| کد خبر: 244863 |

◄ مشکل سوخت کامیونداران خراسان رضوی حل شد؟

هرچند تخصیص سوخت به ناوگان باری براساس پیمایش از سوی مسوولان و ذی‎‌نفعان حمل و نقل مورد قبول واقع شده، اما اجرای بد و نبود نظارت کافی بر جایگاه‌های سوخت، این سازوکار را به چالش کشیده و موجب نارضایتی رانندگان شده است.

تین نیوز

هرچند تخصیص سوخت به ناوگان باری براساس پیمایش از سوی مسوولان و ذی‎‌نفعان حمل و نقل مورد قبول واقع شده، اما اجرای بد و نبود نظارت کافی بر جایگاه‌های سوخت، این سازوکار را به چالش کشیده و موجب نارضایتی رانندگان شده است.

به گزارش تین نیوز، رییس هیات مدیره انجمن صنفی دارندگان کامیونهای سبک و سنگین شهرستان تربت حیدریه به تشریح وضعیت توزیع سوخت در این منطقه پرداخت و گفت: معمولا سهمیه گازوئیل نرخ اول با لیتری سه هزار ریال طی ۱۰ تا ۱۲ روز نخست پس از شارژ تمام می شود که باید سوخت آزاد زد اما بیشتر جایگاه های سوخت این منطقه دیگر سوخت آزاد با نرخ لیتری ۶ هزار ریال هم ندارند.

جبیب الله غلامپور افزود: کامیون های حامل بار که گاه سوخت سه هزار ریالی نرخ اول آنان در میانه راه تمام شده، ناچارند با توقف در جایگاه های بین راهی، سوخت ۶ هزار ریالی بزنند اما بیشتر جایگاه ها عنوان می کنند که سوخت نرخ دوم ندارند.

وی گفت: در برخی موارد سوخت ۶ هزار ریالی به سرعت تمام می شود و ناوگان مجبور است کنار جایگاه تا فردا صبح در انتظار رسیدن محموله سوخت ۶ هزار ریالی انتظار بکشد.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی دارندگان کامیونهای سبک و سنگین تربت حیدریه خاطرنشان کرد: در مواردی مشاهده شده جایگاه داران اعلام می کنند گازوئیل با قیمت لیتری ۲۰ تا ۳۰ هزار ریال نیز دارند و از آنجایی که راننده مجبور است بار خود را به موقع به مقصد برساند در نهایت مجبور است به سوختگیری با این قیمت گزاف نیز رضایت دهد.   

غلامپور با گلایه از صف سوخت گازوئیل در جایگاه های بین راهی ادامه داد:  واقعا لازم است جایگاه های اصلی عرضه سوخت در مبادی شهرها مانند تربت حیدریه از سوخت ۲ نرخی به اندازه کافی بهره مند باشند، این مسیر محل عبور ناوگان باری به چابهار و بندرعباس است و تامین سوخت برای خودروهای عبوری از این منطقه ضروری است.

وی تعداد ناوگان سبک و سنگین باری در تربت حیدریه را هزار و ۸۰۰ دستگاه عنوان کرد و گفت: مشکلات را با راهداری و شرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه تربت حیدریه مطرح کرده ایم اما گفته اند باید با تهران نامه نگاری شود، چرا که تصمیم گیری در این خصوص توسط مرکز انجام می شود.

کمبود عرضه گازوئیل ۶۰۰ تومانی

عضو هیات مدیره انجمن دارندگان ناوگان ترابری مشهد گفت: این انجمن صنفی حدود ۶ هزار عضو دارد که هم اکنون تنها ۷۵۰ تن از آنان فعال هستند.

سیدحسن رضوی با اشاره به اختصاص ۲ نوبت سوخت سهمیه ای به کامیون ها در اول و میانه هر ماه، ادامه داد: به علت کم بودن سهمیه سوخت، معمولا روزهای ۱۳ و ۲۵ هر برج سوخت سه هزار ریالی سهمیه ای ناوگان باری تمام می شود چون تخصیص ها مطابق پیمایش واقعی ناوگان باری محاسبه نشده است.

وی توزیع سوخت توسط جایگاه‌داران با نرخ های گزاف را تایید کرد و گفت: جایگاه های عرضه سوخت ۶ هزار ریالی بسیار اندک است، در مسیر مشهد - تهران تنها جایگاه های بیارجمند و سرخه (در استان سمنان) همیشه سوخت ۶ هزار ریالی دارند و در برخی دیگر از جایگاه های سوخت، راننده باید یک شب کنار جایگاه نوبت بگیرد تا شاید فردا صبح به سوخت ۶ هزار ریالی برسد.

گازوئیل ۲ هزار تومانی

این راننده حرفه ای تصریح کرد: من خود مشاهده کردم که جایگاهداری در نزدیکی تهران با کارت سوخت شخصی، که در اختیار وی قرار گرفته بود، گازوئیل را با بهای لیتری ۲۳ هزار ریال به رانندگان می فروخت. 

عضو هیات مدیره انجمن دارندگان ناوگان ترابری مشهد همچنین گفت: عدد تعیین شده برای مصرف گازوئیل در هر ۱۰۰ کیلومتر، که برای کامیون های چینی منظور شده استاندارد نیست، هرچند کارخانه سازنده این کامیونها مصرف آنها در هر ۱۰۰ کیلومتر را ۳۵ لیتر عنوان کرده است اما با گذشت ۲ سال از تردد ناوگان، میزان مصرف آنها به ۵۵ لیتر افزایش می یابد، اما راهداری کارکرد ناوگان را همان عدد اعلامی کارخانه لحاظ می کند که همین مساله موجب اتمام سهمیه گازوئیل یارانه ای ناوگان باری زودتر از زمان مقرر می شود.

ملاک تخصیص سوخت صحیح نیست

رییس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی کامیونداران کشور گفت: اختصاص سهمیه سوخت به ناوگان باری، با تاخیر و بدون لحاظ کردن میزان واقعی مصرف و اعمال شاخصه های پیمایش ناوگان صورت می گیرد.    

رضا تیموری افزود: ضوابط مربوط به سهمیه سوخت ناوگان باری، براساس مصرف سوخت هر خودرو سنگین مطابق مصرف سوخت منظور شده در کاتالوگ های کارخانه سازنده (ناوگان جدید) معمولا بین ۱۸ تا ۲۴ لیتر گازوئیل برای پیمایش ۱۰۰ کیلومتر است.

وی گفت: ناوگان در طی راه توقف‌های بی مورد، ایست و بازرسی و بعضا نیز پیمودن مسیرهای جانبی دارد لذا شیوه کنونی یکی از خطاهای عمده راهداری در طرح تخصیص سوخت با پیمایش است که تخصیص گازوئیل بر اساس واقعیتها صورت نگرفته است.

رییس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی کامیونداران گفت: راهداری کارکرد ناوگانی را که از قبل انقلاب در جاده ها تردد دارد، مطابق ناوگان ۱۰ سال کارکرده در نظر می گیرد و البته واقعیت این است که کیفیت ناوگان های وارداتی جدید به مراتب از ناوگان ۳۰ ساله و ۴۰ ساله، ضعیف تر است، در مجموع می توان گفت مصرف گازوئیل ناوگان باری در کشور حدود ۴۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و تعیین مصارف ۲۴ در ۱۰۰ کیلومتر و غیره اصلا واقعی نیست.

تیموری، مسوولیت بخشی از این مشکلات را متوجه شرکت پخش فراورده های نفتی دانست و گفت: نظارت این مجموعه بر جایگاه داران بسیار اندک و در حد صفر است و در نهایت این رانندگان هستند که از این ناحیه آزار می بینند.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی کامیونداران خراسان رضوی ادامه داد: علاوه بر مشکلی که در سنجش نادرست پیمایش سوخت وجود دارد، راهداری همین سوخت تخصیصی را نیز با تاخیر اعلام می کند که این تاخیر، شارژ کارت سوخت را با تاخیر مواجه کرده و این روند موجب ایجاد صف در جایگاه ها می شود.

وی گفت: نکته قابل توجه این است که تخصیص سوخت در همین شیوه پیمایش نیز، که بیش از ۲ سال از اجرای آن می گذرد، درست انجام نمی شود، یعنی اگر کامیونی ماه قبل ۲ هزار کیلومتر پیمایش داشته و باید اکنون براساس همان طرح پیمایش، ۲۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر سوخت بگیرد و عدد آن ۵۰۰ لیتر گازوئیل می شود، که باز هم این ۵۰۰ لیتر برای راننده شارژ نمی شود، که این موضوع را می توان به صورت میدانی از رانندگان هم پرس و جو کرد.  

تیموری به نحوه عرضه سوخت در مناطق مرزی نیز اعتراض کرد و گفت: وقتی راننده ای می خواهد از مرز ما ۲۵۰ کیلومتر در داخل خاک ترکمنستان راه پیموده و ۲۵۰ کیلومتر هم برگردد، در مجموع ۵۰۰ کیلومتر پیمایش مشخص و قطعی دارد و می توان همین مقدار گازوئیل به راننده تخصیص داد اما می بینیم این راننده را در مرز به علت داشتن سوخت مازاد حتی جریمه هم می کنند.

اقدام برای عرضه بیشتر سوخت

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی در پاسخ به این نقدها گفت: از حدود بیستم هر ماه که سهمیه گازوئیل یارانه ای ناوگان درون شهری تمام می شود، این ناوگان برای خرید سوخت آزاد با نرخ دوم وارد جایگاه ها می شوند که این موجب ایجاد صف می شود.

محمدرضا صحراگرد افزود: تداخل حضور همزمان ناوگان درون شهری و برون شهری در جایگاه های سوخت موجب شلوغی این مکان ها می شود، اما به‌تازگی تلاش شده است تا با اقداماتی صف ها کنترل شود.

وی گفت: شرکتهای پخش فراورده های نفتی در مناطق سه گانه استان جایگاه های بیشتری برای عرضه سوخت با قیمت لیتری ۶ هزار ریال تعریف کرده اند و بخشی از صف ها اکنون کاهش یافته است.

معاون حمل و نقل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی ادامه داد: در هر دوره ۱۵ روزه، اطلاعات پیمایش ناوگان باری که مطابق صورت وضعیت بارنامه ها در بانک اطلاعات راهداری جمع آوری می شود، برای تایید اصالت خودرو از طریق یک سامانه به پلیس راهور ارسال می شود و سپس این آمار پس از تایید به شرکت نفت فرستاده شده و بر این اساس کارت سوخت ناوگان باری براساس میزان عملکرد و پیمایش ۱۵ روزه آنها، شارژ می شود.

صحراگرد افزود: میزان سوخت مورد نیاز کامیون برای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش بر اساس سن و ظرفیت ناوگان و مطابق اطلاعات کارخانه سازنده خودرو شارژ می شود، به عنوان مثال ممکن است یک کارخانه میزان مصرف گازوئیل برای خودرو ساخته خود را به ازای ۱۰۰ کیلومتر سفر ۴۰ لیتر اعلام کرده باشد که همین رقم برای شارژ کارت سوخت لحاظ می شود.

وی با پذیرش وجود برخی مشکلات در شارژ کارتهای سوخت گفت: در برخی موارد فرایند شارژ کارتهای سوخت دچار کندی می شود، گاهی مشکل نرم افزاری و گاه نیز سرعت اینترنت و یا سیستم داخلی کند است اما به جد پیگیر هستیم تا مشکلات رفع شود و رانندگان با مشکل مواجه نشوند.

عرضه گازوئیل ۶۰۰ تومانی در ۱۷ جایگاه سوخت منطقه خراسان رضوی

مدیر منطقه شرکت پخش فرآورده های نفتی خراسان رضوی، خریدوفروش فرآورده های نفتی را قاطعانه ممنوع اعلام کرده و در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا گفت: ۱۴۶ جایگاه در منطقه خراسان رضوی فعالیت دارند و از سال ۹۸ با اجرای طرح تخصیص سوخت ناوگان حمل ونقل بر اساس پیمایش، میزان سوخت خودروهای دیزل پس از ساماندهی در حوزه فعالیت مربوطه (درون شهری و برون شهری) بر اساس عملکرد ثبت شده تخصیص داده می شود.

علی اصغر اصغری افزود: در صورتی که پیمایش خودرو (با داشتن بارنامه و صورتحساب یا باربرگ) به درستی ثبت شود سهمیه مورد نیاز در کارت سوخت تغذیه و تحویل می شود. و در این خصوص برای این دسته از ناوگان که دارای عملکرد و پیمایش هستند مشکلی در عرضه نفت گاز در جایگاهها وجود ندارد.
وی ادامه داد: شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی برای کمک به خودروهای ترانزیتی و یا کامیونهایی که به دلایلی فاقد کارت هوشمند سوخت هستند، تمهیداتی اندیشیده تا بتوانند به میزان محدود و مشخص سوخت مورد نیاز خود را به نرخ نیمه یارانه ای دریافت کنند.

مدیر منطقه پخش فرآمورده های نفتی خراسان رضوی تصریح کرد: متاسفانه تعدادی از رانندگان ناوگان حمل و نقل، فاقد پیمایش بوده و بنا بر دلایل نامشخص از ساماندهی در سامانه های ثبت پیمایش طفره می روند و یا علیرغم وجود سهمیه در کارت، تقاضای دریافت سهمیه با نرخ دوم را هم دارند که قاعدتا مجاز به دریافت آن نخواهند بود، و تاکید می شود ضمن ساماندهی در سامانه های مربوطه از سهمیه تخصیصی بر مبنای عملکرد خودرو بهره مند شوند.

وی گفت: اکنون ۱۷ جایگاه سوخت در این منطقه، پخش فرآورده نفتگاز نیمه یارانه ای با بهای لیتری ۶۰۰ تومان را عهده دار هستند.

اصغری حاضر به اظهار نظر پیرامون افزایش جایگاه های توزیع سوخت ۶۰۰ تومانی نشد.

به نظر می رسد مشکلات ساختاری در اجرای طرح پیمایش عامل بروز نارضایی های یاد شده باشد و البته عدم اطلاع رسانی شفاف، بر میزان گلایه رانندگان و به تبع آن رسانه ها افزوده است.

در استان خراسان رضوی حدود ۵۰ هزار راننده در بخش حمل و نقل برون شهری بار و مسافر فعالیت دارند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مهدی زمانیان 0 0

    تکلیف ما که از گاوداریهای اطراف شهر شیر یا کارخانه های لبنیات ابپنیر میزنیم پیمایش بهمون نمیخوره تنها تعداد اندکی بارنامه راه نزدیک میگیریم باقی بارامون شهری حساب میشه بارنامه نمیخوره یا اگرم بارنامه بده باربری نصف کرایه رو ازمون میگیره نه سوخت داریم همیشه تو صفهای ششصد تومانی میخوابیم اونم نمیرسه اسم صنعت رو از رو حملو نقل بردارین بردگی حملو نقل با اعمال شاقه بزارین بهتره درصورتی که من میدونم قسمت اعظم سوخت قاچاق از کجا تعمین میشه یعنی شرکت نفت نمیدونه که فشارشو روما میاره