| کد خبر: 244569 |

محمد یعقوب باقری مطرح کرد؛

◄ مجوز‌های حفر چاه در خانمیرزا باعث کویری شدن حاصلخیز‌ترین دشت کشورشد

مجوز حفر چاه توسط وزارت نیرو که از دهه 60 تا کنون همچنان ادامه دارد و تا امروز بیش از1700 حلقه چاه (مجاز و غیر مجاز ) در دشت خانمیرزا حفر شده باعث شد تا حاصلخیز‌ترین دشت کشور به کویر تبدیل شده و دچار فرونشست شود.

تین نیوز

نماینده چهارمحال و بختیاری در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه این استان رتبه دوم بیکاری در کشور را دارد، گفت: 40 درصد جوانان استان بیکارند و برای کار به استان‌هایی از جمله تهران، اصفهان، بوشهر و هرمزگان می‌روند و در همین رفت و آمدها سالانه صدها نفر از آنها در جاده‌ها به دلیل حوادث رانندگی کشته می شوند.

محمد یعقوب باقری، همچنین افزود: طرحی را برای رفع مشکل بیکاری به شورای عالی استان ها ارائه دادم که همه مسئولان از این طرح استقبال کرده و به به و چهچه کردند، اما متاسفانه هیچ اقدامی درباره آن صورت نگرفت  به نظرم اگر این به مجلس می رفت و تصویب می شد سالانه بالغ بر 100 هزار شغل در کشور و  از جمله در استان های محرومی مانند چهارمحال و بختیاری ایجاد می شد.

 

چهارمحال و بختیاری صنایع مادر ندارد

عضو هیات رئیسه و سخنگوی شورای عالی استان ها ادامه داد:  چهارمحال و بختیاری استانی نیست که صنایع مادر، نفت، گاز و پتروشیمی داشته باشد. این استان مردمش بیشتر از طریق کشاورزی و دامداری امورات زندگی شان را می گذرانند. سیاست های غلط دولت در چهار دهه گذشته و عدم رسیدگی به کشاورزان و دامداران باعث مهاجرت روستاییان  به شهرهای کوچک و یا حاشیه شهرهای بزرگ شده است. که این اتفاقات خودش منجر شد روستاییانی که جمعیت تولید کننده را تشکیل می دادند به جمعیت مصرف کننده تبدیل شوند و آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد، فقر، فحشا و... را به وجود بیاورد.  

باقری افزود:  عدم داشتن شغل مناسب منجر می شود جوانانی که شغل، آینده و تخصص کافی ندارند و در استان‌های شان صنایع مادر وجود ندارد به شغل های زود بازده از جمله کالای قاچاق و مواد مخدر روی بیاورند که متاسفانه آینده شان تباه می شود.

وی عنوان کرد: اگر به روستاها توجه شود و آنها را به مراکز توسعه و اشتغال پایدار تبدیل کنند و به روستاییان تسهیلات با سود کم و باز پرداخت بلند مدت بدهند و همچنین در اطراف روستاها صنایع کوچک و زودبازده مانند شهرک های کشاورزی، گلخانه‌ای و دامپروری ایجاد و از ظرفیت همین روستاییان استفاده کنند به اعتقادم یک مهاجرت معکوس در کشور خصوصا در مناطق محروم اتفاق خواهد افتاد و جمعیتی که به دلیل بیکاری، خشکسالی و فقر مجبور به مهاجرت شده اند به روستاهای شان بازمی گردند و روستاها احیا و به مراکز توسعه پایدار و اشتغال تبدیل می شوند.

 

مشکل بی آبی نداریم ؛ سوء مدیریت داریم

باقری در بخش دیگری از صحبت های خود به آب استان پرداخت و گفت: در چهارمحال بختیاری مشکل بی آبی نداریم بلکه سوء مدیریت در این حوزه داریم. استان با وجودی که یک درصد مساحت کشور را تشکیل داده اما 11 درصد منابع آبی آن را در اختیار دارد و به پایتخت آب ایران معروف است. 3 رود پرآب کشور دز، کارون و زاینده رود از استان چهارمحال و بختیاری سرچشمه می گیرند و بیش از هزار چشمه با دبی آب فراوان در استان وجود دارد.

خانمیرزا به دلیل حفر 1400 حلقه چاه به کویر تبدیل شد

عضو شورای عالی استان ها اضافه کرد: سوء مدیریت و سوء استفاده دولت های قبلی باعث شده که چهارمحال و بختیاری روبه نابودی برود.برای مثال  مجوز حفر  چاه توسط  وزارت نیرو  که  از  دهه 60 تا کنون همچنان ادامه دارد و تا امروز بیش از1700 حلقه چاه (مجاز و غیر مجاز )  در دشت خانمیرزا حفر شده باعث شد تا حاصلخیز‌ترین دشت کشور  به کویر تبدیل شده و دچار فرونشست شود. در صورتی که خانمیرزا  یکی از 7 دشت مهم کشور است و دو رودخانه هم از سمت شمال و غرب  شهرستان در آن جاری است که اکنون آب چندانی ندارند.

وی گفت: طرح انتقال آب بن- شهرکرد-بروجن را داریم  که آب شرب 50 درصد از مردم استان را تامین می کند به رغم اینکه 93 درصد آبریز زاینده رود در چهار محال و بختیاری است اما متاسفانه اجازه نمی دهند این انتقال صورت بگیرد.  با این انتقال آب حداقل 50 درصد مردم استان و3  شهرستان شهرکرد، بن و بروجن حداقل دغدغه آب شرب را نخواهند داشت. متاسفانه این طرح بلاتکلیف مانده و انتظار داریم اجرایی شود.

باقری ادامه داد: طرح انتقال آب دیگر در استان که برای شرب و کشاورزی است پروژه کره بس به خانمیرزا است. دشت خانمیرزا بسیار وسیع و حاصلخیز است اگر این آب شرب و کشاورزی که  26 سال است بلاتکلیف مانده  و حتی دارای ردیف بودجه ملی است  به این شهرستان منتقل شود هم از ایجاد فرونشست زمین جلوگیری می شود و هم باعث رونق کشاورزی و تولیدات محصولات گلخانه ای می شود.

وی بیان کرد: آب شرب حدودا 77 روستا در شهرستان خانمیرزا و تعدادی زیادی روستا در شهرستان لردگان به صورت سیار آبرسانی می شوند اگر انتقال آب به خانمیرزا انجام شود که البته بخش زیادی از این پروژه انجام شده و مابقی طرح نیاز به تخصیص بودجه دارد مشکل این روستاها برطرف خواهد شد. 

باقری بیان کرد:  از استان چهارمحال و بختیاری به تمام صنایع مادر کشور،از طریق لوله آب  منتقل می شود و با احداث تونل بیش از صدها  کیلومتر آب به کاشان، رفسنجان  و  یزد منتقل می کنند. اما برای خانمیرزا  که شاید کمتر از 5 یا 10 کیلومتر تونل نیاز داشته باشد و یا با یک پمپاژ کوچک  آبرسانی نمی‌شود که هزاران هکتار زمین کشاورزی احیا شود.

کوهرنگ حق برداشت حتی یک لیتر آب از زاینده رود را ندارد

وی گفت:  هم اکنون شهرستان کوهرنگ که سرچشمه اصلی رودخانه زاینده رود است متاسفانه حق برداشت حتی یک لیتر از آب این رودخانه را ندارد. اما از طریق همین آب صنایع و شالیزارهای ده ها هزار هکتاری استان‌های دیگر   آبیاری و  آبرسان  می شود. هیچ حق آبه‌ای هم به چهارمحال و بختیاری پرداخت نمی شود تا وقتی اتقاق های این‌چنینی می افتد نباید انتظار داشت استان های محرومی مانند چهارمحال و بختیاری توسعه پیدا کنند.

نماینده چهارمحال و بختیاری در شورای عالی استان ها بیان کرد: به نظرم دولت به جای سیاست های غلط و تمرکز گرایی آن هم فقط در چند استان باید در همه کشور توسعه را گسترش بدهد. به جای اینکه مثلا صدها کیلومتر تونل احداث کنند و یا اینکه از طریق لوله گذاری آب را برای صنایع به دیگر مناطق کشور منتقل کنند، همین صنایع را در استان های محروم که دارای زیر ساخت های لازم از جمله آب فراوانند و نیازی به این همه هزینه ندارند ایجاد کنند که اشتغال مردم هم در کنار همین صنایع ایجاد شود و هم باعث رونق صنعت در کشور شود.

عضو هیات رئیسه و سخنگوی شورای عالی استان ها تصریح کرد: وضعت کشاورزی در چهارمحال و بختیاری متاسفانه اصلا خوب نیست. اکثر کشاورزی  استان هنوز به شکل سنتی انجام می شود و برای صنعتی شدن و آبیاری های نوین و قطره ای در استان متاسفانه روند اداری آنقدر کند پیش می رود که کشاورزان حاضر به ادامه کار نیستند و  بسیاری از آنها ادامه کار را رها می کنند چرا که در ادارات با این عزیزان برخورد مناسبی صورت نمی گیرد و سنگ اندازی می شود. اگر سیکل های اداری برداشته شود و امضاهای طلایی از بین برود شاید با آبیاری های نوین و با مدیریت مصرف آب کشاورزی و باغداری در استان توسعه پیدا کند.

تسهیلات کشاورزان گلخانه‌ای به سختی پرداخت می شود

وی گفت: در استان چهارمحال و بختیاری گلخانه ها رونق زیادی پیدا کرده ولی تسهیلات به کشاورزان گلخانه‌ای به سختی پرداخت می شود.به نظرم محصولات گلخانه‌ای استان مثل صیفی‌جات  که به کشورهای حاشیه دریای خزر و خصوصا روسیه صادر می شود و درآمد بسیار خوبی هم دارد اگر بیشتر مورد حمایت قرار گیرند می تواند به مرکز محصولات گلخانه ای کشور تبدیل شود.

باقری با بیان اینکه در استان محصولات بادام و گردو  به مرکز تولید این محصولات در کشور تبدیل می شود، افزود: در شهرستان های بن و سامان نیز با وجود رودخانه های فراوانی که داریم ماهیان سردابی هم اکنون بیشترین تولید در سطح کشور را دارد و با مدیریت می توان در کنار این رودخانه ها مزرعه های پرورش ماهی زیادی ایجاد و برای جوانان ایجاد اشتغال کرد.

40 درصد جوانان استان بیکارند

عضو شورای عالی استان ها ادامه داد: اکثر جوانان ما به دلیل عدم اشتغال در چهارمحال و بختیاری در استان های بوشهر، هرمزگان، تهران و اصفهان مشغول به کارند و متاسفانه سالانه صدها نفر از نیروهای کار استان در جاده های مواصلاتی به دلیل حوادث رانندگی جان شان را از دست می دهند.  40 درصد از جوانان استان ما بیکارند. شهرستان های اردل، خانمیرزا، لردگان و کوهرنگ از 10 شهرستان استان به لحاظ بیکاری در شرایط بحرانی قرار دارند.

چهارمحال و بختیاری به سرزمین هزار چشمه معروف است

وی اضافه کرد: استان شرایط خوبی برای جذب گردشگر دارد چرا که دارای مناطق بکر و دیدنی و همچنین چشمه های فراوان به سرزمین هزار چشمه معروف است. با توجه به آداب و رسوم و سنت ها و زندگی ایلیاتی خصوصا ایل بزرگ بختیاری اگر به خانه های تاریخی و سیاه چادرها رسیدگی شود و با صدور مجوز خانه های سنتی و بوم گردی  در استان  می توان شغل های زیادی در بحث جذب گردشگر ایجاد و منابع پایدار مالی را  برای مردم به وجود آورد. اما متاسفانه برای این کار زیر ساخت های لازم ایجاد نشده و راه های مواصلاتی مناسب نداریم زیرا  استان  ما خط  راه آهن  هم ندارد.                             

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایلنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.