| کد خبر: 245064 |

در دیدار با رئیس جمهور روسیه مطرح شد:

◄ تاکید رهبر انقلاب بر راه‌ اندازی خط آهن رشت- آستارا

راه‌اندازی خط آهن رشت- آستارا موجب تکمیل خطِ حمل ونقلِ شمال- جنوب و به نفع هر دو کشور ایران و روسیه است.

تین نیوز

راه‌اندازی خط آهن رشت- آستارا موجب تکمیل خط حمل و نقل شمال- جنوب و به نفع هر دو کشور ایران و روسیه است.

به گزارش تین نیوز در دیدار 28 تیرماه رهبر انقلاب با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، مسائل مختلف عنوان و بر اهمیت خط آهن و ترانزیت تاکید شد. 

آنچنان که در سایت رهبر انقلاب آمده است حضرت آیت الله خامنه ای در بخشی از سخنان خود اظهار داشتند: «جمهوری اسلامی، سیاست‌ ها و برنامه‌ هایی را که منجر به بسته شدن مرز ایران و ارمنستان شود، هرگز تحمل نخواهد کرد.

رهبر انقلاب همکاری‌ های بلندمدت ایران و روسیه را جدا و عمیقا به نفع هر دو کشور خواندند و خطاب به آقای پوتین گفتند: جنابعالی و رئیس‌جمهور ما هر دو اهل اقدام و پیگیری هستید، بنابراین همکاری های دو کشور در این دوره باید به اوج خود برسد.

ایشان با تأیید سخنان رئیس‌ جمهور روسیه درباره ضرورت راه‌ اندازی خط آهن رشت- آستارا، این کار را موجب تکمیل خط حمل و نقل شمال- جنوب و به نفع هر دو کشور دانستند.»

اشاره و تاکید رهبر انقلاب بر مسئله حمل و نقل نشان از اهمیت این موضوع در نگاه ایشان دارد. 

ایشان در سخنرانی اولین روز سال 1400 نیز بر موضوع ترانزیت و حمل و نقل تاکید کرده بودند. 

آنچنان که در پایگاه خبری رهبر انقلاب آمده، ایشان در این سخنرانی عنوان کردند:«ما همسایه‌ دریای عمان و اقیانوس هند هستیم و دسترسی داریم به آب های آزاد- تعداد همسایگان -که چهارده پانزده کشور همسایه‌ ما هستند با بیش از حدود 600 میلیون جمعیت؛ این خیلی فرصت مهم و ظرفیت مهمی است- مسیر ترانزیت و حمل و نقل شرق و غرب و شمال و جنوب که حالا موقعیّت کشور ما یک ‌چنین موقعیتی است؛ [دارای] این ظرفیّت است. البته بله، دشمن ها فعّالیت می کنند که نگذارند از این ظرفیت ها بشود استفاده کرد اما می توان با فعالیت های خوب، با تلاش مضاعف از این ظرفیت ها استفاده کرد. اینها ظرفیت های سرزمینی است.»

اشاره مجدد حضرت آیت الله خامنه ای به مسئله حمل و نقل ریلی در تاریخ 23 فروردین ماه 1401 بود که در دیدار با مسئولان نظام این موضوع را یادآور شدند. بنا بر متن منتشر شده در سایت رهبر انقلاب از قول ایشان آمده است: «یک مسئله‌ دیگر هم مسئله‌ منابع ارزی است که ما این منابع ارزی را کجا مصرف می کنیم و چه جوری مصرف می کنیم. مراقب باشیم که اگر چنانچه یک گشایش ارزی‌ای مثلا حالا از یک ناحیه‌ ای به وجود می‌ آید، این منابع ارزی صرف واردات بی‌رویه نشود، صرف کارهای زیربنایی کشور بشود؛ کشور به کارهای زیربنایی احتیاج دارد. مسئله‌ حمل و نقل، مسئله‌ حمل و نقل ریلی، مسائل گوناگون مربوط به همین شرکت های دانش‌ بنیان، مسئله‌ راه‌ های ارتباطی با کشورهای همسایه، اینها کارهای زیربنایی است که بایستی انجام بگیرد، کشور هم احتیاج دارد به اینها. نوسازی صنایع؛ خیلی از صنایعِ ما کهنه است که نوسازی اینها احتیاج دارد به درآمدهای ارزی. صرف این چیزها بشود»

حضرت آیت الله خامنه ای همچنان در 17 اردیبهشت ماه 1401 نیز در ارتباط تصویری با مجموعه های تولیدی، اهمیت حمل و نقل ریلی را یادآور شده بودند. بخشی از سخنان ایشان در دیدار 17 اردیبهشت که به مناسبت هفته کارگر بود - به نوشته پایگاه خبری رهبر انقلاب- به شرح ذیل است:  «یکی دیگر از بخش های پیشرو که توجه ویژه به آنها لازم است، مسئله‌ زیرساخت‌ ها است. خب بحمدالله کشور امروز از لحاظ زیرساخت‌ ها خیلی پیشرفته است بلاشک؛ یعنی امروز از لحاظ زیرساخت‌ های کشور، مثل بندر، مثل جاده، بزرگراه، سد، و امثال اینها، وضع ما اصلا قابل مقایسه‌ با قبل از انقلاب نیست و پیشرفتش فوق‌ العاده است؛ لکن در عین حال هنوز احتیاج داریم، هنوز نیاز به زیرساخت‌ ها هست؛ مثل بندر، مثل برق، مثل حمل و نقل، و مخصوصا حمل و نقل ریلی که بسیار بسیار مهم است.»

اشارات مکرر و سخنان موکد رهبر فرزانه انقلاب نشان از ضرورت و اهمیت خطوط ریلی و ناوگان حمل و نقل و همچنین بحث ترانزیت دارد. جا دارد که مدیران این سخنان را بازخوانی کرده و در عمل به آن کوشا باشند. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید 1 2

    علی الظاهر تا رهبر تاکید نکنن کسی دنبال تموم کردن رشت آستارا نیست. زبونمون مو در آورد بسکه گفتیم یک دِه آباد بهتر است از دَه دِه نیمه کاره. با شندرغاز بودجه میخوان ده تا هندونه بردارن و همه رو راضی نگه دارن. بخاطر جلب رای وعده دادن که همه استان ها رو به ریل وصل میکنیم.
    من جای وزیر راه باشم همه پروژه های احداث ریلی رو تعطیل میکنم و به همین یک کار میپردازم.

  • کوروش 0 1

    آن مرد آمد
    آن مرد با اسب آمد
    آن مرد از جنگ آمد
    آن مرد برای بار پنجم آمد
    آن مرد با قرار داد گاسپروم آمد
    آیا آن مرد راه آهن رشت آستارا را خواهد کشید؟

  • حامد 0 0

    ذوب آهن اصفهان را روس ها ساختند که امروز ریل ملی می سازد. به امید ساخت راه آهن رشت به آستارا

    • کوروش 0 0

      اینکه ذوب آهن اصفهان را روس ها ساختند درست. اما این هیچ ربطی به ساخت ریل در ذوب آهن نداره. خط تولید ریل و روش تولید از اروپای غربی وارد و در گوشه ای از این مجتمع نصب شده .
      به امید ساخت راه آهن رشت به آستارا.