| کد خبر: 244245 |

◄ زمینه ساخت تاکسی هوایی بین شهرها را فراهم کنیم

باید موضوع تاکسی و حمل و نقل هوایی بین شهرهای نزدیک را با قوت پیگیری کنیم زیرا در ایران هنوز زیرساخت‌ها برای این کار فراهم نیست.

تین نیوز

دبیر نخستین رویداد ملی طراحی و ساخت خودروی پرنده در دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: باید موضوع تاکسی و حمل و نقل هوایی بین شهرهای نزدیک را با قوت پیگیری کنیم زیرا در ایران هنوز زیرساخت‌ها برای این کار فراهم نیست.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، دانشگاه امیرکبیر، امیر شیخ روز دوشنبه در مراسم گشایش نخستین رویداد ملی طراحی و ساخت خودروی پرنده افزود: البته تامین این زیرساخت ها در سازمان هواپیمایی کشوری در حال پیگیری است.

به گفته وی، تقریباً یک سال است که پژوهشگران دانشگاه‌های مختلف ایران بر روی این پروژه کار می کنند و مراکز مختلفی از جمله بنیاد ملی نخبگان، سازمان هواپیمایی کشوری، سازمان صنایع هوایی و معاونت علمی ریاست جمهوری در این طرح با دانشگاه صنعتی امیر کبیر مشارکت دارند.

شیخ افزود:‌ در تولید خودروی پرنده، در حال حرکت به سه محور عمودپروازی، استفاده از پیشران الکتریکی و خودران هستیم.

وی با اشاره به دسته بندی ابزارها و وسایل حمل و نقل هوایی تاکید کرد: نخست تاکسی‌های هوایی مدرن هستند که به صورت عمودپرواز مورد استفاده قرار می‌گیرند. دوم خودروهای پرنده است که علاوه بر امکان پرواز، امکان حرکت روی زمین را نیز دارا بوده و اغلب هواگردهای این دسته برای پرواز نیاز به باند دارند. سوم طرح‌های ترکیبی هستند که هم قابلیت حرکت روی زمین را دارند و هم عمدتاً عمود پروازند، در واقع ترکیبی از دو دسته اول هستند.

دبیر نخستین رویداد ملی طراحی و ساخت خودروی پرنده ادامه داد: وسایل حمل و نقل هوایی کاربردهای متنوعی دارند از جمله تاکسی هوایی، باربری و لجستیک، گردشگری، نظامی، آتش نشانی و اورژانس هوایی. یکی از مهمترین مولفه‌های وسایل حمل و نقل هوایی این است که ویژگی های مهم خودرو و هواپیما را به صورت توامان دارا بوده و با یک قیمت به صرفه ای تمامی این امکانات را برای کاربر فراهم می کنند.

شیخ به چالش‌ها متعدد ساخت و تولید این وسایل حمل و نقل هوایی اشاره و تصریح کرد: نخست موضوع  پذیرش مردمی از جمله اطمینان از ایمنی، عدم آلودگی صوتی، قیمت مناسب و راحتی کاربری است. دسته دوم چالش های امنیتی مربوط به گارد پروازی و وجود مناطق پرواز ممنوع و سوم چالش‌های قانونی هستند که شامل گواهی صلاحیت پروازی، مدیریت ترافیک هوایی، مقررات حمل و نقل درون شهری و ... می شوند.

وی افزود:‌ یکی دیگر از چالش‌ها، چالش های فنی بوده که الکتریکی سازی خودرو، هوش مصنوعی، پرواز عمودی و راحتی پرواز در شرایط مختلف را شامل می شود. بدیهی است که در حوزه ایمنی نیز باید ملاحظاتی از جمله ایجاد یک سیستم هشدار دهنده و چترنجات مورد استفاده قرار گیرد.

شیخ تاکید کرد: ملاحظات اقتصادی و ایجاد تقاضا در بازار نیز به قوت خود باقیست. 

یک سال پیش گروهی از مخترعان اهل اسلواکی نوعی خودروی پرنده ساخته‌اند که مسیر بین فرودگاه بین‌المللی نیترا و فرودگاه براتیسلاوا در این کشور را تنها در مدت ۳۵ دقیقه سپری کرد.این نخستین ماشین پرنده بود که رونمایی شد.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز گفت: هدف این دانشگاه هموار کردن مسیر تبدیل ایده به محصول است که در این راستا به موفقیت های بسیار خوبی دست یافته ایم به نحوی که اکنون ۳۱۳ شرکت دانش بنیان در این دانشگاه مشغول به فعالیت هستند.

سید حسن قدسی پوری افزود: دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سال ۵۴ حدود ۳۰۰ دانشجو پذیرش می کرد اما اکنون ظرفیت پذیرش دانشجو این دانشگاه به ۱۵ هزار دانشجو افزایش یافته است.

وی افزود: نیمی از دانشجویان این دانشگاه در مقاطع تحصیلات تکمیلی تحصیل می کنند. همچنین عمده دانشجویان تحصیلات تکمیلی این دانشگاه در رشته های نوظهور مشغول به تحصیل هستند.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: سابقه این دانشگاه در زمینه راه اندازی رشته های تحصیلات تکمیلی بیش از ۳۰ سال است و می توان گفت که  دانشجویان این دانشگاه از گروه نخبگان کشور هستند.

قدسی پور گفت: درحال حاضر این دانشگاه براساس رتبه بندی های بین المللی رتبه نخست هوش مصنوعی کشور را به خود اختصاص داده است.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه هوش مصنوعی نیز پروژه های عملیاتی در شرکت معدنی چادرملو داریم که قرار است تعدادی از خط های این معدن را مکانیزه و هوشمند

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز گفت : پروژه شاخص های ارزیابی ابنیه و فنی پل ها توسط دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی امیرکبیر درحال انجام است.

داریوش امانی در نخستین رویداد ملی طراحی و ساخت خودروی پرنده افزود: در سال گذشته بیش از ۵۵۰ میلیون تن جابجایی کالا و حدود ۱۰۰ میلیون جابجایی مسافر در جاده های کشور داشتیم که با تولید خودروی پرنده می توانیم بخشی از این جابجایی ها را به این خودروها واگذار کنیم.

وی اظهار داشت: رویداد طراحی و ساخت خودروی پرنده کمک بسیار زیادی به حمل و نقل کشور خواهد کرد زیرا در آینده این فناوری نقش بسزایی در جابجایی کالا و مسافر خواهد داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای خاطرنشان کرد: ترانزیت کشور در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۸ حدود ۳۰ درصد افزایش داشته است. همچنین ترانزیت کشور در دو ماهه اول امسال نسبت به دو ماهه سال ۱۴۰۰ حدود ۵۰ درصد رشد داشته است.

امانی تاکید کرد: باید برای توسعه خودروهای پرنده و دستیابی به این فناوری از پتانسیل و توان شرکت های دانش بنیان استفاده کنیم که در این زمینه ما یکی از سازمان های پیشرو بوده ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ادامه داد: پروژه شاخص های ارزیابی ابنیه و فنی پل ها توسط دانشکده عمران دانشگاه صنعتی امیرکبیر درحال انجام است. 

امانی عنوان کرد: همچنین بخش جاده ای طرح جامع حمل و نقل جاده ای نیز با همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر درحال انجام است. اکنون همه حمل و نقل جاده ای کشور از نقطه صفر مرزی تا مقصد به صورت الکترونیکی انجام می شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.