| کد خبر: 245183 |

◄ آخرین خبرها از توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی تبریز

قطار شهری تبریز و خطوط ۱ و ۲ آن، ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی تبریز در صد روز گذشته مرکز ثقل توجه و فعالیت مدیریت شهری تبریز در اخذ اعتبارات ملی، اوراق مشارکت و طرح‌های نوسازی بوده است.

تین نیوز

حمل و نقل عمومی از شاخص‌های اصلی سنجش توسعه شهرها به‌خصوص در کشورهای رو به توسعه است. توسعه و تکمیل قطار شهری، اتوبوسرانی، تاکسیرانی و حتی مسیرهای دوچرخه‌سواری و عابرگذرها معیار خوبی برای ارزیابی توسعه شهری از منظر حمل و نقل و ترافیک است.

به گزارش تین نیوز، دستاوردهای توسعه و نوسازی زیرساخت‌های حمل و نقل درون‌شهری، علاوه بر بهبود وضعیت این حوزه می‌تواند موجب کاهش آلودگی هوا، کاهش سفرهای درون‌شهری با خودروهای شخصی، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، وقت و کاهش ترافیک باشد.

مدیریت شهری تبریز در صد روز اخیر، اقدامات شاخصی در حوزه حمل و نقل عمومی انجام داده است که تا پایان سال جاری نتیجه این اقدامات به صورت ملموس در دسترس شهروندان خواهد بود.

قطار شهری تبریز و خطوط ۱ و ۲ آن، ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی تبریز در صد روز گذشته مرکز ثقل توجه و فعالیت مدیریت شهری تبریز در اخذ اعتبارات ملی، اوراق مشارکت و طرح‌های نوسازی بوده است.

خط ۱ قطار شهری تبریز بالاخره به بهره‌برداری می‌رسد

خط ۱ قطار شهری تبریز با تمام فراز و نشیب‌ خود در سال‌های گذشته، با رویکرد جدید مدیریت شهری در اخذ اعتبارات ملی، اوراق مشارکت و اهتمام مدیریت جدید آن در نصب روزشمار افتتاح ایستگاه‌ ۱۵ بالاخره تا پایان سال ایستگاه‌های ۱۳، ۱۴ و ۱۵ به بهره‌برداری می‌رسند.

شهردار تبریز در این باره می‌گوید: روزشمار اتمام ایستگاه‌های خط ۱ آغاز شده و همکاران ما در سازمان حمل و نقل ریلی تلاش می‌کنند تا با اطلاع رسانی دقیق اقدامات در این ایستگاه‌ها، جزئیات عملکرد در اختیار عموم مردم قرار گیرد.

یعقوب هوشیار اضافه می‌کند: با انتشار اوراق مشارکت ۵۰۰ میلیارد تومانی، امیدواریم تا پایان سال شاهد اتمام عملیات عمرانی در این سه ایستگاه و بهره‌برداری از خط ۱ متروی تبریز باشیم.

وی می‌گوید: خط ۱ متروی تبریز مطالبه عمومی شهروندان تبریز بوده و توفیق مجموعه حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز در همه فعالیت‌های شهرداری تأثیرگذار است.

هوشیار اضافه می‌کند: همت شهرداری و مجموعه سازمان حمل و نقل ریلی باید معطوف به اتمام خط ۱ تا پایان سال جاری باشد و لازم است مشکل سیگنالینگ نیز در کمترین زمان ممکن مورد بررسی های دقیق کارشناسی قرار بگیرد و تا زمان اتمام این خط، شاهد رفع این مشکل به صورت کامل باشیم.

سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز نیز با تاکید بر ضرورت تمرکز بر اتمام خط ۱ مترو تبریز می‌گوید: با توجه به هدف‌گذاری‌های صورت گرفته تلاش می‌کنیم تا پایان سال تکلیف خط ۱ مترو تبریز مشخص شده و به اتمام برسد.

یعقوب وحیدکیا با اشاره به نصب روزشمار اتمام عملیات عمرانی ایستگاه‌های ۱۵ اضافه می‌کند: روزشمار اتمام این ایستگاه نصب شده است و تا پایان شهریور به اتمام می‌رسد و بر اساس زمان‌بندی‌های صورت گرفته، دیگر ایستگاه‌های ناقص این خط نیز تا پاییز و زمستان به اتمام می‌رسد.

وی اضافه می‌کند: متأسفانه در یک سال گذشته در بسیاری از بخش‌ها شاهد تعطیلی و یا نیمه تعطیلی فعالیت‌ها بودیم و با حمایت‌های شهردار محترم و سیستم مالی شهرداری بخشی از تعهدات مالی‌مان را به پیمانکاران خط ۱ پرداخت کردیم و امیدواریم طبق زمان‌بندی امور را پیش ببریم.

فاز اول خط ۲ قطار شهری تا دو سال آینده به‌ بهره‌برداری می‌رسد

فعالیت‌های قطار شهری تبریز منحصر به خط ۱ نبوده و در خط ۲ متروی تبریز نیز اقدامات گسترده‌ای در دست انجام است. عملیات حفاری در ایستگاه‌های مختلف خط ۲ بخصوص در فاز اول آن از ایستگاه قراملک تا ایستگاه شهید محققی، نوید بهره‌برداری از فاز اول خط ۲  در آینده نه چندان دور را می‌دهد.

شهردار تبریز با تأکید بر ضرورت اختصاص فاینانس ویژه در خط ۲ مترو تبریز جهت اجرای برنامه‌های پیش‌بینی شده، می‌گوید: با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته طی دو سال آتی فاز ۱ خط ۲ از مسیر قراملک تا سه راه امین به مرحله بهره‌برداری می‌رسد.

یعقوب هوشیار ادامه می‌دهد: پیشنهاد ما تخصیص اوراق مشارکت به مبلغ ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای خط ۲ است که امیدواریم با تحقق این مبلغ، شاهد تسریع اجرا در خط ۲ باشیم.

وی اضافه می‌کند: اصلاح در جانمایی ایستگاه‌های خط ۲ به عنوان یکی از اولویت‌های اساسی سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز باید مورد توجه قرار گیرد.

سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز، از پیش‌بینی هزینه‌کرد دو هزار میلیارد تومانی به منظور ادامه عملیات عمرانی در خط ۲ مترو تبریز خبر داد و می‌گوید: با هدف‌گذاری صورت گرفته امسال بالغ بر دو هزار میلیارد تومان به صورت نقدی و غیرنقدی در خط ۲ مترو تبریز هزینه می‌شود.

یعقوب وحیدکیا ادامه می‌دهد: در خصوص تأمین منابع مالی خط ۲ به نظر می‌رسد مشکل خاصی نداریم و با توجه به اوراقی که از سال‌های قبل خریداری شده است و اوراق سال ۱۴۰۰ که در حال تأمین است، امور با هماهنگی سازمان و ستاد شهرداری در حال انجام است.

ناوگان اتوبوسرانی، خرید و نوسازی پس از ۸ سال

توسعه ناوگان اتوبوسرانی یکی از  ضروریات حوزه حمل و نقل شهری است. اتوبوس‌های شهری به مرور زمان فرسوده شده و تبدیل به یکی از عوامل آلودگی هوا می‌شوند که ضرورت دارد همه‌ساله ناوگان اتوبوسرانی با خرید و تجهیز اتوبوس‌های جدید نوسازی شود.

شهردار تبریز در این باره می‌گوید: اتوبوس‌های شهری فرسوده یکی از عوامل آلودگی هوای تبریز است که تلاش داریم تا پایان سال با الحاق ۳۰۰ دستگاه به ناوگان شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه، به نوبه خود میزان آلودگی هوا را کاهش دهیم.

یعقوب هوشیار ادامه می‌دهد:  تفاهم‌نامه‌ای در راستای تامین ۹۰۰ دستگاه اتوبوس برای ناوگان اتوبوسرانی تبریز به امضا شهرداری تبریز و شرکت‌های خودروسازی رسیده است که هدف اصلی آن ارتقا کمی و کیفی ناوگان حمل و نقل عمومی اتوبوسرانی تبریز و حومه است و بر اساس مفاد این تفاهم‌نامه، مقرر شده است که این ۹۰۰ دستگاه اتوبوس طی یک‌سال آینده توسط شرکت گروه بهمن و خودروسازی اسنا تامین شود.

وی اضافه می‌کند: در فاز اول، بنابر نیاز ضروری شهر تبریز مقرر گردید بلافاصله بعد از امضا این تفاهم‌نامه، قرارداد خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس ۱۲ متری فی مابین شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه منعقد شود.

یعقوب هوشیار معتقد است: توسعه ناوگان اتوبوسرانی از اهداف اصلی مدیریت شهری جدید تبریز است و امیدوارم راه‌اندازی آزمایشی اتوبوس برقی، به دستیابی شهرمان به حمل و نقل پاک بینجامد.

شهردار تبریز همچنین از جذب ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت در سال جاری برای توسعه ناوگان اتوبوسرانی نیز خبر داد.

ناوگان تاکسیرانی تبریز رنگ و بوی تازه‌ای می‌گیرد

وی ادامه می‌دهد: تاکسی‌های شهری سهل‌الوصل‌ترین ابزار حمل و نقل عمومی در سطح شهر هستند که نوسازی آنها علاوه بر بهبود وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی و کاهش آلودگی هوا، موجب زیبایی بصری خاصی نیز در شهر می‌شود.

مدیریت شهری تبریز در صد روز گذشته اهتمام ویژه‌ای روی این موضوع داشته و با ارائه لایحه‌ای به شورای اسلامی شهر و همراهی اعضای شورا طرح نوسازی تاکسی‌های درون شهری تبریز را با نوسازی ۲۰۰۰ دستگاه تاکسی آغاز می‌کند.

شهردار تبریز در این رابطه می‌گوید: برنامه‌ای جامع برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهر تدوین کرده‌ایم که طی آن دو هزار تاکسی به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر اضافه می‌شود.

یعقوب هوشیار ادامه می‌دهد: با همراهی اعضای شورای اسلامی شهر در تصویب لایحه شهرداری تبریز مبنی بر مساعدت در اخذ تسهیلات بانکی برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی، تا پایان سال شاهد تردد تاکسی‌های جدید در سطح شهر و جمع‌آوری تاکسی‌های فرسوده خواهیم بود.

به گفته هوشیار، مبلغ تسهیلات اعطایی برای نوسازی تاکسی‌های درون‌شهری، ۱۲۰ میلیون تومان است که با نرخ ۱۸ درصد ارائه می‌شود، ولی مدیریت شهری تبریز بر اساس برنامه جامع حمل و نقل و حمایت از تاکسیرانان شهر، اقدام به پرداخت ۱۴ درصد از نرخ کارمزد این تسهیلات خواهد کرد و تاکسیران‌ها این تسهیلات را تنها با چهار درصد کارمزد دریافت خواهند کرد.

توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی تبریز یکی از مطالبات به حق شهروندان در سال‌های گذشته بوده است که متأسفانه در دوره‌های گذشته چندان مورد توجه قرار نگرفته است. در صد روز اخیر با اهتمام و پیگیری مداوم شهردار تبریز در تمام حوزه‌های حمل و نقل عمومی، شهر شاهد تحرک و پویایی بوده و تا پایان سال نتیجه این فعالیت‌ها به صورت ملموس در دسترس شهروندان قرار خواهد گرفت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.