| کد خبر: 244035 |

◄ مشکلات متروکه شدن قدیمی‌ترین فرودگاه مازندران

فرودگاه احمدکلا یکی از قدیمی ترین فرودگاههای ثبت شده در ایکائو (ICAO) کشور و دارای کد ایکائو OHNB و یاتا BBL است و سال تاسیس و شروع به کار این فرودگاه به قبل از سال ۱۳۲۰ برمی گردد.

تین نیوز

فرودگاه احمدکلا در شهرستان بابلسر که تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و گواه اسناد و گزارشات سازمان بین المللی هوانوردی کشوری یکی از فعال‌ترین فرودگاه های کشور بود، حالا بیش از 4 دهه است که متروکه رها شده و این در شرایطی است که مازندران با توجه به خصوصیات متعدد از جمله گردشگری و نیز برقراری روابط بین المللی چه در استان و کشور و همچنین داشتن شرایط خاص منطقه ای نیازمند کریدورهای جدید ارتباطی است، کریدوری که تمام ظرفیت ها و تجهیزات آن مهیا بوده و به لحاظ اقتصادی راه اندازی مجدد آن هزینه گزافی به همراه نخواهد داشت.

به گزارش تین نیوز، در دنیای امروز حمل و نقل هوایی، پیشرفت و توسعه اقتصادی و اجتماعی را به پیش می برد و فواید آن به تجارت ملی کمک فراوانی می کند از آنجا که حمل و نقل هوایی با رشد گردشگری به عنوان اقتصاد پنهان رابطه تنگاتنگی دارد، لازم است برای کاهش فشارهای سیاسی به کشور و وابستگی به ارزهای نفتی به توسعه زیرساخت های حمل و نقل توجه کرد زیرا گامی مهم به سوی جامعه مدرن و جهانی شدن است به همین دلیل بدون وجود زیرساخت های لازم، توسعه گردشگری و رشد اقتصادی منطقه ای در فرصت عالی حضور در سازمان جهانی شانگهای و اکو امکان پذیر نیست.

در همین رابطه استان مازندران با برخورداری از ۴۸۵ کیلومتر ساحل و بهره مندی از شرایط جغرافیایی و آب و هوایی مناسب قابلیت بسیار مناسبی جهت توسعه اقتصادی و اجتماعی دارد، جدا از آن محاصره این استان توسط سلسله رشته کوه های زلزله خیز البرز منجر به آن شده تا در صورت بروز هرگونه شرایط بحرانی مانند زلزله و غیره تمام راه های ارتباطی به استان مسدود شود، لذا راه اندازی خطوط هوایی در این رابطه بسیار ضروری و پر اهمیت تلقی می شود.

فرودگاه های مازندران

مازندران در حال حاضر از ۲ فرودگاه رامسر و نوشهر در غرب و فرودگاه دشت ناز ساری در شرق استان بهره مند است. فرودگاه رامسر از سال ۱۳۴۳ پروازهای مسافربری خود را آغاز کرد. در ابتدا از این فرودگاه به عنوان یک فرودگاه تشریفاتی استفاده می شد و پذیرای هواپیماهای ویژه خاندان سلطنتی، مهمانان ویژه و سپس مسافرین خارجی و از جمله افراد انگلیسی بود که هتل قدیم رامسر را به صورت کامل اجاره کرده بودند.

پس از انقلاب اسلامی، فرودگاه رامسر مورد استفاده عمومی مردم قرار گرفت و با روند افزایشی پروازی هم اکنون روزانه چندین پرواز مسافربری دارد. در ماه های مختلف سال تعداد پرواز متفاوت بوده و در ایام خاص برای مثال تعطیلات نوروز تعداد پروازها به صورت فوق العاده افزایش می یابد و حتی تا ۱۶ پرواز رفت و برگشت روزانه نیز انجام می گیرد.

فرودگاه نوشهر نیز در سال ۱۳۳۲ به صورت یک باند خاکی ساخته شد و سپس در سال ۱۳۶۲ ترمینال جدید آن افتتاح شد، مساحت این فرودگاه ۸۵ هکتار است که با باندی به طول ۲۱۵۰ متر قابلیت پذیرش هواپیماهای متوسط پیکر را دارد. این فرودگاه دارای جایگاه سوخت، سالن همایش و مجتمع رفاهی کارکنان شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی کشور است و در حال حاضر به شهرهایی مانند مشهد، کیش و غیره پرواز دارد.

فرودگاه دشت ناز ساری که به آن فرودگاه بین المللی ساری نیز می گویند در سال ۱۳۲۶ به مساحت ۱۲۰ هکتار احداث و اولین پرواز آن در سال ۱۳۷۲ انجام گرفت. این فرودگاه بین المللی دارای سه ترمینال مسافربری است؛ ترمینال داخلی، ترمینال خارجی و ترمینال حج سه ترمینال این فرودگاه به شمار می آید. ترمینال داخلی که بیشترین پروازها از آن انجام می گیرد دارای وسعتی برابر با ۳۲۵۰ مترمربع است.

پرواز خاموش!

از فرودگاه بین المللی دشت ناز ساری برای تمامی فرودگاه های پر تردد ایران پروازهایی وجود دارد این مسیرها شامل فرودگاه مهرآباد تهران، فرودگاه شهید سلیمانی اهواز، فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد، فرودگاه بندرعباس، فرودگاه بین المللی کیش، فرودگاه شهید مدنی تبریز و فرودگاه خلیج فارس عسلویه می شود. پروازهای خارجی این فرودگاه نیز برای کشورهای همسایه و مجاور خلیج فارس انجام می شود. همچنین به صورت فصلی سفرهای حج از طریق آن صورت می پذیرد.

مشخصات فرودگاه احمدکلا بابلسر

این فرودگاه یکی از قدیمی ترین فرودگاههای ثبت شده در ایکائو (ICAO) کشور و دارای کد ایکائو OHNB و یاتا BBL است و سال تاسیس و شروع به کار این فرودگاه به قبل از سال ۱۳۲۰ برمی گردد. این فرودگاه در آن زمان با پروازهای متعدد به عنوان یکی از مهمترین و مدرنترین فرودگاه های ایران به شمار می رفت اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به دلایلی نامعلوم اداره فرودگاه که در ساختمان هواشناسی بابلسر کنار پل فلزی مستقر بود از فعالیت افتاد و عملاً کل پروازها کنسل شد و فرودگاه بصورت متروکه رها شد.

برابر اسناد و مدارک و اطلاعات موجود چندین سال مالکیت این فرودگاه به پدافند هوایی بابلسر واگذار شد که با درخواست قاطبه مردم و دانشگاهیان مازندران و تلاش و پیگیری مسئولان وقت، مالکیت عرصه فرودگاه از پدافند هوایی صلب و سند قبلی باطل و سند تکبرگ با کاربری فرودگاه صادر و به وزارت دفاع و شرکت هواپیمایی و فرودگاهی کشور واگذار شد.

اهمیت راه اندازی خطوط هوایی برای توسعه مازندران

فرودگاها مبدأ و مقصد مسافرت های هوایی و دروازه ورود به شهرها و کشورها هستند به همین دلیل همواره به عنوان مرزهای کلیدی شهرها و کشورها شناخته می شوند. از طرفی با توجه به شرایط فعلی جهان، منطقه، کشور و استان و همکاری و عضویت در سازمان جهانی شانگهای و اکو، وجود فرودگاهای پیشرفته و تخصصی متعدد در گستره استان مازندران از نیازهای فعلی و آتی پساکرونا و پساتحریم است، مهمترین مولفه در تبادل تجاری با کشورهای دیگر دسترسی مناسب به مسیرهای ترانزیتی زمینی، هوایی و دریایی و اتصال آنان به دیگر نقاط کشور است.

این بدان معنا است که علاوه بر توسعه و تحول جدی سه فرودگاه فعلی مازندران نیاز مبرم و ضروری به راه اندازی و بهره برداری مجدد از چند فرودگاه دیگر مازندران به خصوص فرودگاه بابلسر در منطقه احمدکلا است.

در همین زمینه سیدرمضان موسوی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، که پیش تر تحقیقاتی در رابطه با فرودگاه احمدکلا بابلسر به عمل آورده بود در گفت و گویی با خبرگزاری ایسنا مازندران گفت: موقعیت جغرافیایی فرودگاه احمدکلا بابلسر به گونه ای است که بیش از ۷۰ درصد جمعیت سه و نیم میلیونی مازندران در شعاع ۶۰ کیلومتری این فرودگاه را پوشش می دهد.

موسوی در ادامه افزود: فاصله کم با ۸۰ درصد مراکز علمی، تولیدی و صنعتی استان، وجود بیشترین راه های ارتباطی جاده ای، طراحی دقیق ترین و استانداردترین باندهای پروازی با توجه به جمیع شرایط اقلیمی، سرزمینی، توپوگرافی و خاکشناسی، رعایت فاصله از کوه و ارتفاعات سلسله جبال البرز به جهت پیشگیری از هرگونه حادثه از دیگر ویژگی های جغرافیایی فرودگاه احمدکلا بابلسر است.

این پژوهشگر و کارشناس فناوری نوین سنجش از دور و GIS در علوم محیطی و آمایش سرزمین، اظهار کرد: عضویت دائمی کشورمان در سازمان جهانی شانگهای و نظم نوین جدید جهانی سبب ایجاد شرایط منحصربه‌فردی برای ایران و به تبع آن استان مازندران شده است لذا حمل و نقل هوایی، یکی از مؤلفه های مهم پیشرفت و توسعه اقتصادی، اجتماعی هر منطقه در دنیای مدرن امروزی است و فواید آن به تجارت ملی و رشد اقتصادی و اجتماعی منطقه ای کمک شایان توجه ای می کند.

این استاد دانشگاه در پایان افزود: احیا و راه اندازی مجدد فرودگاه بابلسر به عنوان قدیمی ترین و بزرگترین فرودگاه شمال کشور در شرایط ویژه اقتصادی و اجتماعی استان، کشور، منطقه و جهان بنا به اجماع نظر و ارزیابی و بررسی جمع کثیری از نخبگان و اساتید از ضروری ترین اقدامات تحولی و توسعه اقتصادی، اجتماعی و پدافند غیرعاملی استان و کشور است و از این حیث نه تنها هیچ منافات و تعارضی با فعالیت دیگر فرودگاهای استان مازندران ندارد بلکه سبب تقویت و ایجاد پشتیبانی برای رسیدن به رشد اقتصادی قابل قبول می شود.

توسعه خطوط هوایی زمینه ساز پیشرفت مازندران

با توجه به مطالب عنوان شده و با التفات به روی کار آمدن دولت جدید که تمام توان خود را در حوزه سیاست خارجی و بین المللی بر توسعه روابط با تمامی کشورهای دوست گذاشته که نتایج آن در ارتباط با کشورهای همسایه و عضویت در پیمان شانگهای ملموس است به نظر می رسد که به زودی نیاز به توسعه خطوط ارتباطی جهت تسهیل ارتباط ترانزیتی و انسانی ملموس خواهد شد و مسئولان استانی از هم اکنون باید در فکر راه های توسعه خطوط ارتباطی هوایی، زمینی و دریایی باشند.

در همین زمینه مقتضی است تا فرودگاه فراموش شده احمدکلا بابلسر که در زمان خود با کارشناسی متخصصان سازمان جهانی هوانوردی ایکائو (ICAO) به بهره برداری رسید و پس از انقلاب به دلایل نامعلوم به حال خود رها شده است با توجه به موقعیت جغرافیایی خود که در مجاورت بندر فریدونکنار و بخش قابل توجه ای از جمعیت استان قرار دارد، مجددا مورد بررسی و توجه مسئولان امر قرار گیرد، به خصوص آنکه بسیاری از زیرساخت های آن جهت راه اندازی مجدد فراهم است و در شرایط اقتصادی فعلی نیاز به صرف هزینه های گزاف در مراحل تحقیق و پژوهش تا ایجاد زیرساخت های لازم در مکان جدید نیست.

در پایان از یاد نبریم که بخش اعظمی از مردم مناطق مرکزی استان مازندران از فاصله زمانی معقولی تا یک فرودگاه برخوردار نیستند و این امر در کنار دیگر موارد بیان شده از جمله دلایل عمده عقب ماندگی اقتصادی آنان نسبت به مناطق دیگر استان است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.