| کد خبر: 243584 |

کارشناسان:

◄ اتمام کامل راه‌ آهن میانه به تبریز چند سال زمان می برد/ افتتاح یک قطعه از پروژه در سالجاری

در حالی که مقامات کشوری و استانی با توجه به سفر قریب الوقوع رئیس جمهور به آذربایجان شرقی از اتمام راه‌ آهن میانه به تبریز در سال جاری خبر می دهند، برخی کارشناسان معتقدند این طرح تا پایان سال به اتمام نمی رسد و آنچه افتتاح می شود فقط یک قطعه از پروژه است.

تین نیوز

در حالی که مقامات کشوری و استانی با توجه به سفر قریب الوقوع رئیس جمهور به آذربایجان شرقی از اتمام راه‌ آهن میانه به تبریز در سال جاری خبر می دهند،  برخی کارشناسان معتقدند این  طرح تا پایان سال به اتمام نمی رسد و آنچه افتتاح می شود فقط یک قطعه از پروژه است.

به گزارش تین نیوز، روز گذشته گزارشی در یکی از خبرگزاری ها  منتشر شد که در  آن از قول مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل عنوان شد: با برنامه‌ ریزی منسجم از سفر آتی هیئت دولت به آذربایجان‌‌ شرقی نهایت بهره را خواهیم برد تا با تامین اعتبار و تزریق مالی به سیستم پیمانکاری و بخش اجرایی حداکثر تا سه ماه شاهد اتمام و بهره‌برداری از راه‌ آهن میانه به تبریز  باشیم.

بر اساس این گزارش، خیرالله خادمی همچنین تاکید کرد: این پروژه اولین پروژه ریلی خواهد بود که حداکثر تا اوایل تابستان توسط دولت مردمی آیت‌ الله رئیسی به بهره‌ برداری خواهد رسید.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی آذربایجان‌ شرقی نیز گفت: احداث محور جدید راه‌آهن میانه - تبریز  به طول ۲۰۰ کیلومتر از سال ۱۳۷۹ شروع شده و در سال ۱۴۰۱ خاتمه خواهد یافت و تاکنون ۸۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

محمد فرشکاران افزود: میزان اعتبار هزینه شده برای این پروژه تا کنون سه هزار و ۱۷۶ میلیارد تومان بوده و برای تکمیل به ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

فرشکاران تاکید کرد: برای تامین این اعتبار استفاده از ظرفیت تبصره‌های ماده واحده قانون در ارتباط با اتمام پروژه‌های قابل بهره‌برداری، بهره‌گیری از منابع صندوق توسعه استان و  اعتبارات سفر ریاست جمهور در نظر گرفته شده است.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که برخی کارشناسان با تاکید بر سختی و عظمت کار پروژه (وجود پل های بزرگی همچون پل باسمنج و تونل های متعدد که با تلاش دست اندرکاران و کارشناسان، طراحی و اجرا شده و همه شرکت های پیمانکاری و مهندسان مشاور و نیروهای شاغل آنها ایرانی بوده اند)، اجرای آن را نشانه دیگری از توان بالای ایران در پروژه های عمرانی دانسته اند اما در عین حال معتقدند این پروژه، در سالجاری به اتمام نمی رسد.

به گفته آنان، این طرح یک محور مهم ترانزیتی است که به صورت دوخطه ساخته می شود ولی آن چه فعلا قرار است افتتاح شود یک قطعه از آن از بستان آباد تا ایستگاه خاوران در حوالی تبریز است و با افتتاح این قطعه، قطارهای ترانزیتی نمی توانند از این محور استفاده کنند زیرا به ایستگاه موجود تبریز وصل نشده و امکان ادامه حرکت ندارد یعنی فعلا این مسیر بن بست است و اجرای بخش باقیمانده از ایستگاه خاوران تا ایستگاه موجود تبریز جزو برنامه های آتی است که دست کم پنج سال طول خواهد کشید.

به اعتقاد این کارشناسان،  افتتاح قطعه ذکر شده، برای مردم تبریز هم چندان مفید نیست زیرا باید فاصله شهر تا ایستگاه خاوران در حومه شهر را با وسیله دیگری طی کنند بعد با قطار به مقصد خود بروند و در این صورت به علت فاصله ایستگاه از شهر برای مردم جالب نیست. با این اوصاف بهتر است افتتاح یک قطعه اجرایی و کم فایده توسط مقامات محلی صورت گیرد و در تراز افتتاح توسط رئیس جمهوری نیست .

کارشناسان این حوزه با طرح این سوال که چرا این پروژه مهم و بزرگ چرا به صورت ناقص قرار است افتتاح شود و چرا بعد از 20 سال هنوز اجرای بخش انتهایی شروع نشده است؟، تاکید می کنند: این روال اشتباه موجب رکود منابع مالی و کاهش بهره وری راه آهن کشور است، برای مثال راه آهن قزوین تا رشت که مهم و صعب العبور بوده ساخته شده و در سال 97 افتتاح شده ولی رشت به انزلی هنوز ساخته نشده و اگر امسال هم ساخته شود یعنی این طرح چهار سال راکد مانده تا اتصال به دریای خزر ساخته شود.
به باور کارشناسان؛ اگر این طرح اکنون تا ایستگاه موجود تبریز  تکمیل و آماده شده بود برای بهبود مسیر ترانزیتی شرقی غربی از مرز سرخس به مرز رازی  مفید و موثر بود ضمن اینکه در شرایط کنونی به علت جنگ روسیه و اوکراین، حمل بارهای چین به اروپا (سالانه حدود ۸۰ میلیون تن) با عبور از روسیه خیلی محدود شده فرصت خوبی بود که بخشی از این بار انبوه به مسیر عبوری از ایران جذب می شد.
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید 3 16

    سلام. علت اصلی اینکه این پروژه به پایان نمیرسه و دائما عقب میافته اینه که از روز اول هم ضروت نداشته.وقتی بار اندک به سمت تبریز و جلفا و چند قطار مسافری با همون مسیر قبلی کارشون راه میافته ، هیچ تصمیم گیری حاضر نمیشه اعتبار محدود دستگاه خودش رو صرف این پروژه بکنه. بخصوص اینکه در اون 25 کیلومتر آخر سمت تبریز با موانع جدیدی مواجه شده.
    انشاالله از این مورد درس بگیریم و پروژه ای که ضرورت نداره و فاقد توجیه اقتصادی هست رو تعریف و دنبال و اجرا نکنیم.

  • ناشناس 9 3

    با سلام

    یک مغلطه در این جا صورت گرفته است ، اولا همه ما ایرانی هستیم ، خط قرمز ما منافع ملی هست ، دسته بندی حزبی جناحی ، رنگ زبان قوم در زیر منافع ملی بی ارزش هست .


    اولا این راه اهن تک خطه با زیر سازی دو خطه هست ، بهتر است کمی به محیط نگاه کنیم ، ایستگاه راه آهن خاوران تبریز نزدیک خط brt تبریز هست و همینطور فاصله ۱ کیلومتری تا ۲ کیلومتر با مترو ائل گولی دارد ، بحث حمل و نقل مشکلی ندارد ، شهرداری تبریز میتواند خطوط brt ، تاکسی ، ون و در اینده مترو گسترش به سمت ایستگاه خاوران بدهد ، بنابر این سیاه نمایی کاذب نکنیم ،

    دوم فاصله ایستگاه خاوران تا ایستگاه راه اهن بین المللی ۲۵ کیلومتر هست ، شما بار بیاورید ما تضمین میکنیم با کامیون این مسیر ۲۵ کیلومتر ترانزیت میکنیم ، الان مشکل راه اهن در رشت انزلی کاذب هست فقط چند ده کیلومتر تا بندر کامیون پوشش میدهد ، مشکل ترانزیت بیشتر مشکل سیاسی و ژئوپلتیک هست ، که این را سیاستمداران باید حل کنند مگر نه ظرفیت هست ،


    سوم فاصله ایستگاه خاوران تا ایستگاه بین المللی تبریز ، حدفاصل ، ایستگاه مترو ائل گلی ، دهکده المپیک ورزشگاه یادگار امام تراکتور ، ترمینال اتوبوسرانی بین شهری ، شهرک صنعتی و ایستگاه بین المللی راه اهن تبریز هست ، که طرح خط مترو در این مسیر هست . سرمایه گزاری مشترک راه اهن با مترو تبریز و استفاده از اعتبارات مشترک باعث کاهش هزینه ها سرمایه گزاری و بهره برداری خواهد شد ، همینطور شهرداری تبریز در اعطای زمین همکاری خواهد کرد . اتفاقا این خط میتواند با یک تیر چند نشان بزند ، هزینه کاهش دهد.


    چهارما ، با افتتاح خط جدید ، خط میانه بستان اباد تبریز موقتا بعنوان خط مسافری بهره برداری میشود و خط میانه مراغه تبریز به بخش باری منتقل میشود ، اهمیت این کار در این هست ترافیک این خط بسیار کاهش میابد لذا قطارهای باری بیشتری در خط مراغه امکان جابجایی میابند ، بجز قطارهای مسافری مراغه بناب ارومیه ،

    با ساخت دو خطه، خط جدید و قدیم همزمان هر دو استفاده باری ترانزیتی خواهند شد ، که مسلما ظرفیت ترانزیت چند برابر میشود ، اما بطور موقت میتوان خط قدیم به باری اختصاص داد که ترافیک کمی خواهد داشت ظرفیت ترانزیت بالا میبرد.


    پنجما ، حل مشکل ترانزیت در گرو حل سیاسی هست بین ایران روسیه ترکیه ، اگر ترکیه روسیه بگذارند ، ما از خط اهن نخجوان گیومری ، دریاچه وان را دور میزنیم ترانزیت ما یکپارچه تا اروپا خواهد شد . خط گرجستان هم فعال خواهد شد.

    پیشنهاد من اینه ترکها علاقه زیادی به ارتباط با آذربایجان دارند ، روسها هم به هند ، ما هم به خط ارمنستان و گرجستان ، که مشکل دریاچه وان و بندر پوتی متصل میکند . همه طرف ها اجازه عبور ازاد بگذارند و این رقابت آزاد هست که معلوم میکند چه کسی از ظرفیت بهتر استفاده میکند ، همین الان که ترکیه با ارمنستان روابط ندارد اما کالاهای ترکیه ای ارمنستان را گرفتند همین اتفاق در سوریه برای ما افتاده است ، فرق علنی برای ما نمیکند ، اتصال ترکیه به آذربایجان از گرجستان همین الان میسر هست ، خب ترکیه اجازه عبور خط اهن نخجوان به ما بدهد تا ما از خط گیومری به ترکیه ، گرجستان و اوستیای جنوبی به روسیه استفاده کنیم . ما هم از عبور ترکیه از خط اهن ارمنستان از خط قره باغ ارمنستان مشکلی نداریم!

    یعنی اینجا یک بن بست هست که هیچکس منفعتی نمیبرد بگذاریم رقابت اسپنسری ثابت کند چه کسی از ظرفیت ها بهتر استفاده میکند ضعف استفاده هم مشکل ضعف داخلی خود ان کشور هست.


    این خط اهن اینده دارد .

  • ناشناس 6 3

    یکسری مثلا کارشناس جوری از ابرپروژه ها مثل ساخت ریل صحبت می کنند که گویی قرار است یک ساختمان 4 طبقه ساخته بشه ! ساخت زیرساخت مولتی هزینه بر , انرژی بر و زمان بره کلی کار کارشناسی قبلش و در حین کار می طلبه و در حین کار هم مشکلات زیادی ایجاد می شه چه فنی چه غیرفنی و کنار این ها وسعت ایران را هم حساب کنید حداقل 150 سال عقب افتادگی در زیرساخت را هم لحاظ کنید ! و ساخت زیرساخت هم فقط ساخت ریل نیست ! پس به همین راحتی ها نمی شود گفت که باید قطعه خاوران ایستگاه تبریز هم تا به حال ساخته می شد ساخت زیرساخت باید فاز به فاز جلو بره تا به اهداف نهایی اش برسد بله با افتتاح این خط ریلی تا خاوران , ترانزیت حداقل به شکل یکپارچه ریلی شکل نمی گیره اما یک امکان بسیار عالی و بنیادین برای مردم تبریز و مسافرین از سایر شهرها از جمله تهران بوجود می آد که می تونن 5 ساعت از زمان سفرشان کم کنند این کم دستاوردی نیست اینکه تک خطه است که برای امروز کافیه و عقل مجریان بوده که آینده را دیدن اینکه می گید خاوران از شهر فاصله داره خیر ! خاوران 4 کیلومتری منطقه ائل گلیه و شهرداری تبریز می تواند فعلا با حمل و نقل عمومی و ترکیبی , اجازه نده مسافر کف خیابان بماند بهتر است "سیاه نمایی" نکنیم تلخ کردن کام مردم با نظرات مثلا کارشناسانه عجیب غریب کار قشنگی نیست کوچک کردن ساخت یک ابرپروژه سخت ریلی که می گید در سطح افتتاح توسط مقام محلیه هم حرکت زشتیه , حتی موقتا می شود از ناوگان جاده ایی برای حمل در این 25 کیلومتر باقیمانده به شکل ترکیبی استفاده کنند , ایران هم فقط این منطقه نیست تمام مردم ایران , انتظارات بحق در مورد ساخت انواع راه و ریل و مترو , آب و فاضلاب و تصفیه خانه ها , بهداشت و سلامت و بیمارستان ها , مدارس و مراکز فرهنگی و ... دارند که باعث می شه هر تکه این خاک , نیازهای زیرساختی چند 10 هزار میلیارد تومانی داشته باشد کشور هم کسری بودجه دارد و بودجه باید هزار قسمت شود بجای سیاه نمایی و کوچک کردن کارها , این ها را باید برای مردم توضیح بدین که بدانند چقدر زحمت کشیده شده چقدر به این منطقه توجه شده که ریل رسیده .

    • ناشناس 7 2

      داش گل گفتی فاصله ایستگاه راه اهن تهران تا مرکز شهر و تا غرب تهران چند ده کیلومتر هست ، با مترو به نقاط مختلف متصل میشه ، همین عیب در واقعیت در تهران هست ، مترو و brt تا حدی خلا پر کردند ، یعنی همان حمل و نقل مویرگی

      ایستگاه خاوران تبریز هم با حمل و نقل ترکیبی قابل استفاده هست ، ما انقدر نیمه خالی لیوان میبینیم نیمه پر انرا فراموش میکنیم . انقدر در های بسته میبینیم درهای باز شده نگاه نمی اندازیم


      الان راه اهن شلمچه بصره هم همین وضعیت دارد ، یک خط کریدور ترانزیتی نباید معطل چند ده کیلومتر باشد با حمل و نقل ترکیبی تا ساخت خط ریلی میتوان ، بخشی از ظرفیت ترانزیتی از ان بهره برد .



      این همه زحمت ،برادران در وزارت راه و سازمان راه اهن میکشند ، ۹۵ درصد پروژه به ثمر رسیده است ، ما فقط ان ۵ درصد باقیمانده میبینیم ، مطمئنا ان ۵ درصد هم بمرور زمان با تلاش مسئولان و مردم قابل حل هست . حرف جالبی قالیباف میزد پروژه های داخل شهر پیشرفت انها بالاتر هست چون مردم مدام میپرسند چه شد؟

      اما پروژه های خارج شهر ببینیم چون جلوی دید نیستتد نه مسئولان و مردم پیگیر نیستند . الان ازادراه تهران شمال ببینیم وقتی قفل قطعه ۱ ان شکست ، الان سرعت پروژه قطعه ۲ هم بالا رفته است ، ۲۰ سال چینی ها مفت انجا خوابیده بودند ۱۰ متر هم جلو نمی رفت!


      مهم در به ثمر رسیدن پروژه های عمرانی به جلو رفتن هست .

      مطمئنا نواقص در اینده به مرور رفع خواهد شد . مگر در فرانسه راه اهن سریع السیر پاریس مارسی یکدفعه ساختند؟ ۲۰ سال طول کشید و قطعه بندی شده و مرحله به مرحله جلو رفت . مقایسه کنیم با برقی شدن راه اهن تهران مشهد که ۲۰ سال هست یک متر ان هم برقی نشده است انتظار داریم ۲ ساله همه ۱۰۰۰ کیلومتر خط برقی شود!

  • علی عباسزاده 2 0

    با سلام، به نظر من ما باید در این پروژه اهداف ملی را که واجب است دنبال کنیم اتصال کریدور چین و شرق و سرخس به اروپا و اوراسیا فقط از طریق این مسیر میسر است امروز به دلیل صرفه جویی در مصرف انرژی و صرفه جویی در زمان تمام کشورهای جهان حمل و نقل ریلی را به حمل و نقل آبی ترجیح می‌دهند جالب است که این کریدور کشورهای جنوب خلیج فارس را از طریق بنادر به کریدور های مذکور اتصال می دهد، خلاصه کنم امروز اتصال راه آهن میانه تبریز تا ایستگاه بین‌المللی فعلی راه آهن تبریز، به علت موقعیت خوب و استراتژیک حکم تنگه های هرمز، بوسفر، کانال سوئز و غیره را برای ما دارد، همه جای ایران سرای من است،