| کد خبر: 244842 |

◄ چگونه می توان ایمنی حمل و نقل ریلی را افزایش داد؟/ نگاهی به اظهارات مدیرعامل راه آهن

عواملی از جمله اتمام کار، بازگشایی مسیر، محدودیت سرعت، هشدارهای به موقع، هشیاری راننده، قابل تردد بودن بلاک مورد نظر، وجود سیستم هوشمند هشداردهنده و عواملی از این دست قابل مدیریت و کنترلند.

تین نیوز

 در تاریخ 7 تیرماه 1401 گزارش نهایی کمیسیون عمران در مورد حادثه ریلی قطار مشهد یزد در صحن مجلس قرائت شد.

به گزارش تین نیوز، سید میعاد صالحی مدیرعامل راه آهن در این جلسه، گزارشی از این حوزه ارائه کرد و گفت: عوامل انسانی، کمبودهای تاریخی و عدم هوشمندسازی حمل و نقل ریلی از جمله علل این حادثه بود که با اهتمام نمایندگان هوشمندسازی خطوط ریلی را رقم خواهیم زد.

به گزارش تین نیوز، مدیرعامل راه آهن با تاکید بر لزوم هوشمندسازی و به روز کردن خطوط ریلی کشور، بیان کرد: باید عقب ماندگی های تاریخی از جمله بدهی 3 هزار میلیارد تومانی به بانک ها برطرف شود که نیازمند حمایت مجلس و دولت برای جبران این عقب ماندگی ها هستیم.

کارشناسان حمل و نقل معتقدند در این گونه حوادث، مقصر یک عامل نیست، بلکه به صورت فرآیندی و سیستمی، یک مجموعه مقصر است و اگر مدیر و ناظر عوامل را دقیق و درست کنترل کردند، یا سانحه رخ نمی دهد و یا حداقل خسارت حوادث کمتر می شود.

عواملی از جمله اتمام کار، بازگشایی مسیر، محدودیت سرعت، هشدارهای به موقع، هشیاری راننده، قابل تردد بودن بلاک مورد نظر، وجود سیستم هوشمند هشداردهنده و عواملی از این دست قابل مدیریت و کنترلند.

فقط در یک صورت نمی توان موارد مذکور را کنترل کرد که از وجود آنان بی اطلاع باشیم که البته بی اطلاعی از مسیری که در آن عملیات اجرایی انجام می شود، تقصیر کمی نیست.

بخشی از موارد اصلاحی که در صحبت های مدیرعامل راه آهن ذکر شد، پیش از این نیز قابل انجام بود. مواردی مانند: ارتقای سطح آموزشی نیروی انسانی، اصلاح ساختار و جذب نیروی انسانی به منظور تکمیل کادر نظارت، پیگیری لازم جهت تامین منابع مورد نیاز جهت تکمیل سیستم علائم و سیستم A.T.C شبکه حمل و نقل ریلی و بخشی از موارد دیگر که قابل انجام یا قابل اقدام بود.

بر این اساس می توان گفت سه اصل آگاهی، اقدام و انجام می تواند نجات بخش یک سیستم باشد و در مقابل، بی اطلاعی، سهل انگاری و عدم اقدام می تواند برای یک مجموعه سم مهلک باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کوروش 0 0

    سلام. هوشمند سازی که مدیر عامل راه آهن وعده میدهد کشف جدیدی نیست اما مقدمات و پیش نیازهایی دارد که فعلا در دسترس نیستند. اگر در دسترس بودند مدیران قبلی بیکار نمی نشستند و به آن عمل میکردند.
    مزید اطلاع بروید و سابقه نصب سیستم ( ATC(Automatic Train Control در راه آهن ایران را مرور کنید. بعد از سال ها این سیستم هنوز کاربرد اصلی خود را پیدا نکرده.
    شعار های قلمبه سلمبه چه آسان ، پیاده سازی چه مشکل.