| کد خبر: 244435 |

◄ بازطراحی در مسیرهای کریدوری نیاز است

به دلیل شیوع کرونا با انسداد طولانی مرزها و عدم دسترسی به کشورهای ماوراء ترکمنستان در حوزه CIS مواجه بودیم، به همین دلیل باید دیپلماسی و رایزنی جدی و فشرده‌ سهم خود از حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت در این حوزه افزایش دهیم.

تین نیوز

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی با تاکید بر تقویت رایزنی با کشورهای منطقه به ویژه همسایگان در حوزه حمل‌ونقل گفت: به دلیل شیوع کرونا با انسداد طولانی مرزها و عدم دسترسی به کشورهای ماوراء ترکمنستان در حوزه CIS مواجه بودیم، به همین دلیل باید دیپلماسی و رایزنی جدی و فشرده‌ سهم خود از حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت در این حوزه افزایش دهیم.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، جواد هدایتی مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری اظهار کرد: پیرو دیپلماسی وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اولویت تجارت و توسعه روابط با کشورهای همسایه طی اجلاس شانگهای، مذاکراتی با روسای جمهور منطقه به ویژه آسیای میانه انجام شد، همچنین مذاکراتی نیز با رئیس جمهور قزاقستان در راستای توسعه مناسبات سیاسی، تجاری و اقتصادی فی‌مابین انجام گرفت.

وی با بیان اینکه حمل‌ونقل یکی از موضوعات اساسی دیدارها با کشورهای منطقه از جمله ترکمستان و قزاقستان است،‌ افزود: وزارت راه و شهرسازی به عنوان رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان،‌ موضوعات متعددی برای برای طرح دارد که می‌توان از این موقعیت برای افزایش میزان ترانزیت کشور و جذب بارهای بین‌المللی استفاده کرد.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی خاطر نشان کرد: در سال‌های گذشته به واسطه بیش از دو سال درگیری با بحران کرونا، ترکمنستان تمام مرزهای جاده‌ای خود را باهمه کشورها بست و اجازه تردد به اتباع و کامیون‌ها را نداد، به این ترتیب با یک انسداد طولانی دو ساله برای دسترسی به کشورهای ماوراء ترکمنستان در حوزه CIS مواجه بودیم.

هدایتی گفت: اخیرا مرز سرخس به فاراب در مرز ترکمنستان تحت شرایط و پروتکل‌های بهداشتی از اول ماه میلادی باز شد که اتفاق خوبی است و باید برای سایر مرزها نیز رخ دهد.

وی ادامه داد:‌ فعال شدن مرزها و رفع مسدودی، دیپلماسی و رایزنی جدی و فشرده‌ای می‌طلبد تا سهم خود را در حمل‌ونقل بین‌المللی و تراتنزیت در حوزه کشورهای CIS بدست آوریم.

هدایتی با اشاره به تحولات اخیر منطقه و محدودیت‌های رخ داده برای کشور روسیه در دسترسی به بازارهای اروپایی، گفت: در این شرایط جدید نیاز به بازطراحی در مسیرهای کریدورهای فعلی احساس می‌شود.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری افزود: در این خصوص ترکیه  با برگزاری نشست‌ها و همسوسازی برخی کشورها از جمله قزاقستان، ترکمنستان، آذربایجان و گرجستان توانست مسیر میانی خزر را بنام ترانس کاسپین فعال کند که البته ظرفیت ترانزیتی آن کمتر از مسیر ترنس سیبری است اما فعال شدن این مسیر میانی کاهش هزینه‌ها را در بر دارد.

وی افزود: ظرفیت سالانه این مسیر ۱۵۰ هزار تن بوده که ترکیه به دنبال افزایش ظرفیت آن است.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری گفت:‌ به اعتقاد بنده شرایط کنونی یک فرصت طلایی برای فعال سازی شاخه جنوبی کریدور شرقی-غربی که وارد ایران می شود، فراهم کرده است و در بخشی از آن می‌توان بارهای ورودی از چین وارد قزاقستان و از آنجا وارد نرکمنستان و ایران شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    ساخت مسیر ریلی رشت آستارا !! ظرفیت کریدور یکپارچه ریلی را به بالای ۸ میلیون تن می رساند و صرفا تعویض بوژی لازم است !!! تکمیل رشت آستارا هم برای کریدور شمال جنوب واجب است هم شرق به غرب !!!