◄ سوال از مدیرعامل راه آهن: آیا خلبانی در صنعت هوایی یک شغل حاکمیتی است؟
سوال مهم از مدیرعامل محترم شرکت راه آهن این است که آیا خلبان ها در صنعت هوایی کشور و در صنعت هوایی دنیا دارای شغل های حاکمیتی هستند؟ آیا اهمیت و یا ریسک هایی که متوجه شغل خلبان هواپیما است کمتر از ریسک هایی است که یک لکوموتیوران دارد؟
هفته گذشته سید میعاد صالحی، مدیرعامل شرکت راه آهن در حاشیه مراسم صحبت با همکاران شرکت راه آهن که به مناسبت عید غدیر برگزار شد سوال مهمی را از منتقدان عدم اجرای خصوصی سازی در شبکه ریلی کشور مطرح و اعلام کرد که خود مدافع مسئله خصوصی سازی به عنوان یکی از اصول مهم قانون اساسی است اما از خصوصی سازی درست حمایت می کند. مدیرعامل راه آهن در این نشست از منتقدان مواضع شرکت راه آهن در مورد مسئله خصوصی سازی پرسید: آیا به نظر شما لکوموتیورانی یک شغل حاکمیتی یا تصدی گری است؟
به گزارش تین نیوز، به دنبال طرح این پرسش یکی از کارشناسان ریلی به خبرنگار ما گفت: سوال مهم از مدیرعامل محترم شرکت راه آهن این است که آیا خلبان ها در صنعت هوایی کشور و در صنعت هوایی دنیا دارای شغل های حاکمیتی هستند؟ آیا اهمیت و یا ریسک هایی که متوجه شغل خلبان هواپیما است کمتر از ریسک هایی است که یک لکوموتیوران دارد؟
وی افزود: اگر این ادعا که به واسطه خطیر بودن شغل لکوموتیورانی، باید این شغل در اختیار حاکمیت قرار داشته باشد را بپذیریم، صورت مسئله را پاک کرده ایم. دنیا برای نظارت بر این قبیل مشاغل راهکارهای مشخصی را یافته و این ادعا که چون شغل لکوموتیورانی حساس است پس نمی توان در فرآیندهای مردمی سازی آن را به بخش های غیر حاکمیتی محول کرد، ادعایی باطل است.
این کارشناس عنوان کرد: ضمن این که مگر تمامی مسائل ریسک و ایمنی موجود در شبکه ریلی کشور با در اختیار حاکمیت قرار دادن شغل هایی مثل لکوموتیورانی حل شده که مدیرعامل محترم شرکت راه آهن در تلاش است تا با مطرح کردن این موضوع، مسئله خصوصی سازی که در نص صریح قوانین کشور موجود است به حاشیه براند؟
وی گفت: مگر نه این است که در سانحه اخیری که برای قطار مسافری مشهد یزد اتفاق افتاد، خود راه آهن و کمیسیون عالی سوانح، انگشت اتهام را به سوی لکوموتیوران گرفت و لکوموتیوران را مقصر اصلی رخ دادن این حادثه تلخ و اسفبار معرفی کرد. حال باید پرسید اگر بنا بود با حاکمیتی شدن شغل لکوموتیورانی از این قبیل حوادث جلوگیری شود پس چرا و چگونه سانحه و سوانحی شبیه به این در سال های گذشته اتفاق افتاد.
این کارشناس تاکید کرد: مسئله خصوصی سازی و مردمی سازی، مطابق با آیین نامه ها و ضوابط تعیین شده، حدود و صغور مشخصی دارد و نمی توان به اسم خصوصی سازی بد و خصوصی سازی خوب، انجام این تکلیف قانونی را به تعویق انداخت. آیین نامه تعیین سهم بهینه بخش های دولتی و غیردولتی از فعالیت های راه و راه آهن که توسط شورای اقتصاد مصوب و ابلاغ شده به خوبی حدود خصوصی سازی در شبکه ریلی کشور را تصویر نموده است. اما متاسفانه شرکت راه آهن در سال های گذشته با تفسیر سلیقه ای از این آیین نامه، اجرای آن را به حاشیه رانده است.
او افزود: نکته حائز اهمیت این است که شرکت راه آهن در دوره مدیریتی جدید می بایست فعالانه به سوی اجرای قانون خصوصی سازی با هدف مردمی کردن بهره برداری از شبکه ریلی کشور گام بردارد و به نظر می رسد مدیر عامل جدید شرکت راه آهن توانایی لازم برای اجرای این اقدام را داشته باشد. مشروط بر آنکه به جای پرداختن به مضرات خصوصی سازی غلط، تلاش شود تا با به کارگیری اقدامات و فرآیندهای نوآورانه، این مهم به بهترین نحو صورت بگیرد.
این کارشناس تاکید کرد: بدون شک اجرای خصوصی سازی با همان منطقی که در آیین نامه تعیین سهم بهینه مشخص شده است و به روش درست می تواند مهمترین میراث از دوره مدیریت مدیرعامل وقت این شرکت قلمداد شود و برکات آن تا سال های سال برای کشور به یادگار باقی بماند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.