| کد خبر: 243861 |

◄ پاسداشت خون جانباختگان سانحه خروج از خط قطار مشهد- یزد

حوادث ریلی بر خلاف باور بسیاری از افراد اجتناب پذیر بوده و قابل کاهش است (البته قابل صفر شدن هم نیست) اما برای دستیابی به این هدف باید حوادث و سوانح بدون پیش داوری تحلیل و زنجیره ریشه های آن شناسایی و زدوده گردد.

تین نیوز

سال ۱۹۸۴ در یکی از بیمارستان های نیویورک دختر ۱۸ ساله ای به نام لیبی زیون با علایم تحریک پذیری، پرش های عضلانی و گیجی به اورژانس مراجعه می کند. لیبی سابقه ابتلا به افسردگی دارد و یک داروی ضد افسردگی به نام فنلزین مصرف می کند. رزیدنت و اینترن مسئول پس از تماس و مشاوره با پزشک خانوادگی لیبی و بدون دقت به این مطلب، برای وی داروی مپریدین و هالوپریدول تجویز می کنند، ۸ ساعت بعد بیمار با علایم تب ۴۲ درجه و ایست قلبی فوت می کند. (خبرگزاری آنا)

پدر لیبی، سیدنی زیون، وکیل و خبرنگار مشهور روزنامه نیویورک تایمز بود که به دنبال این واقعه از بیمارستان نیویورک و پزشکان مربوطه به علت قصور پزشکی ناشی از کمبود کادر پزشکی، عدم نظارت پزشکان آنکال و همچنین ساعت طولانی و طاقت فرسای کار رزیدنت ها شکایت کرد. او در روزنامه نیویورک تایمز نوشت باید یک بچه کودکستانی باشید که ندانید رزیدنتی که در شیفت ۳۶ ساعتی کار می کند در وضعیتی است که توانایی هیچ گونه قضاوتی را ندارد.

پرونده لیبی یک از جنجالی ترین پرونده های پزشکی در آمریکا بود. پس از ۵ سال مناقشات حقوقی در نهایت قانونی در ایالت نیویورک تصویب شد که امروزه به قانون لیبی زیون (libby zion law) مشهور است. به این ترتیب ساعت کار رزیدنت های پزشکی به ۸۰ ساعت در هفته محدود شد. این قانون چندی بعد در سایر ایالات نیز جاری شد. (با تلاش پدر و ... خونش به ثمر نشست)

بنا به گزارش رسانه ها پس از حادثه صبح چهارشنبه 18 خرداد، ۵ واگن از قطار مشهد به یزد بر اثر برخورد با بیل مکانیکی واژگون شد. قطار در حدود ۵:۳۰ دقیقه صبح با یک بیل مکانیکی در کنار ریل راه آهن برخورد می کند (اول لکوموتیو) و با خروج چند واگن قطار و واژگونی آنها، در ابتدا ۱۷ تن و تا عصر چهارشنبه ۲۱ نفر از مسافرین جان خویش را از دست می دهند.

بنا به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی با انتشار تصویری به حادثه تلخ خروج قطار مشهد- یزد از ریل واکنش نشان داد و نوشت: شرمنده همه مردم عزیز ایران به خصوص داغ دیدگان هستم و تا ساعتی دیگر در محل حادثه حضور خواهم یافت، همکاران بدانند مسئولیت این حادثه (فارغ از دلایل ارادی یا غیر ارادی) برعهده این وزارتخانه است اما وظیفه انسانی ما از این مسئولیت هم بالاتر بوده و باید با تلاش مضاعف تسلی خاطر بازماندگان باشیم.

  • به گزارش خبرگزاری مهر (19 خرداد)، سید میعاد صالحی با حضور در استودیو خبر ۱۴ سیما درباره آخرین وضعیت بررسی حادثه قطار مشهد- یزد که در منطقه طبس رخ داد، اظهار کرد: .... سرعت غیرمجاز لکوموتیوران هم مطرح است که برای عبور از این بلاک سرعت غیرمجاز ثبت شده که همین سرعت غیرمجاز بعد از برخورد با بیل مکانیکی بر شدت حادثه افزوده است.
  • حوادث ریلی بر خلاف باور بسیاری از افراد اجتناب پذیر بوده و قابل کاهش است (البته قابل صفر شدن هم نیست) اما برای دستیابی به این هدف باید حوادث و سوانح بدون پیش داوری تحلیل و زنجیره ریشه های آن شناسایی و زدوده گردد.
  • درس گرفتن از رخدادها یکی از مهمترین ویژگی هایی است که تمدن بشری را می سازد و بدون آن زندگی لبریز از اشتباهات تکراری خواهد بود، اهمیت این امر آن اندازه بالاست که قرآن کریم داستان ظهور و سقوط اقوام و موفقیت و شکست پیامبران و دیگر افراد را مکررا اشاره و مومنان را به فراگیری و به کارگیری عبرت های دیگران و اصلاح باورها، روش ها و قوانین فرامی خواند.
  • رمز اصلی موفقیت اشاره شده در کتاب نقشه راه بلوغ در تحلیل قوتها و ضعفها، داشتن قابلیت بازخورد از نتایج فعالیت ها است.
  • بررسی رویکرد راه آهن های موفق دنیا نشان می دهد پس از هر سانحه کارگروهی برای بررسی و شناخت عوامل و تحلیل وقوع سانحه تشکیل می گردد و با تاکید بر پرهیز از نگاه حقوقی، به ریشه یابی حوادث و سوانح و ارائه راهکارهای اصلاحی می پردازند.
  • گزارش خروج از خط قطار مسافری ابردینشایر انگلستان در 12 اوت 2020 از سوی RAIB نمونه خوبی است برای همگان. (اینجا ببینید)
  • بررسی اولیه سانحه فوق نشان از خطاهایی دارد که با به کارگیری بجای تجهیزات راه آهن و امکانات موجود قابل پیشگیری بود.
  • مجلس، وزارت راه و راه آهن، برای پاسداشت خون جانباختگان عزیز ملت در این حادثه دلخراش، باید با انتشار گزارش مستند دقیق و کامل ابعاد حادثه و عرضه آسان آن به همگان، زمینه فراگیری و جلوگیری تکرار حوادث مشابه را فراهم نمایند.
توئیت وزیر
توئیت وزیر راه پس از حادثه ریلی 
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.