| کد خبر: 244036 |

◄ آواز دهل کامیوندار بودن از دور خوش است!

کار کردن در حوزه حمل و نقل کالا آن هم با کامیون کار ساده ای نیست، اصلا پشت فرمان کامیون نشستن و شب و روز در جاده ها کالا و بار جابجا کردن کار هر کسی نیست، این شغل به خودی خود خیلی سخت و البته خطرناک است، حالا اگر سختی های کوچک و بزرگ دیگری هم از راه برسند که دیگر شرایط آنگونه می شود که نتوان گفت.

تین نیوز

کار کردن در حوزه حمل و نقل کالا آن هم با کامیون کار ساده ای نیست، اصلا پشت فرمان کامیون نشستن و شب و روز در جاده ها کالا و بار جابجا کردن کار هر کسی نیست، این شغل به خودی خود خیلی سخت و البته خطرناک است، حالا اگر سختی های کوچک و بزرگ دیگری هم از راه برسند که دیگر شرایط آنگونه می شود که نتوان گفت.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، البته کامیونداران سال هاست که مشکلات شان را گفته اند و هر بار یا مسکنی دریافت کرده اند، یا جوابی نشنیده اند و البته برای برخی مشکلات هم جواب شنیده اند، اما گویا مشکلات ریز و درشت دست از سرشان برنمی دارد و به گفته خودشان هر دم از این باغ بری می رسد.

آفتابه لگن هفت دست، شام و ناهار هیچی!

علی یکی رانندگان کامیون با ۲۵ سال سابقه در اینباره به ایسنا گفت: نرخ لاستیک‌، روغن و قطعات یدکی دچار نوسانات قیمت است و همین امر بزرگترین مشکل را برای رانندگان ایجاد کرده. اگر ماشین مان خراب شود گویی دنیای مان خراب شده چون همه پس اندازمان را باید خرج این ماشین کنیم.

وی مشکل بیمه را یک مسئله کهنه عنوان کرد و گفت: واقعا نمی دانیم در خصوص بیمه چه بگوییم، چون دیگر خودمان هم دیگر از این وضعیت خنده مان می گیرد، مثال ما مثال " آفتابه لگن هفت دست، شام و ناهار هیچی" است.

علی تامین سوخت را مشکل دیگر رانندگان کامیون عنوان و اضافه کرد: ماه گذشته بنده به دلیل کسالتی که داشتم از کار بازماندم و به همین دلیل ماه بعد سوختی برای من شارژ نشد، چراکه پیمایش نداشتم و این شرایط مشکلات بنده را چندین برابر کرد، بر این اساس رفع مشکلات مربوط به پیمایش یکی از مطالبات کامیونداران است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

دلالی اینجا هم بیداد می کند!

احسان که راننده جوانتری بود نیز گفت: بنده به ناچار و بدلیل اینکه رانندگی حرفه پدرم بوده وارد این شغل شدم و اصلا هم میلی به کار در این حوزه ندارم، اما متاسفانه حرفه دیگری بلد نیستم و وقت آموزش هم ندارم، در سال های گذشته اوضاع بهتر بود اما نوبت من که شد اوضاع بهم ریخت. در این شغل فقط آواز دهل شنیدن از دور خوش است و همه فکر می کنند رانندگان وضع اقتصادی خوبی دارند.

وی با بیان اینکه لاستیکی که سال گذشته با قیمت مناسبی می شد خریداری کرد اکنون افزایش قیمت چندین برابری داشته، گفت: از طرفی سال های سال است که  صحبت از نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی است، می خواستند تسهیلات بدهند اما این کار هم  انجام نشد و این در حالی است که خیلی از کامیون ها بالای ۳۰ سال عمر دارند و در واقع عمر خودشان را کرده اند. در این شرایط کاری از دست کامیوندار برنمی آید چون قیمت ها نجومی شده است.

احسان، دلالی در این بخش را معضل دیگری عنوان کرد ولی از توضیح بیشتر در این خصوص خودداری کرد و گفت: اگر این موضوع را باز کنم، آبروی قشر خودمان می رود بیشتر نمی توانم برایتان بازگو کنم، فقط بدانید که دلال در این شغل هم سود خوبی می برد.

وی اظهار کرد: در شرایط موجود نه توان و میلی برای کار هست و نه چاره ای جز کار کردن داریم، پس مجبور به ادامه هستیم.

ناوگان پُرکار، هر ماه با کمبود سوخت مواجه می‌شود

مجتبی رضایی، نماینده انجمن صنفی رانندگان استان مرکزی در بخش حمل کالا نیز در این رابطه بیان کرد: مشکلات این صنف در بخش استانی، با همکاری مسئولین استان در سازمان راهداری در حال رفع است، اما متاسفانه بخش دیگری از مشکلات در سطح ملی و نیازمند تصمیمات در همان سطح است.

وی بیمه تکمیلی رانندگان را یک مشکل و مطالبه مهم بیان کرد و افزود: یکی از خواسته های رانندگان بیمه تکمیلی است. در این راستا از سال ۹۷ تاکنون با بیمه های مختلف قرارداد ناقص منعقد شده است، به عنوان مثال سقف بیمه تکمیلی در قرارداد کشوری ۲۳ هزار تومان عنوان می شود اما آنچه راننده پرداخت می کند ۱۰ برابر این رقم است و متاسفانه کمترین خدمات را هم در ازای پرداخت حق بیمه دریافت می کند.

رضایی اضافه کرد: برای مثال اگر کارکرد ماهانه یک کامیون ۱۰ میلیون تومان باشد حق بیمه تکمیلی معادل ۵۰ هزار تومان و اگر کارکرد ماهانه ۳۰ میلیون تومان باشد، حق بیمه ۱۵۰ هزار تومان خواهد بود، درحالی ‌که خدمات ارائه ‌شده یکسان است. با این هزینه که رانندگان بابت بیمه پرداخت می کنند باید خدمات طلایی دریافت کنند.

وی مشکل بعدی رانندگان را وضعیت سوخت عنوان کرد و گفت: سال های گذشته در ماه مقداری سوخت به عنوان علی الحساب و پایه به رانندگان تعلق می گرفت و در صورت کارکرد بیشتر، این میزان افزایش پیدا می کرد، اما اکنون میزان علی الحساب را در ماه به قدری کاهش داده اند که بیشتر ماشین های فعال حمل و نقل توانایی و تمایلی به ادامه کار ندارند.

معضل اختصاص سهمیه سوخت بر اساس پایش

رضایی ادامه داد: اگر مسئولین می خواهند نهاده دامی و کالاهای اساسی و... حمل شود پس باید سوخت به میزان کافی در اختیار رانندگان قرار دهند. در حال حاضر رانندگان پُرکار در میانه کار خود با کمبود سوخت مواجه می شوند. ممکن است برخی رانندگان در ماه به دلایل محتلف توانایی کار نداشته باشند و بر همین اساس درست نیست که سهمیه آنها بر اساس پایش تعیین شود.

وی افزایش قیمت لوازم یدکی را مشکل دیگری دانست و گفت: مشکل کامیونداران در مورد برخی از لوازم یدکی به تحریم و عدم واردات مرتبط است، اما ۸۰ درصد از لوازم یدکی مورد نیاز این قشر از جمله روغن در کشور تولید می شود، در مدت زمان کمتر از یک سال روغن ماشین ۳ بار افزایش قیمت داشته و اخیرا دوباره خبر دیگری از گرانی این قلم کالا اعلام شد!

کاهش کارکرد لاستیک از ۴۵۰ هزار کیلومتر به ۸۰ هزار کیلومتر/بار درآمدزایی بیشتر کامیون ها روی دوش جاده ها

وی افزود: لنت و باطری و لاستیک نیز از دیگر اقلام است، از طرفی کیفیت لاستیک به عنوان یک ابزار مهم در حمل و نقل از جنبه های مختلف کاهش داشته و در مقابل، قیمت آن افزایش زیادی داشته است. کارکرد لاستیک از ۴۵۰ هزار کیلومتر به ۸۰ هزار کیلومتر رسیده و این افت کیفی فشار زیادی به این صنف وارد کرده است.

نماینده انجمن صنفی رانندگان استان مرکزی همچنین بیان کرد: افزایش تناژ در دولت های گذشته اشتباه بزرگی بود. برای مثال در کارت یک ماشین ۱۳ تنی، ۴۲ تن ظرفیت حمل ثبت شده و این بدان معنی است که این ماشین می تواند ۲۹ تن بار حمل کند که این میزان بار در این جاده ها، سبب نابودی زیرساخت ها می شود. در حال حاضر محدودیت و کنترلی در این حوزه وجود ندارد و کرایه بیشتر بارها بر اساس وزن محاسبه می شود یعنی راننده هر مقدار بار بیشتری بارگیری کند بیشتر کرایه می گیرد.

وی در خصوص فرسودگی ناوگان نیز با بیان اینکه در حال حاضر ماشین های با عمر ۴۵ سال نیز در ناوگان حمل و نقل کالای استان وجود دارند، بیان کرد: در گذشته صحبت از خرید ماشین های ۱۰۰ هزار کیلومتر کار کرده اروپا شد که بنده ترجیح می دهم ماشین خودم را استفاده کنم، از طرفی بارها گفته شد که اجازه واردات به رانندگان بدهند که ماشین مورد نظر خود را با کارکرد پایین تر وارد کنند اما متاسفانه هزینه های گمرک، هزینه چنین خریدی را افزایش می دهد و این راهکار هم دردی را درمان نمی کند.

رضایی هزینه خرید یک ماشین وارداتی را حدود ۷ میلیارد بیان کرد و گفت: بنده اگر چنین سرمایه ای داشته باشم در این شرایط ترجیح می دهم که آنرا در بانک بگذارم و دیگر نگران تعمیر و خرابی ماشین هم نباشم.

این شغل توجیه اقتصادی ندارد

وی با بیان اینکه متاسفانه در ۴۰ سال گذشته هیچیک از دولتمردان دلسوز این قشر نبوده اند، تاکید کرد: در کشور ما، رانندگان مظلوم ترین و کم توقع ترین اقشار جامعه هستند. ۶۰ درصد درآمد یک راننده صرف نگهداری کامیون می شود، لذا می توان گفت در حال حاضر این شغل به هیچوجه توجیه اقتصادی ندارد. تاخیر در پرداخت ها نیز از دیگر مشکلات در این صنف است که توجه ویژه می طلبد.

رضایی بیان کرد: رانندگان وسایط نقلیه سنگین در دو جبهه می‌جنگند، یکی تامین معیشت خود و خانواده و دیگری نگهداری از کامیون و وسیله نقلیه سنگین و متاسفانه قیمت لاستیک، لوازم یدکی و روغن که به نوعی مایحتاج روزانه رانندگان است به قدری افزایش داشته که برای این قشر قابل تحمل نیست.

محدودیت سوخت، گرانی می آورد!

رئیس انجمن شرکت های حمل و نقل استان مرکزی، نیز در اینباره افزود: در گذشته سوخت آزاد بود و هرکس به هر میزان که نیاز داشت از سوخت استفاده می کرد. البته آن وضعیت خوب نبود اما شرایط فعلی نیز مناسب نیست. ممکن است اتفاقاتی نظیر تصادف یا تعمیرات و ... برای راننده ایجاد شود که باعث شود راننده برای مدتی کارکرد نداشته باشد و در این شرایط صحیح نیست که پیمایش بر اساس بازه کوتاه مدت برای راننده محاسبه شود و از سهمیه سوخت بی بهره بماند.

میثم خانسوز خاطرنشان کرد: محدودیت سوخت یکی از عواملی است که سبب کاهش پیمایش راننده می شود و همین امر سبب می شود گاها افزایش قیمت در صیفی جات نیز ایجاد شود چراکه به سبب نبود سوخت، بارگیری از سوی رانندگان انجام نمی شود. این محدودیت سوخت علاوه بر اینکه سبب کمبود کالا در سطح کشور می شود، هرج و مرج و افزایش کرایه کالا را نیز به همراه خواهد داشت.

خانسوز تصریح کرد: در چنین شرایطی رانندگان کمترین مسافت با بیشترین کرایه را انتخاب می کنند، امروز سوخت یکی از مهمترین آیتم ها برای راننده در انتخاب بار شده و به دلیل کاهش سهمیه سوخت، تعداد سفر رانندگان نیز کاهش داشته است.

مشکلات موجود حمل و نقل را زمین گیر می کند/بندر اینروزها طرفدار ندارد

وی بیان کرد: در گذشته گاها رانندگان سه هفته در نوبت بودند تا باری را برای بندر حمل کنند اما امروز کسی تمایل به اینکار ندارد، با این وضعیت و اعمال محدودیت ها، حمل و نقل نیازمند آیتم های حمایتی دیگری است، مشکلات موجود حمل و نقل را زمین گیر می کند و اگر تدبیری اندیشیده نشود مشکلات دو چندان خواهد شد.

هزینه نگهداری کامیون بالاست/راننده "راه دور برو" کم شده

خانسوز تصریح کرد: یکی از بزرگترین مشکلات موجود نبود نمایندگی ماشین های اروپایی در ایران است و لوازم یدکی در این شرایط فیک و دسته دوم یا چینی هستند که علاوه بر گرانی، کیفیت لازم را ندارند چراکه بواسطه تحریم ها تمامی نمایندگی های معتبر جمع شده اند. هزینه نگهداری بویژه برای رانندگان که ماشین اروپایی دارند بسیار بالاست و این یک دغدغه بسیار مهم است.

وی در خصوص ناوگان فرسوده بیان کرد: در ۱۵ سال اخیر چرخه ورود ناوگان به عرصه حمل و نقل کشور بسته بوده و تنها در ۷ ماه اخیر حدود ۲۵۰۰ ماشین وارد شده که اصلا مقدار قابل توجهی نیست. طی مسافت های طولانی نیازمند ناوگانی است که از حداقل ایمنی برخوردار باشد، در واقع نمی توان تناژ بالای بار را با ناوگان قدیمی حمل و مسافت های طولانی را طی کرد. اگر فکری به حال ناوگان فرسوده نشود دیگر کسی به دنبال سفرهای مسافت طولانی نیست، با توجه به مشکلات پیش‌رو، راننده "راه دور برو" کم شده است.

رئیس انجمن شرکت های حمل و نقل استان مرکزی تصریح کرد: میانگین عمر ناوگان در کشورهای اروپایی حدود ۵ سال است و ماشین های ۳ سال کارکرد خود را به ما می فروشند، اما این میانگین عمر در کشور ما بالاست، میانگین عمر ناوگان باری در استان مرکزی ۱۹ سال و در کشور ۱۷ و نیم سال است.

وی افزود: در تعداد محدودی از استان ها با ارائه بارنامه، گازوئیل مسیر، سریعا شارژ می شود که نیاز است این مهم فراگیر شود.

معضل عدم اجرای شاخص تن - کیلومتر

خانسوز در خصوص مشکلات شرکت های حمل و نقل نیز بیان کرد: حذف فیزیکی بارنامه و عدم اجرای تن- کیلومتر در برخی استان ها از مشکلات در این حوزه است، زمانی که اعلام می شود که شاخص تن- کیلومتر باید اجرا شود، باید همه استان ها این مهم را اجرا کنند و این عدم اجرا در برخی استان ها سبب عدم تعادل و تخلفات گسترده و فرار مالیاتی و ناهمگونی ها می شود که چرخه حمل و نقل را بهم می ریزد.

وی خاطرنشان کرد: قریب به ۲۵ سال است که جریمه عدم برخورداری از بارنامه ۳۰ هزار تومان است که همین جریمه پایین سبب انجام برخی تخلفات در حوزه فرار مالیاتی می شود.

خانسوز در خصوص موضوع "پشت بارنامه" نیز بیان کرد: درصدی از بارنامه تحت عنوان حق پایانه به سازمان راهداری تعلق می گیرد که اکنون ۹ درصد است، دریافت پشت بارنامه ممکن است به دلیل تضییع حقوق دولت برای کاهش پرداخت این حق اتفاق بیفتد یا اینکه خریدار بار، خود مبلغی را به عنوان تشویقی در قالب پشت بارنامه پرداخت می کند. برخی بارها نیز باید در زمان خاصی تحویل داده شوند که بیشتر هم این موضوع درخصوص بارهای تره باری جا افتاده است، از طرفی گاهی اوقات برخی کرایه ها برای برخی مسیرها کافی نیست.

وی ادامه داد: در استان مرکزی دریافت مبلغ پشت بارنامه کمتر اتفاق می افتد چراکه یک نظام واحد در این خصوص در حال اجرا است و نرخ و تعرفه برای همه ارسال می شود.

فعالیت 11 هزار راننده دارای کارت هوشمند در استان مرکزی

عباس گرامی، رئیس اداره کالا سازمان راهداری و حمل و نقل استان مرکزی درخصوص مشکلات مطرح شده توسط کامیونداران اظهار کرد: بیمه تکمیلی رانندگان تحت نظر کانون شرکت ها و انجمن های صنفی کشور است و صنوف زیر مجموعه این کانون هستند که بر همین مبنا قراردادی منعقد شده است، مشکلات در این راستا از سوی استان ها احصا و بررسی و در نهایت اعلام شده و تصمیماتی نیز اخذ شده که در حال طی مراحل اداری حقوقی است.

وی تاکید کرد: رانندگان با این مسئله درگیری زیادی دارند، در استان مرکزی حدود ۱۱ هزار راننده فعال دارای کارت هوشمند وجود دارد که با احتساب خانواده شان، جمعیت این قشر به حدود ۳۰ هزار نفر می رسد.

گرامی، شرکت پخش فرآورده های نفتی ایران را متولی تامین سوخت رانندگان معرفی کرد و افزود: رانندگان بر مبنای پیمایشی که صورت می گیرد باید حق خود را دریافت کنند، اما اینکه در سیستم شرکت پخش چگونه این پیمایش محاسبه می شود، نامشخص است.

درخواست بازنگری سهمیه پیمایشی تاکنون بی نتیجه مانده است

وی در پاسخ به این سوال که چرا برخی رانندگان سوخت خود را می فروشند، گفت: اکنون شرایط به گونه ای است که رانندگان سوخت اضافی برای فروش ندارند، دوره های سوخت ۱۵روزه است و طبق این دوره، اطلاعات پیمایش به سیستم شرکت پخش داده می شود و بر همین اساس سوخت تعیین می شود. درخواست بازنگری برای این سهمیه ارسال شده اما تاکنون نتیجه ای نداشته است.

رئیس اداره کالا سازمان راهداری و حمل و نقل استان مرکزی بیان کرد: پیشنهاد می شود رانندگان بارهای خود را تحت بارنامه حمل کنند تا شفاف سازی لازم در خصوص پیمایش آنها صورت گیرد.

گرامی، تعداد شرکت های حمل و نقل فعال را ۱۳۶ شرکت عنوان کرد و گفت: ۱۳۵ شرکت داخلی و یک شرکت بین المللی است، همچنین ۳ پایانه بار نیز در سطح استان فعالیت دارد. حدود ۱۱ هزار راننده در حوزه کالا فعال هستند که ۱۰ هزار و ۷۴۵ راننده در داخل کشور فعالیت دارند.

وی افزود: بارنامه فیزیکی از ۲۰ فروردین امسال حذف شده و در حال حاضر ۴ جاده از جاده های استان به "سامانه توزین لحظه ای آنلاین" مجهز شده اند.

رفع مشکلات فعلی رانندگان از حیطه اختیارات استان خارج است

معاون حمل و نقل جاده‌ای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان، رسیدگی به برخی مشکلات رانندگان از جمله در حوزه لوازم یدکی را از حیطه اختیارات سازمان راهداری خارج عنوان کرد و گفت: این موارد در حیطه فعالیت دیگر سازمان هاست.

علی امیری، گلایه رانندگان در خصوص سوخت را به حق دانست و افزود: در این راستا جلسه ای برگزار و قرار شد تا حدودی این از هم گسستگی در حوزه سوخت جبران شود اما در خصوص مشتقات نفتی از جمله گریس و روغن مشکلات زیادی وجود دارد و لوازمی از جمله لاستیک نیز کاهش کیفیت داشته است.

بارنامه قرار است به کمک شارژ سوخت بیاید

امیری بیان کرد: مشکلاتی که در حوزه سهمیه سوخت وجود دارد و تغییر سوخت پایه به سوخت پیمایشی به دلیل برخی تخلفات از جمله قاچاق سوخت انجام شد که این مهم نیز مزایا و معایبی دارد و در صورت رفع معایب، اقدام خوبی خواهد بود. متاسفانه در حال حاضر جایگاه های سوخت، کارت سوخت آزاد ندارند و اگر هم داشته باشند کفاف نمی دهد که نیاز است در این شرایط حداقل سوخت آزاد در اختیار رانندگان قرار گیرد تا تدبیر نهایی برای این امر اتخاذ شود. در حال حرکت به سمتی هستیم که با ارائه بارنامه، در همان لحظه سوخت همان مسیر برای کارت هوشمند راننده شارژ شود.

 وی ادامه داد: موضوع بیمه تکمیلی رانندگان نیز از حیطه اختیارات استان خارج است و گلایه ها به مرکز ارسال می شود.

معاون حمل و نقل جاده‌ای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان تاکید کرد: سازمان راهداری استان در حد توان و اختیار اقدامات لازم را برای این صنف انجام داده است. استان مرکزی در حمل نهاده های دامی رتبه نخست را در کشور دارد و این در حالی است که این استان دو درصد ناوگان کشور را در اختیار دارد و با این حال ۴.۲ درصد بار کشور را جابجا می کند.

امیری بیان کرد: در ۲ ماهه سال گذشته ۱۷۰ هزار و ۲۲۰ بارنامه ثبت شده که این آمار در ۲ ماهه امسال به ۱۷۳ هزار و ۷۳۵ بارنامه رسیده است، همچنین تناژ بار در سال قبل ۲۸۸۶ هزار تن بوده که امسال به ۲۸۷۰ هزار تن رسیده است.

وی اضافه کرد: کالاهای معدنی ساختمانی به حدود ۱۰۰۳ هزار تن و کالاهای شیمیایی با حدود ۹۹۱ هزار تن به ترتیب ۳۵ و ۳۴.۵ درصد از مجموع بار حمل شده در استان را تشکیل می دهد. حدود ۱۳.۷ درصد بارهای حمل شده، درون استانی و ۸۶.۳ درصد برون استانی است که استان های تهران با ۱۸.۷ درصد، اصفهان با ۱۲.۵ درصد و خوزستان با ۷.۵ درصد مقاصد اصلی بار از مبدا استان مرکزی هستند.

امیری تصریح کرد: اراک با تناژ بار حمل شده ۹۹۶ هزار تن در حدود ۳۴.۶ درصد بار حمل شده استان را به خود اختصاص داده است. حسب آخرین گزارش ارسالی از اداره کل راهداری استان حوزستان، تعداد ناوگان تایید شده از مبدا استان مرکزی برای حمل کالاهای اساسی از ۱۶ مرداد سال گذشته تا ۷ اردیبهشت امسال ۲۵۵۸۹ ناوگان بوده است که به طور میانگین روزانه ۹۷ ناوگان به استان خوزستان ارسال شده است، این در حالی است که سهم روزانه استان ۴۵ ناوگان است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • راننده 0 0

    وقتی کامیون بارگیری می شود احتیاج به سوخت دارد پس همان موقع کارت سوخت باید بتواند عملکرد داشته باشد وبتوان سوختگیری مسیر انجام شود ویا لااقل همانند بنزین همه جا گازوییل به نرخ آزاد وجود داشته باشد تابتوان به مقصد رسید ولی نیست

  • راننده 0 0

    چه زمانی می خواهند مشکل سختی کار وسنوات هشت سال72تا80را حل نمایند فقط وعده چون رانند ه گان نجیب هستند کسی مشکلات را به گوش دولت مردمی وعدالت نمی رساند ویا می دانند ونمی خواهند کاری انجام بدهند مشکل کجاست لطفا اطلاع رسانی شود

  • محسن تبرزد 0 0

    سختی کار راننده ها چی شد