| کد خبر: 244944 |

◄ معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی هم خواستار واردات لکوموتیو شد

معاون وزیر راه و شهرسازی چهارشنبه گذشته (21 تیر ماه) در نشست بررسی فرصت ها و چالش های بندر چابهار در افق کریدور شمال - جنوب، بر ضرورت واردات 900 لکوموتیو تاکید کرد.

تین نیوز

 معاون وزیر راه و شهرسازی  چهارشنبه گذشته (21 تیر ماه) در نشست بررسی فرصت ها و چالش های بندر چابهار در افق کریدور شمال - جنوب،  بر ضرورت واردات 900 لکوموتیو تاکید کرد.

به گزارش تین نیوز، شهریار افندی زاده در این نشست گفت: سال 1390 احداث محور ریلی چابهار، زاهدان و مشهد - سرخس مطرح شد این در حالی بود که سال 92 برخی از مسئولان دولتی گفتند ما چرا این محور را می خواهیم وقتی که بندرعباس را داریم؟ این نوع نگاه کسانی بود که مسئولیت داشتند! هر چه اصرار می کردیم اتصال بندر چابهار به سرخس مسیر حمل کالا را کوتاه و هزینه ها را کاهش می دهد فایده ای نداشت.

آن طور که ایلنا نوشته است، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مسئولان باید یک نگاه ملی به نقش چابهار داشته باشند، گفت: مطمئن باشید در کوتاه مدت زیرساخت ها به سرعت تکمیل نخواهد شد، اضافه کرد: در کوتاه مدت باید به دنبال همگرایی و تعامل باشیم و نگاه بخشی را به نگاه ملی تغییر دهیم.

افندی زاده با بیان اینکه باید فعلا به حمل و نقل جاده ای بچسبیم، اظهار کرد: با ریل نمی توانیم بار را حمل کنیم در نهایت نیز ریل به زاهدان متصل می شود که شبکه ای داخلی است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه نیازمند 900 لکوموتیو هستیم، گفت: این در حالیست که ظرفیت واقعی مپنا سالانه تولید 20 لکوموتیو و ظرفیت اسمی آن 50 لکوموتیو است. حال این فرض را می گیریم که طی سه سال آینده مپنا 200 لکوموتیو را می سازد باز هم 700 لکوموتیو را باید از طریق واردات تامین کنیم. اگر نتوانیم تجهیزات ریلی را وارد کنیم چگونه می توانیم با تولید داخل ظرفیت ها را افزایش دهیم؟

بیشتر بخوانید:

این اظهارات افندی زاده در حالی مطرح می شود که 26 اردیبهشت ماه امسال، پس از برگزاری چندین جلسه بین اعضای کمیسیون های مختلف مجلس و مدیران وزارت راه و شهرسازی و راه آهن در خصوص واردات لکوموتیو، سید مصطفی میرسلیم یکی از نمایندگان سوال کننده در خصوص واردات لکوموتیو از چین، با توجه به تعهد وزیر راه و شهرسازی مبنی بر عدم اقدام نسبت به واردات لکوموتیو از منابع خارجی و بر اساس صورتجلسه پیوست، از پاسخ های وزیر راه و شهرسازی قانع شد.

به گزارش تین نیوز، پیش از این توافق بین وزیر راه و شهرسازی و مجلس، جلساتی در مورد واردات لکوموتیو بین اعضای کمیسیون های مجلس و وزیر راه و شهرسازی برگزار شده بود.

یکی از این جلسات روز سه شنبه 20 اردیبهشت برگزار شد که در این روز،  وزیر راه و شهرسازی پاسخگوی سوال نمایندگان در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص واردات لکوموتیو و نیز رفع موانع سرمایه گذاری در حمل و نقل ریلی بود که بر اساس اطلاعات کسب شده، رستم قاسمی در این جلسه گفت که تاکنون هیچ قراردادی برای واردات لکوموتیو منعقد نشده است.

وزیر راه و شهرسازی در این جلسه نه تنها عنوان کرده بود که هیچ قراردادی برای واردات لکوموتیو تا کنون منعقد نشده و مذاکرات صورت گرفته نیز برای واردات 200 دستگاه لکوموتیو نبوده و تعداد کمتری مورد نظر بوده بلکه تاکید کرده که در صورت قطعی شدن هر نوع واردات لکوموتیو، این اقدام با حضور و حمایت بخش خصوصی و داشتن پیوست فناوری و با مشارکت تولیدکنندگان داخلی اجرا خواهد شد.

همچنین روز 25 اردیبهشت 1401 نیز جلسه ای با موضوع بررسی مشکلات بخش ریلی در مجلس شورای اسلامی برگزار شده بود که دستور کار این جلسه بررسی موضوعات عدم اجرای سیاست های اصل 44 و توقف برون سپاری و خصوصی سازی  ریلی و بحث واردات لکوموتیو از چین بود.

با توجه به نتایج و جمع بندی کمیسیون اصل 90 در روز شنبه 24 اردیبهشت که مقرر شده بود موضوع واردات لکوموتیو به طور کلی از دستور کار وزارت راه و شهرسازی خارج شود ولی بار دیگر نکاتی از سوی شرکت راه آهن در این جلسه مطرح شد که با عکس العمل نمایندگان عضو کمیسیون مواجه شد چرا که با وجود جمع بندی ارایه شده در کمیسیون اصل 90 ،  هنوز  شرکت راه آهن و وزارت راه و شهرسازی همچنان برای واردات لکومویتو اصرار داشته و این موضوع را پیگیری می کرد.

اما سرانجام پس از برگزاری چندین جلسه بین اعضای کمیسیون های مختلف مجلس و مدیران وزارت راه و شهرسازی و راه آهن در خصوص واردات لکوموتیو، با توجه به تعهد وزیر راه و شهرسازی مبنی بر عدم اقدام نسبت به واردات لکوموتیو از منابع خارجی این موضوع پایان یافته تلقی شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید 0 0

    سلام. راه آهن در زمان نمایشگاه تابلو منتشر کرده بود که واردات 300 لکوموتیو فوری فوتی هست.یکی از مدیرانشون در همون نمایشگاه کوتاه اومد که فعلا 50 تا هم کار ما رو راه میندازه.
    سال قبل راه آهن مدعی تامین هزار لکوموتیو در سه سال بود.333 لکوموتیو در هر سال!!!
    زمستان قبل گفتن 2000 لکو از روسیه وارد خواهیم کرد.بعد اصلاح کردن که یک صفر اشتباه شده و دویست تا درسته.
    لطفا یکی به ما بگه داستان چیه؟ این دفعه اگر ممکنه جناب معاون وزیر روشن بفرمایند که طبق چه محاسباتی به عدد 900 لکوموتیو رسیدن؟
    میدونن قیمت هر لکوموتیو چقدر هست ؟ از کجا میخوان پولش رو تامین کنن ؟ اصلا شما جا برای پارک کردن 900 لکوموتیو دارید؟