| کد خبر: 244275 |

◄ جزئیات توافق ریلی برای ترانزیت پنج میلیون تنی

معاون بازرگانی و بهره برداری شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران جزئیات توافق سه جانبه ایران - قزاقستان - ترکیه برای ترانزیت پنج میلیون تنی ریلی را اعلام کرد و گفت: تعرفه‌های این ترانزیت مشخص شده و درآمد ارزی مناسبی برای ایران خواهد داشت.

تین نیوز

معاون بازرگانی و بهره برداری شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران جزئیات توافق سه جانبه ایران - قزاقستان - ترکیه برای ترانزیت پنج میلیون تنی ریلی را اعلام کرد و گفت: تعرفه‌های این ترانزیت مشخص شده و درآمد ارزی مناسبی برای ایران خواهد داشت.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، مرتضی جعفری درباره جزئیات توافق سه جانبه صورت گرفته ریلی میان قزاقستان - ایران - ترکیه برای ترانزیت کالاها و محصولات مختلف، اظهار کرد: موضوع حمل کالای ترانزیت طی سال‌های گذشته در دستور کار شرکت راه‌آهن بوده است و هر سال هم بخشی جابه‌جا کردیم. در سال گذشته رکورد ترانزیت را با جابجایی یک میلیون و ۹۱۳ هزار تن زدیم که عدد بزرگی بود و در هیچ سالی چنین رکوردی نداشتیم اما با وجود همه مشکلات این اتفاق افتاد.

وی با اشاره به اینکه حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیتی بر اساس توافق چندین کشور اتفاق می‌افتد و یک کشور به تنهایی نمی‌تواند ترانزیت انجام دهد و حتما باید با دیگر کشورها به توافقاتی دست پیدا کند گفت: در سال قبل با توجه به توافقات خوشبختانه عملکرد خوبی داشتیم. در پروژه اخیر که همان حرکت نخستین قطار کانتینری از قزاقستان به ایران و سپس ترکیه بود، جلساتی در ماه گذشته با راه‌آهن قزاقستان داشتیم تا بتوانیم کریدور قزاقستان به سمت ایران و ترانزیت از ایران را راه‌اندازی کنیم. این ترانزیت می‌تواند نهایتا به مقصد ترکیه و سپس اروپا حرکت کند یا اینکه به سمت دریای عمان و خلیج فارس باشد.

معاون بازرگانی و بهره برداری شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران  با اشاره به توافقات صورت گرفته درباره نوع کالاها و تعرفه‌ها ادامه داد: حدود سه هفته گذشته این توافقات به امضاء طرفین رسید و مقرر شد کار را عملیاتی کنیم و با پیگیری‌های صورت گرفته هفته گذشته اولین قطار از قزاقستان، به ایران رسید و نخستین قطار کانتینری بود که از قزاقستان اعزام شد و از مسیر ریلی ایران به ترکیه حرکت کرد. این قطار شب گذشته از ایران خارج و به ترکیه رسید. از سوی دیگر بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است این ترانزیت تداوم داشته باشد و بارهای متعددی به مقصد ترکیه و بندرعباس به همین شکل ارسال شود.

جعفری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در توافقات صورت گرفته آیا بارهای صادراتی ایران نیز در قالب این کریدور جابجا خواهند شد؟ گفت: بله بارهای صادراتی بر اساس این توافق در بستر این کریدور ارسال می‌شوند. البته در سال گذشته یک میلیون و ۹۱۸ هزار تن بار از ایران و از طریق مرزهای ریلی به آسیای میانه، ترکیه و اروپا صادر شد البته بارهایی که به بنادر جنوبی ارسال و از طریق بنادر صادر شده در این آمارها به عنوان صادرات ریلی محسوب نمی‌کنیم  و  به عنوان بار داخلی در نظر گرفته می‌شود.

وی همچنین درباره اینکه چه کالاهایی از طریق مرزهای ریلی صادر شده‌اند؟ اعلام کرد: آهن‌الات، مصالح ساختمانی مانند سیمان، سرامیک، محصولات کشاورزی مانند خرما، کشمش، سیب‌زمینی و غیره بوده است که به کشورهای آسیای میانه مانند ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان، روسیه و ترکیه صادر شده و البته اندکی هم صادرات به پاکستان  نیز انجام شده است.

بیشتر بخوانید:

 ظرفیت پنج میلیون تن ترانزیت در کریدور ریلی قزاقستان- ایران- ترکیه

معاون بازرگانی و بهره برداری شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه این توافق چندجانبه از ماه‌های گذشته در دستور کار قرار گرفته و نهایی شده است، گفت: بر اساس توافق صورت گرفته سه جانبه، مقرر شد پنج میلیون تن ترانزیت در سال اول انجام شود. البته اینکه تا چه حد به این هدف برسیم بستگی به همکاری و تلاش طرفین دارد و ایران به عنوان کشور واسط در زمینه ترانزیت عمل می‌کند یعنی باید کالا ارسال شود تا بتوانیم آن را عبور دهیم. البته قطعا این میزان افزایش خواهد داشت.

جعفری درباره مشخص شدن نوع کالا و تعرفه‌ها برای اجرای توافق ترانزیتی سه جانبه گفت: قرار است کالاهایی مانند آهن‌آلات، غلات، ذغال سنگ و محصولات کانتینری در این کریدور جابجا شود و درباره تعرفه‌ها نیز براساس نرخ تعرفه‌های بین‌المللی عمل می‌شود و نرخ‌های ترجیحی برای آن در نظر می‌گیرم که به عنوان مشوق عمل کند و بتوانیم میزان ترانزیت را افزایش دهیم. البته برآورد دقیقی درباره میزان درآمد ارزی حاصل از این ترانزیت در اختیار نداریم.

 دو روز گذشته قطار کانتینری آزمایشی اعزامی قزاقستان به مقصد ترکیه و اروپا با ورود به کریدور شبکه سراسری ریلی ایران، طی مراسم رسمی از ایستگاه راه‌آهن تهران عازم ترکیه شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.