| کد خبر: 245165 |

◄ ایران آماده ۲۴ ساعته کردن فعالیت مرز دوغارون است

ایران با فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای ۲۴ ساعته کردن فعالیت گذرگاه مرزی دوغارون با افغانستان آمادگی کامل دارد.

تین نیوز

رییس اداره ترانزیت راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: ایران با فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای ۲۴ ساعته کردن فعالیت گذرگاه مرزی دوغارون با افغانستان آمادگی کامل دارد.

به گزارش تین نیوز، مرتضی مجردی افزود: پیش از این نیز تمایل خود به شبانه روزی کردن تردد از گذرگاه مرزی دوغارون - اسلام قلعه را به مسوولان اجرایی افغانستان منتقل کرده بودیم اما تاکنون پاسخ مثبتی از همسایه شرقی دریافت نشده است.

وی گفت: مسوولان مرزی استان و راهداری حتی آمادگی دارند تا نسبت به حذف یا کاهش عوارض متقابل عبور ناوگان از مرز، که در افغانستان به "خاک پولی" معروف است، اقدام کنند اما در این خصوص نیز شاهد همکاری از سوی حاکمان فعلی و سابق افغانستان نبوده ایم.

رییس اداره ترانزیت راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی ادامه داد: ۲ سال پیش و پس از روی کار آمدن طالبان، ما به مدت یک هفته دریافت عوارض مرزی متقابل را متوقف کردیم اما باز هم طرف افغانستانی به دریافت این عوارض ادامه داد لذا ما نیز مطابق با عرف مناسبات مرزی، دریافت این عوارض را از سر گرفتیم.

مجردی ادامه داد: به تازگی منابع خبری اعلام کرده اند مرزهای "تورخم" و "اسپین بولداک" در مرز افغانستان و پاکستان و بنا به توافقات ۲ جانبه فعالیت خود را ۲۴ ساعته کرده اند که اتخاذ تصمیمی مشابه در مرزهای ایران نیز می تواند روند تجارت بین ۲ کشور ایران و افغانستان را تسهیل نماید.

وی گفت: هم اینک روزانه ۴۵۰ دستگاه کامیون به صورت ورود و خروج در قالب پایانه مرزی، منطقه ویژه اقتصادی دوغارون و بازارچه مرزی از گذرگاه مرزی دوغارون - اسلام قلعه تردد دارند.

رییس اداره ترانزیت راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی خاطرنشان کرد: البته طی هفته های اخیر با رایزنی های صورت گرفته روزهای جمعه خروج ناوگان تجاری از دوغارون به افغانستان انجام می شود که قبلا این توافق وجود نداشت.

سالانه ۱.۵ میلیارد دلار صادرات، سه میلیارد دلار ترانزیت خروجی و ۲۰ میلیون دلار واردات از طریق مرز دوغارون بین ایران و افغانستان انجام می‌شود.  

گذرگاه مرزی دوغارون در مرز ایران و افغانستان در فاصله ۱۸ کیلومتری تایباد قرار دارد و مرکز این شهرستان مرزی ۱۲۰ هزار نفری در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.   

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.