| کد خبر: 244835 |

◄ دلایل تمایل برخی رانندگان به استفاده از بارنامه های صوری

متاسفانه به دلیل عدم امکان برقراری ارتباط سیستم هوشمند طرح جامع انبارها به سیستم هوشمند حمل و نقل کالا در حال حاضر ردیابی این بارنامه ها نیز امکان‌پذیر نیست و آمار و اطلاعات دقیقی از آن نیز در دسترس نخواهد بود.

تین نیوز

یک فعال بخش حمل و نقل کالا گفت: وقتی در جدول ارائه شده از سالنامه آماری ۱۴۰۰ به نقل از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مداقه بیشتری شود، ملاحظه می گردد که نسبت بار حمل شده بدون بارنامه به کل بار حمل شده بر اساس (میلیون تن) از سال ۹۹ به سال ۱۴۰۰ تقریبا نسبت ثابتی بوده است و تغییر محسوسی در آن مشاهده نمی‌ شود.

به گزارش تین نیوز، محسن متقین افزود: همچنین بر اساس آمار ارائه شده ملاحظه می شود ۸ درصد بارهای حمل شده کشور در این دو سال بدون بارنامه بوده است که نیاز به بررسی ماهوی از طرف متولیان امر دارد.

وی عنوان کرد:  آمارهای مندرج در جدول منتشره در سالنامه ۱۴۰۰ نشان می‌ دهد در سال‌های ۹۱ و ۹۲ بیش از ۳۸ درصد کالاهای حمل شده بدون بارنامه بوده و روند صدور بارنامه برای حمل کالا پس از آن در سال ۹۳ حدود ۱۰ درصد و درسال ۹۴ حدود ۱۸ و نیم درصد رشد را نشان می دهد و از سال ۹۴ تا سال ۹۸ نیز این نسبت تقریبا ثابت بوده است.

متقین بیان کرد: تغییر معنادار کاهش حمل کالای بدون بارنامه در سال های ۹۳ و ۹۴ را می بایستی کارشناسان محترم سازمان راهداری تفسیر نمایندولی ظاهرا این امرنشان دهنده  تغییر بنیادین در سیستم بارنامه نویسی درسال های مربوطه است.

بیشتر بخوانید:

حمل 45 میلیون تن کالا بدون بارنامه در سال 1400 / لزوم نظارت بیشتر پلیس راه

او گفت: البته ممکن است چون حمل سوخت در سال‌ های قبل از آن با صدور بارنامه های خاص از طرف شرکت پخش فرآورده های نفتی امکان پذیر بوده، حمل فرآورده‌های نفتی در آمار حمل کالا با بارنامه اعمال نمی شده و پیگیری های سازمان راهداری منجر به تغییر شیوه صدور بارنامه برای بخش سوخت بری در آن سال ها  شده باشد و نتیجه آین اصلاحات رشد در صدور بارنامه را در سال های ۹۳ و۹۴ نشان دهد.

 این فعال بخش حمل و نقل جاده ای کالا خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال قبل از آن حمل کالای بدون بارنامه طبق این جدول حدود ۴ درصد کاهش یافته است و دلایل تحقق این امر منوط به اظهار نظر متولیان رسمی حمل ونقل جاده ای خواهد بود.

وی افزود: می دانیم که دستیابی به  اعلام وصول کالا در مقصد به صورت یکسان به طوری که این اعلام وصول بتواند در سیستم برخط حمل کالا ثبت گردد و قابلیت پیگیری داشته باشد، هنوز هم به عنوان یک نقص  خودنمایی می کند.

وی عنوان کرد:  به نظر می رسد چنانچه نصب دوربین های پلاک خوان توسط نیروی انتظامی در پلیس راه های سراسر کشور و اتصال آن به شبکه هوشمند حمل و نقل کالای جاده ای در آینده نزدیک اتفاق افتد و این دوربین ها حضور کامیون‌های حامل کالا را حداقل در چند نقطه مختلف در مسیر حمل کالا ثبت نمایند، آنگاه آمار و اطلاعات مندرج در جداول سالنامه آماری سازمان راهداری  قابل اتکا و اعتماد بیشتری خواهند شد.

متقین تاکید کرد: در حال حاضر عدم انطباق میزان سهمیه سوخته تخصیص یافته توسط کارگروه های مربوط به پیمایش کامیون ها که اعتراضات رانندگان این بخش را نیزدر پی داشته است موجب  شده تا تعدادی از آن دسته از رانندگانی که در محدوده شهرهای کلان مبادرت به حمل کالا می کنند برای ایجاد پیمایش و تخصیص سوخت با همکاری بعضی از شرکت‌های حمل و نقلی اقدام به صدور بارنامه غیر واقعی نمایند در واقع علیرغم این که هیچ گونه کالایی جابجا نشده ولی بارنامه برای آنها صادر می شود.

وی گفت: متاسفانه به دلیل عدم امکان برقراری ارتباط سیستم هوشمند طرح جامع انبارها به سیستم هوشمند حمل و نقل کالا در حال حاضر ردیابی این بارنامه ها نیز امکان‌پذیر نیست و آمار و اطلاعات دقیقی از آن نیز در دسترس نخواهد بود.

او افزود: یکی دیگر از دلایل ترغیب بعضی از این رانندگان به استفاده از این گونه بارنامه های صوری، نیاز راننده به ایجاد پیمایش برای فعال نگه داشتن کارت هوشمند است.

متقین ادامه داد: در حال حاضر علاوه بر پرداخت مبلغی به عنوان کارمزد به شرکت ها راننده باید ۹ درصد کرایه مندرج در بارنامه های صوری را بابت عوارض جاده ای به صندوق دولت از جیب خود بپردازد.

وی عنوان کرد: با این وصف چنانچه آمار این گونه بارنامه ها با به کارگیری سیستم رهگیری حرکت کامیون در مسیر مبدا و مقصد مندرج در برنامه توسط دوربین های پلاک خوان عملی و اجرا گردد مسلما آمار حمل کالای جاده در سالنامه های آماری منتشره دارای نقطه اتکا بیشتری خواهد بود.

Snap 2022-07-09 at 10.34.21
جدول مربوط به سالنامه آماری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مهدی زمانیان 2 0

    بجای اینکه مشکل سوخت وپیمایش کامیونهایی که محدوده شهرها کار میکنند حل کنید میخواهید از نون خوردن بندازیدشون