| کد خبر: 245118 |

◄ سوال از مدیرعامل راه آهن: آیا خلبانی در صنعت هوایی یک شغل حاکمیتی است؟

سوال مهم از مدیرعامل محترم شرکت راه آهن این است که آیا خلبان ها در صنعت هوایی کشور و در صنعت هوایی دنیا دارای شغل های حاکمیتی هستند؟ آیا اهمیت و یا ریسک هایی که متوجه شغل خلبان هواپیما است کمتر از ریسک هایی است که یک لکوموتیوران دارد؟

تین نیوز

هفته گذشته سید میعاد صالحی، مدیرعامل شرکت راه آهن در حاشیه مراسم صحبت با همکاران شرکت راه آهن که به مناسبت عید غدیر برگزار شد سوال مهمی را از منتقدان عدم اجرای خصوصی سازی در شبکه ریلی کشور مطرح و اعلام کرد که خود مدافع مسئله خصوصی سازی به عنوان یکی از اصول مهم قانون اساسی است اما از خصوصی سازی درست حمایت می کند. مدیرعامل راه آهن در این نشست از منتقدان مواضع شرکت راه آهن در مورد مسئله خصوصی سازی پرسید: آیا به نظر شما لکوموتیورانی یک شغل حاکمیتی یا تصدی گری است؟

به گزارش تین نیوز، به دنبال طرح این پرسش یکی از کارشناسان ریلی به خبرنگار ما گفت: سوال مهم از مدیرعامل محترم شرکت راه آهن این است که آیا خلبان ها در صنعت هوایی کشور و در صنعت هوایی دنیا دارای شغل های حاکمیتی هستند؟ آیا اهمیت و یا ریسک هایی که متوجه شغل خلبان هواپیما است کمتر از ریسک هایی است که یک لکوموتیوران دارد؟

وی افزود: اگر این ادعا که به واسطه خطیر بودن شغل لکوموتیورانی، باید این شغل در اختیار حاکمیت  قرار داشته باشد را بپذیریم، صورت مسئله را پاک کرده ایم. دنیا برای نظارت بر این قبیل مشاغل راهکارهای مشخصی را یافته و این ادعا که چون شغل لکوموتیورانی حساس است پس نمی توان در فرآیندهای مردمی سازی آن را به بخش های غیر حاکمیتی محول کرد، ادعایی باطل است.

این کارشناس عنوان کرد: ضمن این که مگر تمامی مسائل ریسک و ایمنی موجود در شبکه ریلی کشور با در اختیار حاکمیت قرار دادن شغل هایی مثل لکوموتیورانی حل شده که مدیرعامل محترم شرکت راه آهن در تلاش است تا با مطرح کردن این موضوع، مسئله خصوصی سازی که در نص صریح قوانین کشور موجود است به حاشیه براند؟

وی گفت: مگر نه این است که در سانحه اخیری که برای قطار مسافری مشهد یزد اتفاق افتاد، خود راه آهن و کمیسیون عالی سوانح، انگشت اتهام را به سوی لکوموتیوران گرفت و لکوموتیوران را مقصر اصلی رخ دادن این حادثه تلخ و اسفبار معرفی کرد. حال باید پرسید اگر بنا بود با حاکمیتی شدن شغل لکوموتیورانی از این قبیل حوادث جلوگیری شود پس چرا و چگونه سانحه و سوانحی شبیه به این در سال های گذشته اتفاق افتاد.

این کارشناس تاکید کرد: مسئله خصوصی سازی و مردمی سازی، مطابق با آیین نامه ها و ضوابط تعیین شده، حدود و صغور مشخصی دارد و نمی توان به اسم خصوصی سازی بد و خصوصی سازی خوب، انجام این تکلیف قانونی را به تعویق انداخت. آیین نامه تعیین سهم بهینه بخش های دولتی و غیردولتی از فعالیت های راه و راه آهن که توسط شورای اقتصاد مصوب و ابلاغ شده به خوبی حدود خصوصی سازی در شبکه ریلی کشور را تصویر نموده است. اما متاسفانه شرکت راه آهن در سال های گذشته با تفسیر سلیقه ای از این آیین نامه، اجرای آن را به حاشیه رانده است.

او افزود: نکته حائز اهمیت این است که شرکت راه آهن در دوره مدیریتی جدید می بایست فعالانه به سوی اجرای قانون خصوصی سازی با هدف مردمی کردن بهره برداری از شبکه ریلی کشور گام بردارد و به نظر می رسد مدیر عامل جدید شرکت راه آهن توانایی لازم برای اجرای این اقدام را داشته باشد. مشروط بر آنکه به جای پرداختن به مضرات خصوصی سازی غلط، تلاش شود تا با به کارگیری اقدامات و فرآیندهای نوآورانه، این مهم به بهترین نحو صورت بگیرد.

این کارشناس تاکید کرد: بدون شک اجرای خصوصی سازی با همان منطقی که در آیین نامه تعیین سهم بهینه مشخص شده است و به روش درست می تواند مهمترین میراث از دوره مدیریت مدیرعامل وقت این شرکت قلمداد شود و برکات آن تا سال های سال برای کشور به یادگار باقی بماند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • اسماعیل 3 0

    در تعریف امده بر اساس اين مصوبه، نوع وظايف واحد سازماني در تطبيق با امور حاكميتي ، محل جغرافيايي استقرار پست سازماني ،حساسيت شغل (پست)،عدم امكان انجام وظايف پست سازماني توسط بخش غيردولتي،پستهاي سازماني واحدهاي سازماني مستقر در ستاد مركزي و ستادهاي استاني وزارتخانه‌ها سازمانهاي مستقل تحت نظر رئيس جمهور و موسسات دولتي و استانداريها كه عهده دار وظايف سياستگذاري، هدايت و نظارت هستند، به عنوان مشاغل حاكميتي محسوب مي‌شوند.
    شما حقوق یه خلبان را با لکوموتیورانم مقایسه کنید خواهشا؟؟؟؟؟

    • کوروش 0 1

      شما نام و نشان ندارید؟

    • رضائی 0 0

      واقعا اینهمه پشت‌سرهم علامت گذاشتن نداشت. تفکرات امثال شما باعث شده حقوق خلبان و لکوموتیوران اینقدر فاصله پیدا کنه که جلوی خصوصی‌سازی(صحیح البته) وایسادین.

  • ناشناس 5 0

    کارشناسی که این نظر را داده اسم نداره؟؟؟؟

  • جهانگیری 2 0

    شرایط کاری که یک لکوموتیوران به عنوان مثال در لرستان دارد یک خلبان حتی یک ساعت تحمل نمیکند. ناحیه کوهستانی که تنها راه ارتباطت با خداست و دیگر با هیچ کسی چه از طریق بیسیم و چه از طریق امواج رادیویی موبایل نداری. تونل های طویل پر از دود که در صورت خاموش شدن قطار بایستی از دیزل خارج بشی و استارت بزنی که هر لحظه احتمال خفگی وجود دارد. شیب و فرازهایی که قطارباری فقط ۴۲ درصد ترمز دارد و درصورت عیب فنی یل تخصص کافی هر لحظه امکان فراری بودن وجود دارد. ساعت کار بالای ۱۵ ساعت در محیطی الوده و پرسروصدا. آیا یک خلبان با حقوق ماهی ده میلیون شرایط را تحمل میکند؟؟؟؟

  • جاجرودیان 0 3

    نه مدیر عامل را آهن و نه این آقای به ظاهر کارشناس، مفهوم شغل حاکمیتی را که سازمان مدیریت تعریف نموده و تفاوت آن را با مفهوم حاکمیت نمیدانند. وا اسفا از این دو قبیله بی سواد که جدلشان را قرار است اهالی حمل و نقل تحلیل کنند.

  • سعید 1 3

    سلام. نه تنها لکوموتیورانی شغل حاکمیتی نیست بلکه کل سیر و حرکت ریلی حاکمیتی نیست و میشود به تعدادی شرکت حمل و نقل ریلی مجوز فعالیت داد که خودشان لکو و واگن تامین کنند ، زیر ساخت را از راه آهن اجاره کنند ، خودشان بار بگیرد، خودشان مانور کند، خودشان قطار تشکیل بدهد ، خودشان لکوموتیوران بگمارد ، خودشان قطار را سیر بدهد ، خودشان مسئولیت زمان بندی و تاخیر و ایمنی سیر را گردن بگیرند و خودشان مسئولیت خسارت احتمالی که به زیر ساخت وارد میکند را بپذیرند.
    معنی خصوصی سازی این است و اگر آقای مدیر عامل به اصل 44 قائل نیست بهتر است کنار برود.
    رویکرد " ملی سازی" که ایشان اخیرا مطرح کرده خلاف اصل 44 و اسناد بالادستی کشور است.

    • ناشناس 0 0

      بله کاملا درست است.
      اتفاقا در صورت خصوصی سازی درست، حق و حقوق لکوموتیوران ها بهتر و بیشتر از وضع فعلی رعایت خواهد شد. بخش خصوصی است که قدر کار هر کارگری را می شناسد و سعی می کند با راضی کردن وی، کارآیی کل سیستمش را بالا ببرد. دولت اگر از این نظر کارنامه خوبی داشت که وضع راه آهن خیلی بهتر از الآن بود.

  • کامران 5 0

    تاودلت بخواد از این کارشناساکه یه چیز میگن که بگن ما هم هستیم در راه آهن هست

  • ناشناس 0 0

    با نظر نویسنده موافقم. در بنادر هم مشاغل سختی حتی شاید به سختی لکوموتیورانی وجود داره. اما سازمان بنادر با همکاری شرکتهای خصوصی تونسته محیط کاری فراهم کنه که هم درآمد شرکتای خصوصی و کارگراش بیشتر از راه آهنیا باشه، هم درآمد سازمان خودش بالاتر از راه آهن هست و در نتیجه به پرسنل خودش هم دستمزد و پاداش بیشتری میرسه.
    اتفاقا کار عاقلانه اینه که راه آهن هم از مدل سازمان بنادر تبعیت کنه.

  • ناشناس 1 1

    نکته اول اینکه در قوانین و اسناد بالادستی به خصوصی سازی تاکید شده.
    نکته دیگه اینکه به فرض که خصوصی سازی اشتباه انجام شده، آیا با نق زدن و سر جنگ داشتن با بخش خصوصی و پشت کردن به قوانین خصوصی سازی اصلاح میشه؟ واقعا ایشون به دنبال اصلاح خصوصی سازی هستن یا ریشه کن کردن خصوصی سازی؟
    قیافه حق به جانب گرفتن، پنبه در گوش گذاشتن و اصرار بر اینکه من درست میگم بقیه نه واقعا احمقانه ست. حالا از جانب هر کسی هم که بخواد صورت بگیره فرق نداره.

  • رضائی 1 0

    همین دولتی بودن ارگان‌ها و روحیه بخور‌وبخوابی و باحقوق بخور‌ونمیری که چیزی بجز کرختی و از زیرکار دررفتن و همیشه ناراضی‌بودن و .. که کمر این مملکتو شکسته.
    هرکسیم برای خودش دلیلبافی میکنه.امثالشم همین مدیرعامل راه‌آهن
    مسئولی که کاربلد نباشد و با جان مردم بازی کند و استعفا ندهد نه دین دارد نه شرف و انسانیت.

  • رضائی 0 0

    خسته شدیم از‌بسکه هرکی از راه رسید خراب کرد و بردو خردو هیشکیم نگف بالا چشت ابروعه. تهشم میرسی میبینی آقایون متصلند و متصلان مثل همیشه مصون از هرگونه گزندی؛