◄ سیاسی شدن فضای بعد از سانحه کمکی به حل مشکل نمی کند
جهت عبور از شرایط کنونی و حفظ آرامش در جامعه، نیازمند ارائه راهکارهایی جهت حفظ و ارتقای ایمنی در صنعت حمل و نقل ریلی هستیم و سوراخ شدن این کشتی موجب غرق شدن همه فعالان در این حوزه خواهد شد.
متاسفانه در تاریخ 18 خرداد برخورد قطار مشهد- یزد با بیل مکانیکی متوقف در کنار خط باعث خروج از خط تعدادی از واگن های قطار و کشته و مجروح شدن تعدادی از هموطنانمان گردید. این ضایعه به خودی خود سنگین بوده و غم جانکاه آن قابل فراموشی نیست.
درست از ساعاتی بعد از بروز این اتفاق ناگوار شاهد موضع گیری های غیر کارشناسی و بعضا سیاسی از جانب برخی از جریان ها و افراد و مدیران سابق در صنعت حمل و نقل ریلی هستیم که مشخص نیست کدام خط فکری و جریان را دنبال کرده و اساسا در جستجوی چه صیدی از این آب گل آلود هستند؟
فارغ از هر گونه نگاه سیاسی و با تحلیل منطقی و کارشناسی سوالات زیر و یافتن پاسخ به آن کمک شایانی به تحلیل وضع موجود و ارائه راهکاری برای خروج از مسائل و مشکلات مبتلا به می توانیم داشته باشیم:
- آیا همه این نابسامانی ها در راه آهن در هفت ماهه اخیر و بعد از انتصاب مدیر عامل جدید راه آهن ایجاد شده است؟
- چند انتصاب جدید در مشاغل کلیدی و حساس در ساختار سازمانی راه آهن (به ویژه پست های تخصصی) بعد از انتصاب ایشان داشته ایم؟
- تخصیص ناکافی اعتبار جهت بازسازی و بهسازی خطوط از چه دوره ای آغاز شده و تبدیل به بحران کنونی شده است؟
- وضعیت فعلی لکوموتیوها که باعث کاهش همزمان مسافر و بار جابجا شده است، محصول بی تدبیری و عدم پیگیری مدیران در کدام مقطع زمانی بوده و نقطه آغازین آن کجاست؟
- عدم نظارت برعملکرد پیمانکاران خط، فقط بعد از انتصاب ایشان بوده است؟
و سوالات متعددی که در این ارتباط می توان طرح نمود .......
در خاتمه، علیرغم پذیرش و منطقی بودن مسئولیت شخص اول هر دستگاه در هر گونه اتفاق و رخداد پیش آمده، جا دارد به جای ایجاد هجمه برای عزل مدیرعامل جدید، به جایگاه و ارزیابی عملکرد هر کدام از واحدهای ستادی و نواحی راه آهن در گذشته و حال، همچنین نقش و جایگاه کمیسیون عالی سوانح در پیشگیری و تحلیل نقاط حادثه خیز یا فرآیندهای مرتبط با اعزام قطارها در شبکه ریلی کشور نیز در این سانحه پرداخته شده و اقدامات و تدابیر لازم به عمل آمده تا شاهد بروز و تکرار مجدد آن نباشیم.
فراموش نکنیم جهت عبور از شرایط کنونی و حفظ آرامش در جامعه، نیازمند ارائه راهکارهایی جهت حفظ و ارتقای ایمنی در صنعت حمل و نقل ریلی هستیم و سوراخ شدن این کشتی موجب غرق شدن همه فعالان در این حوزه خواهد شد. به جای ایجاد تفرقه و ملتهب کردن فضا، با کمک های کارشناسی و فکری به مدیریت ارشد و تمامی ارکان راه آهن راهکارهایی با کمترین هزینه های مادی و معنوی بیابیم.
کمی کلاه خود را قاضی کنیم ...
*مدیرعامل شرکت قطارهای مسافری و باری جوپار
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.