| کد خبر: 245038 |

◄ چند پیام مهم سفر همزمان رؤسای جمهور روسیه و ترکیه به تهران

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به طور همزمان میهمان تهران می شوند.

تین نیوز

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به طور همزمان میهمان تهران می شوند.

به گزارش تین نیوز، آن طور که خبرگزاری فارس تحلیل کرده است، پوتین و اردوغان جهت رایزنی با  سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران وارد تهران می شوند.

اردوغان در شامگاه دوشنبه 27 تیرماه وارد تهران شد و پوتین امروز 28 تیرماه به تهران می رسد.

این پنجمین سفر ولادیمیر پوتین در دوره ریاست وی و همچنین اولین سفر اردوغان در دولت سیزدهم به ایران است.

خبرگزاری ایرنا به عنوان خبرگزاری دولت نیز در تحلیل این سفر نوشته است که همزمانی سفر این دو رئیس جمهور به ایران، آن هم بعد از سفر جو بایدن به اسرائیل و عربستان می تواند پیام های مهمی را با خود به همراه داشته باشد.

اولین پیام می تواند تشکیل و تقویت یک ائتلاف در برابر غرب باشد. با توجه به سفر رئیس جمهور آمریکا به اسرائیل و عربستان و از طرفی ادامه یافتن تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران، دیدار رؤسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه می تواند تاکیدی بر همبستگی این سه کشور در برابر غرب باشد. این همبستگی می تواند در زمینه های اقتصادی، اطلاعاتی، نظامی و ... باشد.

این دیدار همچنین می تواند این پیام را با خود داشته باشد که تلاش برای منزوی کردن ایران و روسیه بیهوده است و این دو کشور با ذخایر عظیم انرژی به کناره نخواهند رفت. همچنان که پیش از این نیز فشار های همه جانبه آمریکا برای به کناره راندن ایران بی نتیجه بوده و نتیجه عکس داده است. ایران به عنوان یک محور مقتدر دیپلماتیک در منطقه شناخته می شود و قدرت های منطقه به این موضوع اذعان دارند.

شکست تحریم های اقتصادی نیز می تواند دیگر پیام این سفر همزمان باشد. تحریم هایی که سال ها ایران را تحت فشار قرار داده و اخیرا روسیه را هم متوجه خود ساخته است. تشکیل یک ائتلاف و اتحاد این سه کشور در حوزه اقتصادی می تواند تحریم ها را خنثی سازد و تلاش این سه دولت را برای رسیدن به نتیجه بهتر، مضاغف کند.

تغییر احتمالی معادلات در سوریه هم پیام دیگری است که در دل این سفر نهفته است. ایران روسیه و ترکیه در هفتمین نشست روند آستانه شرکت خواهند کرد، نشست روند آستانه پیش از این در 6 دوره برگزار شده و بر پایان جنگ های طولانی در سوریه تاکید داشته است.  

سفر همزمان این دو رئیس جمهور به کشورمان نقطه عطفی در روابط فیمابین است و نشان دهنده این موضوع است که سیاست گذاری ها به بن بست نرسیده است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید 0 0

    احسنت. ایرنا تحلیل خوبی کرده
    این دو سفر به تهران به موازات سفر بایدن به خاورمیانه نه تنها می تونه تاکیدی بر همبستگی این سه کشور در برابر غرب باشه بلکه نشون میده که جنگ سرد دوم عملا شروع شده و هر طرف مشغول یارگیری هست. اما در مورد اینکه ترکیه کاملا طرف ما باشه تردید دارم.اردوغان ساز مخالف زیاد میزنه از جمله در داستان کرد های سوریه .او تلاش داره دو دوزه بازی کنه.
    در جنگ سرد دوم دیگه انزوا معنی نداره و حالا بلوک شرق جدید شامل روسیه و چین و ایران و سوریه و اقمار روسیه در آسیای میانه و شاید ونزوئلا شکل گرفته. ترکیه رو تردید دارم.هند و پاکستان به طمع نفت ارزان فعلا این طرفی هست.
    در جنگ سرد دوم تحریم اقتصادی هم دیگه معنی نداره .حالا اعضای بلوک شرق جدید علنا به تحریم های امریکا دهن کجی خواهند کرد. البته چین کمی با احتیاط ولی خودش هم میدونه که هدف اول امریکا در همه حال مهار چین هست. با این وضعیت جدید شاید دیگه به نتیجه رسیدن برجام اولویت ایران نباشه.
    طبعا همکاری اقتصادی بین این طرفی ها قوت خواهد گرفت.مثل سرمایه گذاری چهل میلیاردی گاز پروم در ایران. اینجا یک نگرانی هم هست که مبادا روسیه بر سر صنعت گاز ایران همون بلایی رو بیاره که بر سر انرژی هسته ای ایران آورد!!!