| کد خبر: 243656 |

◄ خط ریلی گناباد اعتبار نیاز دارد

معاون امور راه و ترابری سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: اختصاص اعتبار تکمیل خط ریلی یونسی به گناباد به عنوان قطعه نخست خط ریلی مشهد، زاهدان به چابهار نیازمند هماهنگی و پیگیری بیشتر از محل صندوق توسعه ملی و اجرایی کردن مصوبه هیات دولت در این زمینه است.

تین نیوز

معاون امور راه و ترابری سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: اختصاص اعتبار تکمیل خط ریلی یونسی به گناباد به عنوان قطعه نخست خط ریلی مشهد، زاهدان به چابهار نیازمند هماهنگی و پیگیری بیشتر از محل صندوق توسعه ملی و اجرایی کردن مصوبه هیات دولت در این زمینه است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، ساسان زاهدی روز پنج‌شنبه در جریان بازدید از طرحهای احداث فرودگاه و طرحهای عمرانی گناباد در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به توقف احداث خط ریلی یونسی به گناباد به دلیل کمبود منابع اعتباری از ابتدای امسال تاکنون افزود: اعتبارات طرح بخشهای مختلف خط ریلی مشهد، زاهدان و چابهار در سالجاری نسبت به سال گذشته دو برابر افزایش داشته که متناسب با وضعیت پیشرفت فیزیکی اعتبار اختصاص می‌یابد.

وی گفت: لازمه سرعت بخشی در اختصاص اعتبار اجرای خط ریلی فوق هماهنگی و پیگیری‌های بیشتر از طریق وزارت راه و شهرسازی و دستگاههای اجرایی ذیربط و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور است.

معاون امور راه و ترابری سازمان برنامه و بودجه کشور بیان کرد: تکمیل طرح احداث راه آهن زاهدان، زابل، بیرجند و اتصال آن از طریق خط ریلی یونسی به مشهد از سالهای گذشته به عنوان یک اولویت مورد توجه این سازمان قرار داشته است و طبق مصوبه هیات دولت منابع اعتباری از محل صندوق توسعه ملی به آن در نظر گرفته شده است که برای بهره‌گیری از منابع اعتباری این صندوق ساز و کار ویژه‌ای پیش‌بینی شده است.

وی اضافه کرد: طرح احداث خط ریلی یونسی به گناباد از نظر زیرساختها ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

زاهدی  اظهار داشت: برای تکمیل طرح احداث فرودگاه گناباد هم ۲۰۰ میلیارد ریال در دو سال از محل منابع ملی و اعتبارات شرکت فرودگاهها اختصاص یافته است و اختصاص اعتبار سالجاری به این طرح بعد از بازدید و تهیه گزارش کارشناسی اختصاص می یابد.

وی گفت: با توجه به ظرفیتهای قانون بودجه تلاش شود که در نیمه نخست سالجاری اعتباری بیشتر نسبت به اعتبارات دو سال قبل از محل منابع عمومی برای تکمیل طرح احداث فرودگاه گناباد اختصاص یابد.

فرماندار گناباد هم در این جلسه با اشاره به پیشرفت فیزیکی بیش از ۹۰ درصدی طرح احداث فرودگاه این شهرستان گفت: برای سرعت بخشی در روند احداث و تکمیل این طرح پیگیریهای متعددی از طریق مسوولان استانی و کشوری انجام شده است.

رضا نصیری تاکید کرد: از همه ظرفیتهای موجود برای بهره‌برداری از طرح احداث فرودگاه گناباد در سال‌جاری استفاده می‌شود.

خط ریلی یونسی بجستان – گناباد به عنوان قطعه نخست خط ریلی مشهد – زاهدان در سال ۱۳۹۶ با اعتبار نخستین ۵۷۰ میلیارد ریال آغاز شد و در مراحل بعدی اعتبار تخصیصی به آن به بیش از یک هزار میلیارد ریال افزایش یافت که این خط ریلی در مجموع دارای ۳۸ ایستگاه است که ۲ ایستگاه آن در طول قطعه نخست در یونسی و گناباد قرار دارد.

در مجموع سه قطعه خط ریلی یونسی بجستان – زاهدان، یک قطعه از یونسی تا گناباد و ۲ قطعه از گناباد تا زاهدان در حال احداث است.

اجرای خط ریلی یونسی – گناباد از سه ماه قبل به دلیل کمبود منابع اعتباری متوقف شد که پیگیریهای مستمر مسوولان مربوط برای تکمیل اعتبار این خط ریلی هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.

مدیر طرح احداث خط ریلی یونسی به گناباد پیش از این به خبرنگار ایرنا گفته بود: این طرح تا سال قبل با پیشرفت خوبی در حال اجرا بود، به طوری که در مقایسه با قطعات سایر خطوط ریلی در استانهای خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان از پیشرفت مطلوب تری برخوردار است و تاکنون ۸۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد ولی از ابتدای امسال هیچگونه اعتباری به آن اختصاص نیافته و کمبود اعتبار و نقدینگی، موجب اجرای توقف این طرح ریلی در جنوب استان خراسان رضوی شده است.

ابوذر خواجه رضا گفت: این خط ریلی از ایستگاه راه آهن یونسی بجستان آغاز و تا ایستگاه شهر بیدخت گناباد ادامه می یابد و تاکنون عملیات زیرسازی و یک لایه روسازی آن در ۳۵ کیلومتر نخست قطعه به طور کامل انجام شده است.

وی اظهار داشت: جانمایی و مطالعات احداث پایانه و ایستگاه مسافری خط ریلی فوق انجام شده و پیگیریهایی در خصوص تعیین پیمانکار و اجرای آن نیز در حال انجام است تا همزمان با اجرای مرحله دوم (احداث خط) عملیات احداث پایانه نیز شروع شود.

در این مسیر یک ایستگاه سوزن‌بانی در کیلومتر ۲۴ و یک ایستگاه مسافری در کیلومتر ۴۸ بین تقاطع روشناوند و قوژد گناباد (حدفاصل جاده گناباد – قوژد – روشناوند) تعریف و تصویب شده که ۳۵ کیلومتر آن تکمیل شده و عملیات خاکی ۱۳ کیلومتر باقیمانده در صورت تامین اعتبار لازم ظرف ۱۸ ماه آینده اجرا می شود.

خواجه رضا گفت: مهمترین مشکل در اجرا و تکمیل خط ریلی یونسی به گناباد علاوه بر کمبود اعتبار، ساخت پل تقاطع خط آهن با مسیر جاده ای گناباد – مشهد است که اجرای آن به طول ۲۴۰ متر نیازمند اعتبار زیادی است و تاکنون طرحی برای عملیات روسازی، ریل‌گذاری و ساخت ایستگاه مسافری آن تعریف نشده است.

مرکز شهرستان گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.