| کد خبر: 244355 |

◄ سه روش جدید زورگیری/ قانون چه می گوید؟

ممکن است شخص زورگیر برای رسیدن به مقاصد خود از اسلحه اعم از سرد و گرم استفاده کند، در اینجا است جرمی که به وقوع می پیوندد تحت عنوان محاربه قرار می گیرد و مجازات آن اعدام است.

تین نیوز

نگاهی به رسانه های حقوقی نشان می دهد، زورگیری به معنای به دست آوردن پول، مال یا هرچیز دیگری با توسل به اجبار و خشونت و ایجاد فشار و اجبار بر شخصی برای وادار کردن وی به دادن پول یا مال خود است.

به گزارش تین نیوز، خفت گیری در لغت به معنای کمین کردن است و در این جرم مجرم با تهدید و زور مالی را از دیگری تقاضا می کند.

بر اساس آن چه که در سایت عدل محور آمده است:جرم زورگیری و خفت گیری همگی تحت یک عنوان مجرمانه و جرایمی هستند که در قانون به صورت اختصاصی تعریف نشده و تنها از چند ماده می توان به عنصر قانونی این جرم اشاره کرد.

 - ماده ۶۹۹ قانون مجازات اسلامی:

هرگاه شخصی دیگری را به هر نحوی تهدید به قتل یا ضررهای نفسی و شرافتی یا مالی و یا به افشای سری نسبت به خود یا بستگان او کند، اعم از این که به این واسطه، تقاضای وجه و یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده و یا ننموده باشد، به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم خواهد گردید.»

ماده ۶١٧:

هرکس به وسیله چاقو و یا هر نوع اسلحه دیگر تظاهر یا قدرت نمایی کند یا آن را وسیله مزاحمت اشخاص یا اخاذی یا تهدید قرار دهد یا با کسی گلاویز شود، در صورتی که از مصادیق محارب نباشد، به حبس از ۶ ماه تا ٢‌ سال و تا ٧۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد. ممکن است شخص زورگیر برای رسیدن به مقاصد خود از اسلحه اعم از سرد و گرم استفاده کند، در اینجا است جرمی که به وقوع می پیوندد تحت عنوان محاربه قرار می گیرد و مجازات آن اعدام است.

اما، کاربران شبکه های اجتماعی سه روش جدید زورگیری را به نقل از یک مآمور آگاهی باتجربه که گویا تجربه خودش، نقل کرده اند که در ادامه می آید:

مورد اول:

در ضلع شرقی استادیوم آزادی با سرعت 70 تا 80 کیلومتر در حرکت بودم (اتوبان خلوت بود) جوانی با دیدن اتومبیل مدل بالای من با حالت دویدن عرض اتوبان را طی کرد و با سنگی که در دست داشت به آینه بغل اتومبیل من زد و از عرض بلوار رد شد، آینه شکست و آویزان شد.

چون مامور کلانتری هستم، فهمیدم که این قضیه خفت گیری را به دنبال دارد، لذا بدون توقف راهم را ادامه دادم، بعد از یکی دو دقیقه یک سواری پراید با دو سرنشین تقریبا 30 ساله ضمن چراغ دادن های مکرر خواستند توقف نمایم. من هم آرام کردم و ضمن قفل درهای خودرو وسط اتوبان توقف کردم، یکی از دو سرنشین پیاده شد و از من خواست کنار بزنم که به وی توجه نکرده اعلام نمودم حرفش را بزند گفت:  زدی دست کارگرمان را داغون کردی باید برگردی به محل برخورد، گفتم باشه اول به  110  زنگ بزنم بیاد باهم بریم که با دست پاچگی گفت نه باید خودت تنها بیای، گفتم سه نفری می خواهید یک مامور آگاهی هم تلکه کنید؟ کور خوندی!

دید که چیزی عایدش نمی شود، گفت برو تا شیشه های ماشینتو نشکستیم و آتیش نزدیمت.

مورد دوم:

با زن و دو تا بچه هام که به قصد تفریح به منطقه آبعلی نزدیک تهران رفته بودیم، با مسئله جالبی روبرو شدیم. حدود 40 کیلومتری تهران در وسط جاده، جوان قوی هیکلی که تظاهر می کرد که حالت طبیعی ندارد، به من که سوار خودرو بودم اشاره می کرد که بایستیم.

نا خودآگاه به سمتش رفتم ولی قصد توقف نداشتم. با سرعت 60 کیلومتر از کنارش گذشتیم و وی در حالی که به من ناسزا می گفت ضربه ای با پای خود به در خودروی من زد. من به این  مسئله توجه نکردم، تا چند کیلومتر بعد که قصد کردم ببینیم بغل ماشین چی شده و خسارت وارده چقدره. در حالت ایستادن که بودم احساس کردم یک پراید نیز قصد دارد که با من متوقف شود، لذا من شک کردم و توقف کامل نکردم. پراید در کنار من قرار گرفت و تشویقم کرد که به بررسی خسارت بپردازم. به داخل پراید که نگاه کردم چهار جوان را مشاهده کردم. شک کردم که نکند این افراد از دوستان شخص لگد پران بوده اند. پس توقف نکرده و با سرعت تمام به سمت تهران آمدم و قضیه را با پلیس 110 نیز مطرح کردم و مکان حادثه را به آنها خبر دادم.

پس از اتمام قضیه و مشورت با دوستانم درباره حادثه مذکور متوجه شدم که این روش در واقع یک شیوه راهزنی جدید در جاده های بین شهری است.. بنابراین از همه کسانی که این پیام را می خوانند توصیه می کنم که در موارد مشابه مانند بنده عمل کرده و خسارت مالی را به خسارت جانی و مالی ترجیح دهند.

مورد سوم:

جدیدا یک روش دیگری هم  ظاهرا انجام می دهند و آن این که با موتور به ماشین در حال حرکت نزدیک می شوند و نفری که ترک موتور نشسته با لگد ضربه ای به آینه بغل شما وارد می کند به صورتی که آینه بشکند و با سرعت از شما دور می شوند کمی جلوتر می ایستند تا شما تحریک شوید که بایستید و علت این کار را جویا شوید این همان اشتباهی است که آنها انتظار دارند شما انجام دهید. در آن صورت است که با یک قمه بزرگ شما را تهدید کرده و ماشین و هرچه همراه دارید را به سرقت می برند. این مطلب را به همه هموطنانمان اطلاع رسانی کنیم تا از بروز حوادث تلخ این چنینی برای خانواده و ناموس دوستانمان جلوگیری کنید.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.