانی نیز قرار گرفت، دوره تازه‌ای از تلاش‌ها برای تامین منابع مالی و سرعت دادن به پروژه ریلی خراسان جنوبی آغاز شد.

به اذعان کارشناسان فنی این تزریق اعتبار عامل مهمی برای تحرک پروژه‌های راکد استان بوده و نویدبخش آغاز دوران جدیدی از جهش در اجرای طرح‌های زیربنایی استان است که قطعا منجر به ارتقای شاخص‌های بهره‌مندی در راستای سیاست  عدالت‌محوری و محرومیت‌زدایی دولت مردمی می‌شود.

تحقق مصوبه سفر رئیس جمهور برای تامین مالی پروژه راه‌آهن بیرجند

تامین مالی پروژه ریلی در مصوبات سفر رئیس جمهور

نشست آذر سال گذشته وزیر راه و شهرسازی در راستای تعیین تکلیف سهم عاملیت بانکی در پروژه ریلی خراسان جنوبی نخستین اقدامی بود که به منظور تحقق مصوبه سفر رئیس جمهور برگزار شد.

سیاستی که وزارت راه و شهرسازی در استان دنبال کرده، این است که در اسرع وقت مرکز استان به راه‌آهن سراسری وصل شود و به نظر می رسد با پیگیری مدیریت عالی استان این جریان دارد به ثمر می‌رسد.

دیدارهایی که  استاندار خراسان جنوبی در یک سال گذشته با رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی و مدیران عامل بانک‌های مختلف در تهران داشته منجر به مساعدت این صندوق برای پرداخت تسهیلات به پروژه ریلی استان شده است.

در این دیدارها  مقرر شد صندوق توسعه ملی، مساعدت لازم را برای پرداخت ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات، بدون الزام به تامین آورده بانک‌های عامل انجام دهد که این تصمیم مهم و گامی بلند در پیشبرد پروژه راه‌آهن بیرجند است.

از دیگر مصوبات این است که با نظر مساعد رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی، موضوع تامین ۲۰ درصد سهام مالکانه توسط سرمایه‌گذار به‌صورت تدریجی (کسر ۲۰ درصد از صورت وضعیت کارکرد سرمایه‌گذار) در هیات امنای صندوق توسعه ملی طرح و تصویب شود.

دیداری که استاندار خراسان جنوبی با مدیرعامل بانک رفاه کارگران داشت نیز منجر به افزایش ۲ برابری سهم این بانک در اعتبارات پروژه راه‌آهن بیرجند - یونسی شد.

لذا بانک رفاه به عنوان سرگروه کنسرسیوم بانکی نسبت به افزایش سهم عاملیت خود در تامین اعتبارات پروژه راه‌آهن موافقت کرد و در پی این موافقت، سهم عاملیت این بانک از سقف ۳۰۰ میلیارد تومان به ۶۰۰ میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

بانک رفاه همچنین پذیرفت، موضوع افزایش سهم عاملیت دیگر بانک‌های عضو کنسرسیوم را پیگیری کند.

هفتم بهمن سال گذشته بانک خاورمیانه با پذیرش عاملیت ۳۰۰ میلیارد تومان در تامین منابع مالی راه‌آهن از طریق کنسرسیوم موافقت کرد.

اعلام موافقت بانک ایران زمین در ۲۵ اسفند سال گذشته با پذیرش عاملیت به مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان، اعلام موافقت بانک تجارت در ۲۶ اسفند با پذیرش عاملیت به مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان، اعلام موافقت بانک ملت در ۱۸ خرداد امسال با پذیرش عاملیت  به مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان و اعلام موافقت بانک ملی در ۱۱ تیر امسال  با پذیرش عاملیت به مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان از دیگر نتایج پیگیری‌ها برای تامین منابع مالی این پروژه کلان بوده است.

واقعیت این است که استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی در سال‌های گذشته با پیشرفت‌های متفاوت، سهمی از شروع پروژه راه‌آهن شرق داشتند اما خراسان جنوبی در گذر این سال‌ها سهمی نگرفته و پروژه پیشرفت مطلوب نداشته است.

اتصال بیرجند به ریل سراسری منشاء تحولات اقتصادی و اجتماعی

اتصال بیرجند به ریل سراسری علاوه بر ایجاد امکانات رفاهی و سفر برای مردم، منشاء تحولات بزرگ اقتصادی و اجتماعی در این منطقه مرزی خواهد شد زیرا خراسان جنوبی با وجود محصولات متنوع کشاورزی و معدنی برای فروش و صادرات به زیرساخت حمل و نقل نیاز مبرم دارد.

از این جهت است که رئیس جمهور با توجه به شناختی که از خراسان جنوبی دارد، در سفر به این استان تاکید کرد: نسبت به کریدور ریلی استان و نیازی که بیان شده با محوریت وزیر راه و شهرسازی و دعوت بانک‌های عامل مشکلات موجود بررسی و به شکلی حل شود لذا میزان اعتباراتی که باید برای راه‌های مواصلاتی به‌ویژه ریل پرداخت شود، در دستور کار قرار گیرد.

آیت الله رئیسی بر زمان‌بندی پروژه‌ها که درخواست نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در جلسه شورای اداری استان بود نیز تاکید کرد و گفت: زمان‌بندی در هر پروژه‌ای هم باعث نظارت مردم و بخش‌های نظارتی و هم باعث مسوولیت برای کسانی می‌شود که پروژه را اجرا می‌کنند.

خراسان جنوبی همواره یکی از استان‌های کمتر برخوردار در حوزه زیرساخت‌های حمل و نقل به‌ویژه بزرگراه و ریل محسوب شده و با وجود قرار داشتن در ۲ کریدور اصلی کشور و مرز مشترک با افغانستان، بسیاری از جاده‌های استان هنوز دوطرفه است.

اولین سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی فرصتی برای تکمیل طرح‌های مهم و زیربنایی استان به شمار می‌رود تا هرچه زودتر مردم از آنها منتفع شوند و به گفته مسوولان اگر منابع مالی پروژه راه‌آهن به‌موقع تامین شود سه تا چهار سال آینده شاهد بهره‌برداری راه‌آهن بیرجند به یونسی و تحولات بزرگ در این منطقه خواهیم بود.

معاون اجرایی رئیس جمهور نیز دهم خرداد امسال برای بررسی میدانی روند اجرای مصوبات سفر آیت الله رئیسی به خراسان جنوبی آمد و از مراحل اجرای پروژه راه‌آهن بیرجند - قاین - یونسی بازدید کرد.

همچنین انجام تکالیف دستگاه‌ها در اجرای پروژه راه‌آهن بیرجند - قاین - یونسی طی نشستی در تهران به ریاست سید صولت مرتضوی زمان‌بندی شد و راهکارهای تسریع روند اجرای پروژه ریلی مرکز استان مورد بررسی قرار گرفت.

این نشست با حضور نمایندگان حوزه‌های مرتبط و بانک‌های عضو کنسرسیوم بانکی پروژه راه‌آهن بیرجند - قاین - یونسی و به منظور پرداخت ٢ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات مربوطه توسط صندوق توسعه ملی برگزار شد.

انعقاد قرارداد سندیکای بانکی تا هفته دولت

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی درباره آخرین پیگیری‌ها و اقدامات انجام شده برای اجرای مصوبه سفر رئیس جمهور گفت: قرارداد پرداخت تسهیلات به‌زودی با توافق سندیکای بانکی تنظیم و به صندوق توسعه ملی ارسال می‌شود.

وحید داعی با ابراز امیدواری به اینکه تا هفته دولت این قرارداد منعقد شود افزود: پیش‌بینی می‌شود با شروع پرداخت تسهیلات از سوی صندوق توسعه ملی عملیات احداث راه‌آهن نیز سرعت بیشتری بگیرد.

وی گفت: راه‌آهن بیرجند - یونسی ۲۷۱ کیلومتر طول دارد که از مناطقی همچون بیرجند، قاین، گناباد و یونسی عبور خواهد کرد تا مرکز خراسان جنوبی را به خط ریل سراسری در خراسان رضوی متصل کند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اظهار داشت: اکنون ۹۰ کیلومتر از این پروژه در قالب ۲ قطعه شروع به ساخت شده که قطعه شماره ۱۶ در استان خراسان جنوبی به طول ۳۲ کیلومتر و با پیشرفت فیزیکی ۲۷ درصد در مرحله زیرسازی است.

وی عنوان کرد:  قطعه شماره ۲۳ در استان خراسان رضوی نیز به طول ۵۸ کیلومتر و با پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصد در مرحله زیرسازی قرار دارد.

داعی با بیان اینکه ۱۸۱ کیلومتر از این مسیر فاقد پیمانکار بوده است تصریح کرد: پیشرفت فیزیکی کل پروژه به طول ۲۷۱ کیلومتر ۱۵ درصد است.

امید به اتصال ریلی تا پایان دولت سیزدهم

اما معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی از پروژه راه‌آهن بیرجند - یونسی به عنوان مهمترین مصوبه سومین سفر استانی رئیس جمهور یاد کرد و گفت: اجرای این پروژه که بخشی از پروژه راه‌آهن زاهدان به شمال است، تاثیر بسیار زیادی در حمل و نقل و اقتصاد کشور دارد.

علیرضا عباس‌زاده افزود: تا هفته دولت امسال مراحل اداری کار انجام و عملیات اجرایی پروژه نیز آغاز می‌شود که با اجرای این پروژه، خراسان جنوبی به شبکه راه‌آهن کشور متصل خواهد شد لذا به جهت اهمیت موضوع، پیگیری‌هایی برای سرعت بخشیدن به روند اجرای کار، از طریق نهاد ریاست جمهوری و معاون اول رئیس جمهور انجام شده است.

وی بیان کرد: با توجه به هماهنگی‌های انجام شده، کنسرسیوم شامل ۶ بانک عامل، تامین اعتبار ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی را با ضمانت صندوق توسعه ملی برای پروژه راه‌آهن استان برعهده دارند.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: از ۲۷۱ کیلومتر طول پروژه راه‌آهن، ۹۸ کیلومتر پیمانکار دارد و با پیشرفت ۱۵ درصدی مواجه است که با توجه به اهمیت آن باید روند کار تقویت شده و سرعت بگیرد.

وی ادامه داد: اگر همه کارها به‌خوبی پیش برود، تا پایان دولت سیزدهم یا در ماه‌های اول دولت بعد، پروژه راه‌آهن بیرجند - قاین - یونسی محقق می‌شود.

عباس‌زاده در تشریح مصوبات سفر رییس جمهور به خراسان جنوبی گفت: مبلغ ۱۱ هزار و ۷۲۵ میلیارد تومان در قالب مصوبات سفر رئیس جمهور به استان برای سه سال (۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲) اختصاص می یابد که حجم این اعتبار برای سال  ۱۴۰۰ حدود ۷۲۰ میلیارد تومان بوده است.

وی افزود:  بیش از ۱۳۲ درصد اعتبارات سال ۱۴۰۰ معادل ۹۵۰ میلیارد تومان محقق شده و تصمیم دولت نیز برای اجرای مصوبات سفر جدی است لذا به همین منظور ستاد مصوبات سفر به ریاست استاندار تشکیل شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: در این راستا پیگیری‌هایی از طریق برگزاری جلسه با معاون اول رئیس جمهور و با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور در استان و بازدید وی از پروژه‌های در حال اجرا انجام شده و مردم هم منتظر چشیدن شیرینی اجرای این مصوبات هستند.

وی گفت: با توجه به جابه‌جایی دولت، مسائلی که در اول کار دولت سیزدهم وجود داشت و مشکلات اقتصادی کشور، تخصیص اعتبار به خراسان جنوبی بی‌سابقه بوده است.

خراسان جنوبی به طول ۳۳۱ کیلومتر با افغانستان مرز مشترک دارد و با ۶ استان خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، یزد، کرمان، سمنان و اصفهان هم‌مرز است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.