| کد خبر: 244911 |

◄ وعده بهره‌برداری از ۲۵ هزار کیلومتر مسیر ریلی

به گفته معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌ها بهره‌برداری از ۲۵ هزار کیلومتر مسیر ریلی را برنامه بلند مدت توسعه راه آهن در کشور است.

تین نیوز

به گفته معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه ها بهره برداری از ۲۵ هزار کیلومتر مسیر ریلی را برنامه بلند مدت توسعه راه آهن در کشور است.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، عباس خطیبی، معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه ها از اولویت اجرایی ۵۶۰ کیلومتر مسیر ریلی در پنج استان کشور در سال جاری خبر داد و گفت: عملیات اجرایی در مسیرهای ریلی رشت-کاسپین به طول ۳٥ کیلومتر، بستان آباد-تبریز به طول ٤٤ کیلومتر، همدان-سنندج به طول ١٥١ کیلومتر، زاهدان-خاش به طول ١٥٥ کیلومتر و راه آهن میانه- اردبیل به طول ۱۷۵ کیلومتر با اولویت در حال پیگیری است و در صورت تامین منابع لازم امکان افتتاح و بهره برداری از آن ها در سال جاری وجود دارد.

 وی در خصوص اولویت بندی پروژه های ریلی کشور توضیح داد و عنوان کرد: اولویت بندی طرح های راه آهن کشور با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه، نهاد ریاست جمهوری و در راستای تکمیل پروژه های نیمه تمام، تکمیل کریدورهای ترانزیتی، اتصال مراکز بار و مبادی ورودی و خروجی کشور و اتصال مراکز استان ها بر اساس مصوبات طرح های جهش تولید و اقتصاد مقاومتی صورت می گیرد.

معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه ها افزود: طی چند سال گذشته به منظور تکمیل کریدورهای ترانزیتی شمال- جنوب و غرب به شرق چند طرح ریلی اولویت بندی شده است و مسیرهای ریلی رشت- آستارا، چابهار- زاهدان، قزوین- رشت- کاسپین در راستای تکمیل کریدور شمال- جنوب و راه آهن خواف- هرات، میانه- بستان آباد- تبریز در راستای توسعه کریدور شرق به غرب در حال احداث یا در دست بهره برداری قرار دارند.

خطیبی همچنین راه آهن شیراز- بوشهر را یکی دیگر از اولویت های ریلی کشور در سفر استانی هیئت دولت در سال گذشته اعلام کرد و گفت: این مسیر ریلی به طول ۴۵۰ کیلومتر با هدف ایجاد کریدور ترانزیتی از خلیج فارس به مناطق مرکزی و شمالی کشور و اتصال بندر بوشهر و عسلویه به شبکه ریلی کشور طراحی و در حال اجرا است.

وی ادامه داد: با توجه به دستور رییس جمهور برای اختصاص ۲۰۰ میلیون دلار به راه آهن بوشهر- شیراز از محل تهاتر نفت برای سال ۱۴۰۰ در حال حاضر گرفتن مجوزهای لازم برای اخذ این اعتبار در حال پیگیری است، همچنین تشکیل کنسرسیوم از سوی پیمانکاران پروژه به منظور ارائه پیشنهاد اجرای کار از محل تهاتر نفت نیز یکی دیگر از این اقدامات در راستای تامین اعتبار مورد نیاز و تکمیل هرچه سریعتر این مسیر ریلی استراتژی کشور است.

معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه ها تکمیل طرح های ریلی از محل منابع عمومی را با توجه به هزینه های هنگفت احداث، زمان بر اعلام کرد و افزود: در سال های اخیر با توجه به ضرورت توسعه خطوط ریلی کشور از ظرفیت های دیگر قانون بودجه مانند ماده ۵۶، صندوق توسعه ملی و فاینانس داخلی و خارجی نیز برای تامین اعتبار پروژه ها استفاده شده است و در سال گذشته نیز از ظرفیت های قانون بودجه برای تهاتر نفت برای تکمیل چند طرح ریلی استفاده شد.

خطیبی بهره برداری از ۲۵ هزار کیلومتر مسیر ریلی را برنامه بلند مدت توسعه راه آهن در کشور دانست و گفت: در حال حاضر طول شبکه ریلی با احتساب خطوط اصلی و فرعی حدود ۱۵ هزار کیلومتر است و برای رسیدن به هدف تعیین شده نیاز به ساخت ۱۰ هزار کیلومتر خط ریلی جدید است.

به گزارش شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه ها خاطرنشان کرد: توان مهندسی و اجرایی کشور قادر به ساخت سالانه هزار کیلومتر مسیر ریلی در کشور است و با توجه به محدود بودن اعتبارات و افزایش هزینه های ساخت متوسط سالانه احداث و بهره برداری حدود ۲۰۰ کیلومتر است که امیدواریم با اختصاص منابع اعتباری بیشتر زمان رسیدن به ۲۵ هزار کیلومتر خط ریلی در کشور کوتاه تر شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.