| کد خبر: 243903 |

◄ شهردار تهران: تفاهم‌نامه خط ۱۱ مترو نوشته شد

شهردار تهران می گوید که پایتخت نیازمند بازطراحی و نوسازی است، گفت: احداث خط ۱۰ مترو آغاز شد و همچنین تفاهمنامه ساخت خط ۱۱ هم نوشته شده است.

تین نیوز

شهردار تهران می گوید که پایتخت نیازمند بازطراحی و نوسازی است، گفت: احداث خط ۱۰ مترو آغاز شد و همچنین تفاهمنامه ساخت خط ۱۱ هم نوشته شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران، علیرضا زاکانی در مراسم افتتاحیه ایستگاه مترو هفده شهریور با اشاره به اینکه پایتخت نیازمند نوسازی است گفت: یکی از تلخ‌ترین ایامی که سپری شد، اهانت در قالب هنر و مزدوری برای بیگانگان و پاشیدن خاک به خورشید در قالب جشنواره کن بود. امروز مفتخریم در فردای روزی که تهرانی‌ها به عشق امام رضا (ع) در دانشگاه تهران گردهم آمدند و یک صدا خدمت‌گذاری برای امام هشتم را افتخار  خود نامیدند، ایستگاه شهدای هفده شهریور را افتتاح کنیم. شهدای هفده شهریور سرافرازانه الگو بودند و در منطقه ۱۲ و ۱۴ در انقلاب اسلامی پیشتازی کردند.

وی با بیان اینکه ایستگاه هفده شهریور با سرپنجه‌های هنرمندانه در قرارگاه خاتم و شرکت سریر عمران، پس از قریب به هفت سال، امروز افتتاح می‌شود، گفت: افتخار می‌کنم که بزرگ شده این محله هستم. گذشته این محل و سختی‌هایی که مردم می‌کشیدند در خاطرم هست و فاصله و بی عدالتی در این منطقه برای بنده ملموس است؛ امید است روز به روز به سمتی حرکت کنیم که محصول آن ایجاد آرامش و امنیت، معنویت و پیشرفت شهر باشد.

زاکانی با تأکید بر اینکه شهر تهران نیاز به یک بازطراحی و نوسازی دارد، افزود: این نوسازی ضمن به ارمغان آوردن امنیت، آسایش و رفاه باید چهره شهر را با هویت ایرانی-اسلامی به نمایش بگذارد. این نوسازی باید مجموعه‌های هویتی در محلات را بگونه‌ای در کنار هم قرار دهد که یک هویت یکپارچه از کلانشهر غرب آسیا به تصویر بکشد. برای چنین موجودیتی نیاز به برنامه ریزی و دقت است.

وی با بیان اینکه شهر تهران نیازمند رفع مشکلات و ایجاد تسهیلات است، گفت: از جمله مشکلات بزرگ می‌توان به حمل‌ و نقل، ترافیک و آلودگی هوا اشاره کرد. رفع فاصله جنوب تا شمال و ایجاد عدالت در توزیع امکانات در سطح شهر موضوع دیگری‌ست که باید به آن پرداخته شود. باید راه حل‌هایی ارائه شود که هویت درستی در کنار ایجاد رفاه، آرامش، امنیت و معنویت برای شهر به ارمغان بیاورد و مشکلات یکی پس از دیگری حل شود.

شهردار تهران ‌ضمن اشاره به تشکیل قرارگاهی برای توسعه شهر بر محور حمل و نقل عمومی به ویژه مترو از سه ماه گذشته اظهار کرد: احداث خط ۱۰ آغاز شده، ساخت خط ۱۱ تفاهم نامه نوشته شده و برای خط ۸ و ۹ باید اقدام جدی صورت گیرد تا فاصله ارائه خدمت از سال ۱۴۲۰ به ۱۴۰۵ را منتقل خواهیم کرد. در حوزه احداث، کار و تلاش مشکلی نداریم بلکه مشکل اصلی منابع مالی است. حدود ۳۲۵ ایستگاه مترو به جز تعدادی از ایستگاه‌های خط ۵، داخل محدوده خواهیم داشت. امروز صد و چهل‌ و سومین ایستگاه افتتاح شد که این افتتاح نقطه آغاز نوسازی و تحول شهر است. شورای عالی شهرسازی، شهرداری تهران را الزام کرده است که باتوجه به بلندمرتبه سازی و ایجاد اقتضائات پیرامونی ایستگاه‌های مترو، شرایط جدید برای شهر فراهم کند.

زاکانی در ادامه عنوان کرد: هیچ راه حلی برای رفع یک‌جا مشکلات ترافیک، آلودگی هوا و هویت بخشی ایرانی-اسلامی وجود ندارد مگر اینکه از این فرصت طلایی استفاده کنیم و برمبنای افتتاح ۳۲۵ ایستگاهی که امروز صد و چهل‌ و سومین آن افتتاح شد، حرکت کنیم.

الگوی طراحی فعلی برای تهران نبوده و مشکل‌ساز شده است

وی با بیان اینکه باید نوسازی شهر با یک الگوی طراحی شده دنبال شود، توضیح داد: اشکال تهران این است که الگوی طراحی برای تهران نبوده است و هر کسی از ظن خود اقداماتی را انجام داده است که بخشی از آن خوب و بخشی دیگر آسیب‌زا بوده است. تا به امروز سه جلسه در قرارگاه توسعه بر محور حمل و نقل عمومی تشکیل شده است. این کار بازی بزرگی است که آینده دیگری از تهران را در مقابل ما ترسیم می‌کند تا پرونده بی عدالتی فاصله جنوب تا شمال، آلودگی هوا و … بسته شود.

شهردار تهران با تأکید بر اینکه مدیریت شهری نیاز به مشارکت و ورود مردم به میدان دارد تا این ابر پروژه تهران به سرانجام برسد، افزود: باید در سال‌های آینده بتوانیم یک الگو بسازیم. تنها چیزی که این ماجرا و ایده خوب را تحقق پذیر می‌کند، اعتماد و مشارکت مردم است.

زاکانی با بیان اینکه این پروژه تمامی مناطق را درگیر می‌کند، اضافه کرد: فاصله ۳۰۰ تا ۶۰۰ متر ایستگاه‌ها، به صورت کارکرد تعریف خواهد شد. برای مثال اگر در میدان انقلاب ایستگاهی وجود دارد که پیرامون آن توسعه فرهنگی و کتاب‌فروشی‌ها مستقر هستند، بتوان برای تمام پارسل‌های پیرامونی آن، هویت تعریف کرد و همه بدانند که هویت اندیشه تهران در کدام نقطه است. باید هویت و نوسازی جدید شکل بگیرد که با معنا باشد و از قبل به آن فکر شده باشد و سود و حاصل آن به صورت مستقیم به مردم برگردد یا در توسعه مترو هزینه شود.

وی خاطرنشان کرد: تمام این ظرفیت به سمتی حرکت می‌کند که علاوه بر منتفع شدن مستقیم مردم از مشارکت با شهرداری، شرایط جدیدی هم برای شهر تهران ایجاد شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.