| کد خبر: 244663 |

پیش بینی افزایش هزینه های حمل و نقل در صورت ادامه بحران اوکراین

بحران اوکراین، چالش‌های جدی برای تجارت و لجستیک منطقه دریای سیاه به وجود آورده است.

تین نیوز

 بحران اوکراین، چالش‌های جدی برای تجارت و لجستیک منطقه دریای سیاه به وجود آورده و جستجو برای مسیرهای تجاری جایگزین برای محمولات اوکراینی، تقاضا برای زیرساخت هایی که قادر به ارائه خدمات حمل و نقل زمینی و دریایی باشند را افزایش داده‌ است.

به گزارش تین نیوز به نقل از آسام تدبیر،  براساس گزارش کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد - UNCTAD) قیمت غلات و کرایه حمل از سال ۲۰۲۰ در حال افزایش بوده، اما جنگ در اوکراین این روند را تشدید کرده است. برای مثال: کرایه حمل (Paid for the Transport ) کالاهای فله خشک، مانند غلات نزدیک به ۶۰ درصد افزایش یافته است.

 افزایش همزمان قیمت غلات و نرخ کرایه حمل منجر به افزایش تقریبا ۴ درصدی قیمت مواد غذایی مصرفی در سطح جهان می شود که تقریبا نیمی از این تاثیر به دلیل نرخ بالای کرایه حمل است.

 آنکتاد همچنین اعلام کرد که روسیه یکی از مهم ترین بازیگران بازار جهانی سوخت و کود است که اختلال در عرضه آنها می تواند منجر به کاهش تولید و توزیع غلات و افزایش قیمت آن شود. این امر عواقب جدی برای امنیت غذایی جهان به ویژه برای اقتصادهای آسیب پذیر دارد.

 در گزارش آنکتاد همچنین آمده که در مواجهه با محدودیت های تجاری و چالش های لجستیکی، قیمت نفت و گاز افزایش یافته که این افزایش هزینه ها به معنی افزایش قیمت برای مصرف کنندگان است و شکاف فقر را افزایش می دهد.

تجارت جهانی به سیستم پیچیده ای از عملکرد بنادر و حرکت کشتی ها وابسته است که جهان را به هم متصل می کند. اگر قرار است تجارت جهانی به آرامی جریان یابد، باید اطمینان حاصل شود که بنادر اوکراین برای کشتیرانی بین المللی باز است و همکاری بین ذینفعان حمل و نقل برای ارائه خدمات ادامه می یابد.

 علاوه بر این، مسیرهای جایگزین حمل و نقل نیز باید بررسی شوند و همچنین سرمایه گذاری در حمل و نقل، تسهیل تجارت و حمایت از اقتصادهای آسیب پذیر باید تقویت شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.