| کد خبر: 245125 |

◄ راه آهن ارومیه در حوزه مسافربری توجیه اقتصادی ندارد

راه آهن ارومیه – مراغه با گذشت ۵سال از اتصال مرکز آذربایجان غربی به شبکه سراسری راه آهن به دلیل عدم تکمیل ایستگاه های آن تاکنون نقشی در توسعه استان نداشته است.

تین نیوز

راه آهن ارومیه – مراغه با گذشت ۵سال از اتصال مرکز آذربایجان غربی به شبکه سراسری راه آهن به دلیل عدم تکمیل ایستگاه های آن تاکنون نقشی در توسعه استان نداشته است.

به گزارش تین نیوز، بی شک قطار توسعه استان‌های غرب کشور زمانی به حرکت درآمده و زمینه ساز رشد اقتصادی می‌شود که ظرفیت‌های ریلی، راهی، ترانزیتی و مرزی استان با برنامه ریزی اصولی مسئولان به کار گرفته شود موضوعی که سالهاست مورد غفلت تاریخی قرار گرفته است.

خط راه آهن ارومیه – مراغه از سال ۸۰ به طول ۱۸۵ کیلومتر به بهره برداری رسید تا شاهراه ارتباطی ایران به اروپا از بن بست اقتصادی و ریلی خارج شود اما نبود اداره کل راه آهن مستقل، عدم تکمیل ایستگاه‌های راه آهن موجب شده تاکنون با گذشت پنج سال از افتتاح این طرح نقشی در توسعه اقتصادی نداشته باشد.

راه‌آهن مراغه - ارومیه ۲ استان مهم آذربایجان غربی و شرقی را به هم وصل می‌کند و از شهرهای ملکان، نقده، میاندوآب و مهاباد عبور کرده، این خط آهن همچنین در روستاهای قزل قلعه، شیرین بلاغ و رشکان ایستگاه دارد و طول آن ۱۸۵ کیلومتر است.

کاهش مصرف سوخت در جابجایی مسافر و بار و دسترسی عادلانه به حمل و نقل ارزان، کاهش آلاینده‌های زیست محیطی، ایمنی بالا سیستم حمل و نقلی ریلی، استفاده کمتر از اراضی در توسعه طرح‌های ریلی در قیاس با حمل و نقل جاده‌ای و نیز پایین بودن هزینه نگهداری ناوگان ریلی نسبت به ناوگان جاده‌ای از مزیت‌های اجرای راه آهن ارومیه – مراغه به شمار می‌رود.

خط آهن مراغه - ارومیه ۲ استان مهم کشور را به هم وصل کرده است و از شهرهای ملکان، نقده، میاندوآب و مهاباد عبور می‌کند، این خط آهن همچنین در روستاهای قزل قلعه، شیرین بلاغ و رشکان ایستگاه دارد.

در حال حاضر موقعیت جغرافیایی ویژه آذربایجان غربی دسترسی آسان کشورمان به بازارهای جهانی را فراهم کرده است به طوری که جاده و ریل‌های ارتباط با اروپا و به ویژه مبادی اصلی ورود و خروج کالا و مسافر از کشور به اروپا و بالعکس در آذربایجان غربی قرار دارد، اما متأسفانه شاخص‌های توسعه‌ای حمل و نقل به ویژه ضریب نفوذ شبکه ریلی کمتر است.

راه آهن ارومیه در حوزه مسافربری توجیه اقتصادی ندارد

۴ هزار میلیارد ریال در سفر هیئت دولت به آذربایجان غربی اختصاص یافت

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی گفت: چهار هزار میلیارد ریال در جریان سفر اخیر رئیس جمهوری و هیئت دولت به استان برای تکمیل ایستگاه‌ها، سکوهای بارگیری، ایستگاه‌های سوخت گیری و تکمیل مسیر راه آهن ارومیه به مراغه تخصیص یافت.

سید محسن حمزه‌لو با بیان اینکه با توجه و توسعه این بخش حمل و نقل ریلی افزایش و کاهش تلفات جاده‌ای را شاهد خواهیم بود، اظهار کرد: زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های باری راه آهن ارومیه تکمیل نشده است؛ نبود سکوی بارگیری و تخلیه از مهمترین موضوعات است؛ دیگر موضوع هم نبود ایستگاه سوخت گیری در ایستگاه راه آهن ارومیه است و قطار برای سوخت گیری باید در مراغه ۲ ساعت توقف و سوخت گیری کند.

وی با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیت باری راه‌آهن آذربایجان‌غربی در اولویت است، ادامه داد: ایستگاه‌های قطار و مسیر ریلی از مسائل مهمی بوده که تاکنون از ظرفیت باری این بخش استفاده نشده است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی با بیان اینکه امروز راه آهن ارومیه در حوزه مسافربری هیچ گونه توجیه اقتصادی ندارد و زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های باری آن تکمیل نشده است، گفت: مجموعه راه و شهرسازی اقدامات زیادی در راستای گسترش شبکه حمل و نقلی و پیشرفت و توسعه استان انجام داده است لذا همچنان بر این معتقدیم که نیازمند فعالیت و تلاش مضاعف برای ارتقا وضعیت موجود هستیم.

حمزه‌لو، جلب سرمایه‌گذاری و افزایش تعداد قطارهای ایستگاه راه آهن ارومیه را از اولویت برنامه‌های اجرایی شورای هماهنگی راه و شهرسازی آذربایجان غربی برشمرد و تاکید کرد: با بهبود شرایط، می‌توانیم شاهد رونق روزافزون حمل و نقل ریلی در این استان باشیم.

وی خاطرنشان کرد: آذربایجان‌غربی با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان همسایه است به طوری که ترانزیت بیش از ۲۶ درصد کالاهای صادراتی و ۶۸ درصد کالاهای وارداتی جاده‌ای صرفاً در این استان انجام می‌گیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی با اشاره به موقعیت جغرافیای استان و مباحث امنیتی، خاطرنشان کرد: می‌توان گفت که آذربایجان‌غربی در حوزه اقتصادی، اقتصاد مقاومتی و ترانزیت کالا نقش مهمی را ایفا می‌کند.

راه آهن ارومیه – مراغه نیازمند توسعه و بهره برداری کامل است

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در خصوص نقش راه آهن ارومیه – مراغه در رونق اقتصادی استان گفت: راه آهن ارومیه – مراغه آذربایجان غربی را به لحاظ مواصلاتی با تهران و همچنین از سویی دیگر با سایر کشورها مرتبط می‌سازد و از همین رو مسیر توسعه در استان را مهیا می‌کند.

سید سلمان ذاکر با اشاره به فرسودگی قطار و واگن‌های راه ارومیه –مراغه عنوان کرد: این امر موجب شده مردم استقبال چندانی برای بهره گیری از این زیرساخت اقتصادی و رفاهی ایجاد شده نداشته باشند.

با انتقاد از عدم توسعه خط ریلی ایستگاه‌های راه آهن ارومیه – مراغه اظهار کرد: این طرح بعد از نزدیک دو دهه به بهره برداری رسید و هم اکنون بخش‌های زیادی از آن ناقص بوده و نیازمند توسعه و بهره برداری کامل است.

وی با بیان اینکه راه‌های آذربایجان‌غربی زیربنای توسعه استان است که شامل راه‌های زمینی و ریلی می‌شود، عنوان کرد: در بحث ریلی سرمایه‌گذاری اولیه عظیمی نیاز است که این بخش توسعه یابد و با توجه به شرایط کنونی اوضاع اقتصادی کشور نیاز به سرمایه گذاری عظیم و کمک گرفتن از بخش خصوصی است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به هم مرزی استان با سه کشور خارجی و حجم بالای مبادلات مسافری و باری بین ایران و ترکیه گفت: توجه به توسعه خطوط ریلی و خروج استان از بن بست راه‌ها در کنار اجرای قطار سریع السیر ارومیه، رفع نواقصات راه آهن ارومیه – مراغه باید در دولت جدید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

ضرورت استقرار اداره کل راه آهن آذربایجان در ارومیه

استاندار آذربایجان غربی در دیدار اخیر خود با وزیر راه و شهرسازی به منظور تحقق اولویت‌های دولت سیزدهم به ویژه تقویت زیرساخت‌های حمل و نقل به ضرورت استقرار اداره کل راه آهن آذربایجان در ارومیه اشاره کرد و افزود: تعیین متولی مشخص برای شبکه ریلی منطقه می‌تواند نظارت جدی بر عملکرد راه آهن، هم‌افزایی حمل‌ونقل بار و مسافر و جذب سرمایه‌گذاران در پهنه‌های توسعه خطوط راه‌آهن را رقم بزند.

محمدصادق معتمدیان از تقویت بهره‌مندی از ظرفیت‌های حمل‌ونقلی آذربایجان‌غربی خبر داد و گفت: آذربایجان‌غربی از نظر کریدوری در مسیر ترانزیت قرار دارد و سهم این استان با تکمیل پروژه‌های راهسازی کریدور بزرگراهی غرب کشور و ساماندهی جاده‌های منتهی به پایانه‌های مرزی از درآمدهای حمل‌ونقل بین‌المللی گسترش می‌یابد که نتایج اقتصادی و اجتماعی در پی دارد.

استاندار آذربایجان‌غربی نیز در این دیدار ضمن اشاره به تخصیص ٧٠ هزار میلیارد ریال برای توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل استان در سفر ریاست جمهوری و هیئت دولت، گفت: توجه ویژه به پروژه‌های راهسازی از جمله تکمیل کریدور بزرگراهی غرب کشور که پایانه مرزی بازرگان در شمال استان را به بندر امام خمینی (ره) متصل می‌کند از مطالبات اساسی استان است.

بی شک قطار توسعه آذربایجان غربی زمانی به حرکت درآمده و زمینه ساز رشد اقتصادی می‌شود که ظرفیت‌های ریلی، راهی، ترانزیتی و مرزی استان با برنامه ریزی اصولی مسئولان به کار گرفته شود موضوعی که سالهاست مورد غفلت تاریخی قرار گرفته است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید 0 1

    دست از این پروژه های بی بازده بردارید و رشت آستارا رو بچسبید