| کد خبر: 245161 |

◄ ناگفته هایی از چگونگی تصویب پروژه قطار سریع السیر تهران- اصفهان

یک کارشناس حمل و نقل ریلی اگرچه پروژه قطار سریع السیر تهران- اصفهان پروژه اولویت داری نمی داند اما در عین حال معتقد است اکنون باید کمک کرد زودتر این پروژه تمام شود.

تین نیوز

یک کارشناس حمل و نقل ریلی اگرچه پروژه قطار سریع السیر تهران- اصفهان پروژه اولویت داری نمی داند اما در عین حال معتقد است اکنون باید کمک کرد زودتر این پروژه تمام شود.

به گزارش تین نیوز محمد سمیعی که با روند تصویب این پروژه آشنایی دارد این روزها که پروژه مذکور دوباره مورد توجه قرار گرفته است، به شرح چگونگی تصویب آن پرداخت.

وی گفت: در نیمه دوم دهه ۸۰، با توجه به اینکه مبالغی هنگفت از پول فروش نفت ایران به دلیل تحریم آمریکا در چین بلوکه شده بود، با توافقاتی مقرر شد همان پول در قالب سرمایه گذاری چین در ایران هزینه شود و چینی ها هم فقط در قالب فاینانس موافقت داشتند این کار انجام شود.

این کارشناس عنوان کرد: بر همین اساس تفاهمنامه اولیه در خصوص ۱۸ پروژه ریلی به اضافه دو سه پروژه جاده ای و بندری امضا شد. اگرچه بعضی از این پروژه ها از جمله همین پروژه قطار سریع السیر تهران، قم، اصفهان توجیه اقتصادی نداشتند.

بیشتر بخوانید:

او ادامه داد: با این حال دولت وقت اصرار داشت به هر ترتیب شده این پول وارد کشور شده و داخل کشور هزینه شود به همین دلیل طرح توجیهی پروژه مذکور به صورت دستوری و با فشار نمایندگان اصفهان به صورت صوری تغییراتی داده شده و تصویب و ابلاغ شد.

به گزارش تین نیوز، سمیعی عنوان کرد: در تنظیم قراردادها، طرف های چینی در مجموع سود فاینانس را بالای ۳۰ درصد در نظر داشتند و با برگزاری جلساتی در چین و ایران این مبلغ تا ۲۸ درصد رسیده بود که با یک دستور از طرف آقای احمدی نژاد و با ابلاغ آقای مشایی به تیم دولت که در سفر پکن بودند ابلاغ شد حداکثر ۱۷ درصد مورد پذیرش است. به همین دلیل کار متوقف و تیم دولت به ایران برگشت.

او گفت: بعد از آن تیمی از طرف اصفهانی ها به طور مستمر و جدی این پروژه را پیگیری کردند و سرانجام قرارداد این پروژه با سود فاینانس بالاتر از مبلغ تعیین شده امضا  شد در حالی که میزان مسافر سالیانه به مشهد و میزان جمعیت مشهد بیشتر از اصفهان و میزان ظرفیت مسافر پذیری مشهد نیز چند برابر اصفهان است.

وی با بیان این که این طرح نه در قالب آمایش سرزمین و نه در توازن منطقه ای به هیچ وجه در اولویت نیست و با وجود بزرگراه، آزاد راه و فرودگاه  در این منطقه در حال اجراست، افزود: مشکل از مدیریت، قوانین کشور، بی اعتنایی به نظرات کارشناسی و ... است.

سمیعی عنوان کرد: البته ما جزو غنی ترین کشورهای دنیا از نظر منابع هستیم، آمریکا و بعضی از کشورهای اروپایی جزو بدهکارترین کشورهای دنیا هستند ولی قطار سریع السیر و اتوبان های آنچنانی دارند. این ناشی از مدیریت غلط در این کشور است که یکی از نمونه های آن اعمال نفوذ و اعمال نظر نمایندگان و مسئولان کشور در نظرات کارشناسی بوده که از جمله آن هدر دادن پول این کشور توسط نماینده سابق آمل برای اتصال آمل به راه آهن سراسری، است.

او خاطرنشان کرد: نمونه ای دیگر این که یک شرکت آلمانی به ایران آمد تا پروژه قطار سریع السیر تهران مشهد را به صورت BOT اجرا کند که در جلسه برگزار شده، یکی از مسئولان رده  بالای راه آهن اصرار داشت قیمت بلیت نباید بالای ۱۰۰ هزارتومان باشد و از همان جا کارشکنی شروع شد و مشکل بعدی قوانین و مسئولانی بودند که حاضر نشدند تضمین درستی به سرمایه گذار خارجی بدهند که سرمایه اش از بین نرود.

سمیعی گفت: یک سرمایه گذار خارجی پیشنهاد داده بود حال که دولت نمی تواند تضمین درستی به ما بدهد، اگر بیمه مرکزی شما که مورد تایید بین المللی است سرمایه گذاری ما را بیمه کند حاضریم سرمایه گذاری کنیم، من این پیشنهاد را کتبی و حضوری به بیمه مرکزی دادم ولی مورد موافقت قرار نگرفت.

وی تاکید کرد: در هرحال و با همه این مشکلات پروژه قطار سریع السیر تهران - قم - اصفهان به صورت فاینانس قطعی شد و در حال اجراست و اکنون باید کمک کرد زودتر این پروژه تمام شود، قطعا در آینده نه‌چندان دور با تبلور آثار مثبت داشتن قطار سریع السیر در این کشور، از اجرای این پروژه اظهار پشیمانی نخواهیم کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید 2 2

    سلام.این رفتار رو با بیت المال نکنید. این رفتار رو با مردم نکنید. این قدر توجیهات آب دوغ خیاری نیارید.
    چه اصراری به قطار سریع دارید؟ چه کسی میتونه از پس قیمت بلیط اون براد ؟
    آیا دادن سوبسید به این قطار عادلانه ست؟ چرا 85 میلیون نفوس این کشور ( که بعضی شون هنوز قطار رو به چشم ندیدن) باید زیر بار هزینه قطار سواری عده ی معدودی رو بدن؟ عده معدودی که حتما وسعشون میرسه که سوار این قطار لوکس و گران خواهند شد.
    اگه هر واگن مسافری معمولی حدود 800 هزار دلار باشه و یک دستگاه لکوموتیو معمولی 2 میلیون دلار ، یک قطار ده واگنه با تک دیزل ده میلیون دلار در میاد. با 5 میلیارد دلار این پروژه میتونید 500 قطار معمولی کامل تامین بکنید و مردم رو جابجا کنید.
    قطار معمولی آدم های معمولی رو جابجا میکنه و قطار لوکس آدم های لوکس رو. کدوم گروه در اکثریت هستن؟ دولت مردمی طرفدار کدوم گروه هست؟

  • SHAHRYAR 2 2

    یعنی چی اولویت‌دار نیست؟ تو منطقه ما ازبکستان از تاشکند تا بخارا سریع‌السیر کشیده، عربستان و ترکیه و روسیه هم همینطور. چین که رکورددار دنیاست

  • متین 0 1

    با توجه حجم بالای جابجایی روزانه مسافر در این مسیر قطار سریع السیر این خط کاملا توجیه پذیر و اقتصادی است. می دانید روزانه در این مسیر چه مقدار سفر بخاطر ماموریت کاری و تجاری انجام می شود. هواپیما هم بخاطر معطلی های زیاد در این مسیر های کوتاه از نظر زمانی اصلا مقرون به صرفه نیست. حوادث جاده ای را هم به آن اضافه کنید. به نظر می رسد این مطلب بیشتر یک تقابل سیاسی و باندی است تا نظر کارشناسی مطالعه شده!

  • رضا 1 0

    پروژه برای اصفهان مجاز و قانونیه ولی برای آمل غیر قانونی و با نفوذ اشخاص؟!! همه عالم و ادم به علم آگاهند که اگر کولی بازی اصفهانی ها نبود این شهر همون بود که دو دهه پیش بود