| کد خبر: 244950 |

◄ مسافرت ریلی به حرم رضوی با طعم اسپری دفاع شخصی+ فیلم و تصویر مجروحان

انتشار فیلمی از برخورد خشن ماموران انتظامی ایستگاه قطار بیشه با مسافران قطار مشهد اهواز، خبرهای حوزه حمل و نقل ریلی را در آخر هفته گذشته تحت شعاع قرار داد.

تین نیوز

انتشار فیلمی از برخورد خشن ماموران انتظامی ایستگاه قطار بیشه با مسافران قطار مشهد اهواز، خبرهای حوزه حمل و نقل ریلی را در آخر هفته گذشته تحت شعاع قرار داد.

به گزارش تین نیوز، در شرح این حادثه عنوان شد شامگاه سه شنبه 21 تیر ماه (به طور دقیق ساعت یک بامداد چهارشنبه 22 تیر ماه) به دنبال خرابی سیستم تهویه چند واگن قطار مشهد-اهواز و گرمی هوا، مسافران به رئیس قطار اعتراض کردند که این امر موجب ورود ماموران ایستگاه قطار به ماجرا و برخورد مامور حاضر در قطار و استفاده از اسپری فلفل شد.

پس از آن، توضیحات و واکنش های مسئولان در مورد این حادثه رسانه ای شد.

 فخرالدین پیروزفر مدیرکل راه آهن لرستان در این رابطه به تسنیم گفت: شامگاه سه‌ شنبه ساعت یک بامداد مولد برق  قطار مشهد – اهواز  دچار آسیب  می شود که گرمای هوا سبب اعتراض برخی مسافران شد.

وی افزود: در ایستگاه دورود مولد برق قطار مشهد – اهواز تعویض و مشکل برطرف می‌شود ولی بعد از رفع مشکل علی‌رغم عذرخواهی رئیس قطار اعتراض مسافران ادامه پیدا می‌ کند و به دلیل بالا گرفتن  مشاجره لفظی میان عده ای از مسافران و رئیس قطار در ایستگاه بیشه قطار نیم ساعت توقف داشته که با حضور ماموران پلیس، جو آرام و قطار به مسیر خود ادامه می‌دهد.

مدیرکل راه آهن لرستان ضمن تکذیب دستگیری برخی مسافران در این زمینه  عنوان کرد: خبر دستگیری تعدادی از مسافران در ایستگاه بیشه کاملا کذب است وعلی رغم اینکه قطار از لرستان عبوری بود و مبدا لرستان نبوده از کلیه مسافران به دلیل اشکالی که در سیستم تهویه قطار ایجاد شده بودعذرخواهی کردیم  و هیچ کسی را دستگیر نکردیم.

به گزارش تین نیوز، اظهارات مدیر کل راه آهن لرستان در مورد کذب بودن خبر دستگیری تعدادی از مسافران، در حالی مطرح شده که در اطلاعیه راه آهن (متن اطلاعیه در ادامه آمده) به صراحت عنوان شده است: در ایستگاه راه آهن اندیمشک چند نفر از مسافران کاروان مذکور در سالن ۵، پس از پیاده شدن، توسط پلیس ایستگاه جلب و به پاسگاه پلیس هدایت شدند که با وساطت برخی از مسئولان محلی، رئیس قطار و شرکت مالک قطار مسافری از شکایت علیه این مسافران مبنی بر ایجاد بی نظمی و ورود خسارت به قطار، انصراف دادند.

این ماجرا اما اعتراض مسئولان خوزستانی را نیز به دنبال داشت به طوری که سید احمد آوایی نماینده مردم دزفول در مجلس نیز در این مورد در نامه ای خطاب به رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی نوشت: در پی اتفاقات ناخوشایند مکرر در شبکه ریلی جنوب باید اذعان نمایم که متاسفانه علیرغم جایگاه استان خوزستان در کشور و مردم شهید‌پرور این استان، قطارهای مسیر جنوب از بی‌ کیفیت‌ ترین و فرسوده‌ ترین در شبکه ریلی کشور می باشند و در این راستا، بی‌ شک اتفاق ناگوار قطار شماره ۱۸۱ مسیر مشهد - اهواز مورخ ۲۱ تیر ۱۴۰۱ به اطلاع جنابعالی رسیده است و عدم حداقل عکس‌العمل قاطع و دلجویی از ناحیه جنابعالی و زیرمجموعه را حمل بر گزارش‌ های یک سویه و ناقص می دانم.

وی ادامه داد: افرادی که در این اتفاق مورد هتک حرمت قرار گرفته‌ اند، از جانبازان هشت سال دفاع مقدس، خانواده‌ های معظم شهدا، شهروندان انقلابی و جوانان عزیز جلسات قرائت قرآن شهرستان دزفول بوده که تمام عمر خود را در مساجد و حسینیه‌ ها در خط مقدم حمایت از نظام اسلامی گذرانده و هم‌اکنون نیز در مسیر بازگشت از زیارت حرم رضوی (ع) بوده‌اند.

او عنوان کرد: اینجانب به عنوان نماینده مردم شریف شهرستان دزفول، ضمن محکوم نمودن رفتار دور از ادب و انسانیت عوامل قطار مذکور، از حضرتعالی می‌ خواهم با تشکیل یک کارگروه تخصصی، با خاطیان به‌ شدت برخورد نموده تا شاید دل‌ های شکسته مردم انقلابی و صبور دزفول اندکی التیام یابد و هشدار می‌ دهم تا حصول نتیجه و برخورد قانونی با خاطیان و عذرخواهی مستقیم از آسیب دیدگان این واقعه، مراتب را به جد پیگیری خواهم نمود.

از سوی دیگر فرماندار ویژه دزفول به ایرنا گفت: پیگیری اتفاقات قطار مشهد به اهواز و درگیری عوامل قطار با مسافران دزفولی تا حصول نتیجه ادامه دارد.

علی فرهمندپور پنج شنبه 23  تیر ماه افزود: پس از بروز مشکلاتی بین مسافران و پرسنل قطار مشهد به اهواز و بستری شدن تعدادی از مسافران کاروان زیارتی شهرستان دزفول در بیمارستان بر اثر استنشاق گاز فلفل اسپری شده موضوع در دست بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به پیگیری‌ های انجام شده با فرمانداران الیگودرز و دورود ادامه داد: در اندیمشک نیز معاون سیاسی فرماندار و اعضای شورای تامین حضور یافته و پیگیر حل مشکل شدند.

به گزارش ایرنا، کانون جلسات قرآن دزفول نیز نسبت به رفتار عوامل قطار با مسافران دزفولی قطار مشهد - اهواز واکنش نشان داد و طی بیانیه ای اعلام کرد: اتفاق تلخ قطار شماره ۱۸۱ مشهد اهواز و برخورد ناشایست با مسافران خوزستانی و زائران حریم رضوی بار دیگر مظلومیت و محرومیت این استان مقاوم را نشان داد.

کانون جلسات قرآن دزفول در این بیانیه افزود: برخورد قهری در برابر اعتراض قانونی و حقوق شهروندی مردمی که سال هاست از فرسودگی و ضعف خدمات رفاهی و درمانی در حمل و نقل ریلی رنج برده و اینک به جای ابتدایی‌ترین خدمات سرمایشی در طولانی‌ترین مسیر گرم زیارتی با افشانه فلفل و باتوم پذیرایی می‌شوند تاسف‌آور است.

این بیانیه می افزاید: برخوردی که دست‌ کم چهار نفر از فرزندان قرآنی و زائران ولایت مدار خوزستانی از جمله جناب دکتر حاجی‌ خلف،  آزاده‌، جانباز و برادر شهید که از اساتید قرآنی جلسات قرائت قرآن است را با مشکلات تنفسی راهی بیمارستان کرد.

در این بیانیه آمده است: رفتار خلاف شئونات رئیس قطار و برخورد زشت پاسگاه انتظامی بیشه، نه شایسته نیروی خدوم انتظامی و نه زیبنده کارگزاران وفادار نظام اسلامی است‌.

به گزارش ایرنا مسافران یکی از واگن‌ های قطار مشهد به اهواز با شماره ۱۸۱ که اغلب زایران امام رضا(ع) بودند روز سه شنبه از ساعت ۶ صبح تا ۲۲ با خراب بودن کولرهای قطار در هوای بسیار گرم مواجه شدند که اعتراض آنها نسبت به این موضوع و پاسخگو نبودن رئیس قطار  منجر به درگیری با رئیس قطار و پرسنل شد.

به گزارش همشهری آنلاین، شرکت راه‌آهن با صدور اطلاعیه‌ ای ماجرای قطار مشهد - اهواز و اتفاقاتی که رخ داده را به شرح زیر بیان کرده است: قطار مسافری مشهد - اهواز متعلق به یکی از شرکت های حمل و نقل ریلی مسافری بخش غیر دولتی با بازدید ماموران فنی و بدون کوچکترین نقص فنی از مشهد حرکت نموده و پس از طی حدود ۷۰۰ کیلومتر، تهویه یکی از ۱۲ واگن این قطار (واگن شماره ۵) به علت نشت گاز سیستم تهویه از کار افتاده است که پس از هماهنگی های لازم توسط رئیس قطار، شارژ گاز این سالن، در ایستگاه راه آهن تهران انجام و مشکل برطرف شده است و بعد از سیر حدود ۱۵۰ کیلومتر و در بلاک قم - ساقه، به دلایلی که توسط متخصصان فنی در حال بررسی دقیق می‌باشد، برق و تهویه سالن ها دچار اختلال شده و مجددا در ایستگاه دورود، مشکل برق و تهویه قطار رفع شده است.

در ادامه چند نفر از افراد متعلق به یک کاروان گروهی در سالن ۵ که از بروز نقص فنی معترض بودند، از توضیحات رئیس قطار اقناع نشده و با ایجاد درگیری، مانع از خروج رئیس قطار از سالن ۵ و انجام وظیفه وی در قطار شدند. سپس پلیس، جهت تامین نظم قطار در ایستگاه بیشه در قطار حضور یافت. افراد معترض مذکور، با کشیدن مکرر ترمز اضطراری، با اختلال در حرکت قطار، موجب به مخاطره افتادن ایمنی سیر قطار شده و ضمن درگیری با پلیس، اقدام به شکستن شیشه قطار نمودند.

لازم به ذکر است در درگیری پیش‌آمده، مامور پلیس از اسپری دفاع شخصی استفاده نموده است که دلیل آن، دفاع از خود و بیم خلع سلاح و خطرات جانی برای سایر مسافران عنوان شده و جزئیات آن در حال بررسی است.

در نهایت در ایستگاه راه آهن اندیمشک چند نفر از مسافران کاروان مذکور در سالن ۵، پس از پیاده شدن، توسط پلیس ایستگاه جلب و به پاسگاه پلیس هدایت شدند که با وساطت برخی از مسئولان محلی، رئیس قطار و شرکت مالک قطار مسافری از شکایت علیه این مسافران مبنی بر ایجاد بی نظمی و ورود خسارت به قطار، انصراف دادند.

روابط عمومی راه‌ آهن جمهوری اسلامی ایران ضمن عذرخواهی از مسافران محترم قطار مذکور بابت اتفاق پیش‌آمده، به شرکت حمل و نقل مالک این قطار، تذکر لازم داده شده و اعلام می دارد که شرکت‌ های مسافری و این شرکت علی‌رغم وجود مشکلات، خود را موظف به ارائه خدمات مطلوب به مسافران محترم می‌ دانند.

لازم به ذکر است که بر اساس دستورالعمل مربوطه، کلیه مسافران محترم این قطار از روز گذشته می‌توانند نسبت به دریافت ۵۰ درصد از بهای بلیت خود اقدام نمایند.

فیلم و تصاویر پیوست را ببنید:

تصویر مجروحان تصویر یکی از مجروحان برخورد ماموران انتظامی با مسافران قطار
نامه آوایی نامه نماینده دزفول به سردار اشتری
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کوروش 0 1

    به راه آهن و شرکت های حمل و نقل ریلی مسافری تحت امرش اکیدا توصیه میشود در هر کوپه یک کپسول اسپری فلفل نصب نمایند تا مسافران به این اسپری متبوع دسترسی شایسته داشته ، در صورت تمایل به سهولت استعمال نمایند.

  • مهرداد فرشیدی 0 0

    شایان توجه است که اکثر قطار های فعال در مسیر جنوب متعلق به شرکت مهتاب سیر جم است و خود این شرکت متعلق به بنیاد تعاون ناجا می باشد. اگر چه نباید انتظار داشته باشیم که مامورین انتظامی بیشه در جریان ذینفع بودن تعاونی انتفاعی سازمان خود در قطار مذکور باشند اما پلیس راه آهن اندیمشک با بزرگنمایی ماجرا، سعی در توجیه رفتار نسنجیده همکاران انتظامی خود داشته اند و متاسفانه با طرح مساله اقدام برای خلع سلاح مامور پلیس بیشه توسط مسافرانی که عموما مسن و در جایگاه معلمی بوده اند، مدیریت راه آهن را هم گمراه کرده اند که نتیجه اش بیانیه غیر منصفانه روابط عمومی راه آهن و تایید گزارش پلیس در توجیه رفتار غیر منطقی اش در استفاده از گاز فلفل علیه اعتراض به حق مسافران قطار مشهد به اهواز است

    • سعید 0 0

      درست میفرمایید. مامورین نیروی انتظامی باید در نحوه ارتباط با مردم آموزش های بیشتری ببینند تا بعدا ناچار به توجیه و بزرگنمایی واقعه نشوند.