| کد خبر: 244115 |

◄ توضیحات رییس سازمان هواپیمایی درباره یارانه سوخت هواپیما

رییس سازمان هواپیمایی کشوری از تصویب اختصاص یارانه سوخت به هواپیماهای مسافری در دولت خبر داد و گفت: با کدملی می‌توانیم ثابت کنیم بخش اعظمی از قشری که سوار هواپیما می‌شوند دهک بالای جامعه نیستند.

تین نیوز

رییس سازمان هواپیمایی کشوری از تصویب اختصاص یارانه سوخت به هواپیماهای مسافری در دولت خبر داد و گفت: با کدملی می‌توانیم ثابت کنیم بخش اعظمی از قشری که سوار هواپیما می‌شوند دهک بالای جامعه نیستند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، محمد محمدی بخش درباره موضوع چرایی اختصاص یارانه سوخت به هواپیماهای مسافری و اختصاص سوخت لیتری ۶۰۰ تومان به هواپیماها که به ادعای برخی موجب پرداخت یارانه ۲۰ هزار میلیاردی به شرکت‌های هواپیمایی می‌شود؟، گفت: درصد و عدد و رقمی که اعلام می‌شود، صحیح نیست و این را می‌توان از تعداد هواپیماهای فعال و میزان مصرف دقیق اعلام کرد تا مشخص شود چه درصدی از سبد هزینه دولت را در برگرفته است.

به گفته وی در «سامانه سدف» بر اساس رجیستری و تایپ هواپیما می‌توان دقیق حساب کرد که ادعای یارانه پنهان ۲۰ هزار میلیاردی صحیح نیست.

پرداخت یارانه سوخت به هواپیما تصمیم کلان نظام است

رئیس سازمان هواپیمایی توضیح داد: دلایل متعددی وجود دارد که در نهایت کلان نظام به این نتیجه رسیده است که یارانه سوخت هواپیماها قطع نشود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: یکی از بخش‌های مهم حمل‌ونقل و تاثیرگذارترین بخش آن با وجود درصد کم از سهم جابجایی مسافر و بار، بخش هوایی است. این بخش در شرایط خاص هر بار تاثیرگذاری مهمی را در کنترل وضعیت داشته است. اشاره می‌کنم به دوران شیوع ویروس کرونا و نقش حمل‌ونقل هوایی در ورود واکسن و ماسک به کشور؛ این موارد موضوعات مهمی است که کشور با آن دست به گریبان بود و نمی‌شود اثرگذاری بخش هوایی و صنعت حمل‌ونقل هوایی را در کنترل این وضعیت‌ها نادیده گرفت.

محمدی بخش افزود: اثر بخش هوایی در اقتصاد کل کشور تاثیر کلیدی دارد. دولت‌ها همواره به این موضوع اثرگذاری آگاه هستند و همواره در سبد اقتصادی دولت بررسی شده است و به دلایل مختلف مجدداً سوخت ۶۰۰ تومانی هواپیماهای مسافری تصویب شده است.

به گفته وی، اکنون سوخت بالگردها و هواپیماهای کارگو آزاد حساب می‌شود و فقط بخش مسافری است که دولت مجدد پرداخت یارانه به آن را مصوب کرده است.

بخش اعظمی از مسافران هوایی، کارمندان هستند

رییس سازمان هواپیمایی درباره اینکه گفته می‌شود فقط دهک‌های بالای جامعه از حمل‌ونقل هوایی استفاده می‌کنند، گفت: با کد ملی می‌توانیم بگوییم که چه قشری سوار هواپیما می‌شوند. چراکه میزان مسافر در بخش دولتی و در بخش شخصی کاملاً با کدملی مشخص است.

به گفته محمدی بخش با وجود ادعای استفاده ثروتمندان از بخش هوایی بخش اعظمی از دولت و کارمندان با هواپیما جابجا می‌شوند و این یک ذهنیت غلط است که کارکرد بخش هوایی برای طبقه مرفه جامعه است.

ویی گفت: کسانی که در حال طراحی مؤلفه‌های این‌چنینی هستند ابتدا باید پیامدهای آن را در نظر بگیرند؛ چراکه با یک جامعیتی یارانه سوخت در نظر گرفته شده است و مؤلفه‌های اقتصادی آن مشخص است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.