کارشناسان:
◄ اتمام کامل راه آهن میانه به تبریز چند سال زمان می برد/ افتتاح یک قطعه از پروژه در سالجاری
در حالی که مقامات کشوری و استانی با توجه به سفر قریب الوقوع رئیس جمهور به آذربایجان شرقی از اتمام راه آهن میانه به تبریز در سال جاری خبر می دهند، برخی کارشناسان معتقدند این طرح تا پایان سال به اتمام نمی رسد و آنچه افتتاح می شود فقط یک قطعه از پروژه است.
در حالی که مقامات کشوری و استانی با توجه به سفر قریب الوقوع رئیس جمهور به آذربایجان شرقی از اتمام راه آهن میانه به تبریز در سال جاری خبر می دهند، برخی کارشناسان معتقدند این طرح تا پایان سال به اتمام نمی رسد و آنچه افتتاح می شود فقط یک قطعه از پروژه است.
به گزارش تین نیوز، روز گذشته گزارشی در یکی از خبرگزاری ها منتشر شد که در آن از قول مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل عنوان شد: با برنامه ریزی منسجم از سفر آتی هیئت دولت به آذربایجان شرقی نهایت بهره را خواهیم برد تا با تامین اعتبار و تزریق مالی به سیستم پیمانکاری و بخش اجرایی حداکثر تا سه ماه شاهد اتمام و بهرهبرداری از راه آهن میانه به تبریز باشیم.
بر اساس این گزارش، خیرالله خادمی همچنین تاکید کرد: این پروژه اولین پروژه ریلی خواهد بود که حداکثر تا اوایل تابستان توسط دولت مردمی آیت الله رئیسی به بهره برداری خواهد رسید.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی نیز گفت: احداث محور جدید راهآهن میانه - تبریز به طول ۲۰۰ کیلومتر از سال ۱۳۷۹ شروع شده و در سال ۱۴۰۱ خاتمه خواهد یافت و تاکنون ۸۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
محمد فرشکاران افزود: میزان اعتبار هزینه شده برای این پروژه تا کنون سه هزار و ۱۷۶ میلیارد تومان بوده و برای تکمیل به ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
فرشکاران تاکید کرد: برای تامین این اعتبار استفاده از ظرفیت تبصرههای ماده واحده قانون در ارتباط با اتمام پروژههای قابل بهرهبرداری، بهرهگیری از منابع صندوق توسعه استان و اعتبارات سفر ریاست جمهور در نظر گرفته شده است.
این اظهارات در حالی مطرح می شود که برخی کارشناسان با تاکید بر سختی و عظمت کار پروژه (وجود پل های بزرگی همچون پل باسمنج و تونل های متعدد که با تلاش دست اندرکاران و کارشناسان، طراحی و اجرا شده و همه شرکت های پیمانکاری و مهندسان مشاور و نیروهای شاغل آنها ایرانی بوده اند)، اجرای آن را نشانه دیگری از توان بالای ایران در پروژه های عمرانی دانسته اند اما در عین حال معتقدند این پروژه، در سالجاری به اتمام نمی رسد.
به گفته آنان، این طرح یک محور مهم ترانزیتی است که به صورت دوخطه ساخته می شود ولی آن چه فعلا قرار است افتتاح شود یک قطعه از آن از بستان آباد تا ایستگاه خاوران در حوالی تبریز است و با افتتاح این قطعه، قطارهای ترانزیتی نمی توانند از این محور استفاده کنند زیرا به ایستگاه موجود تبریز وصل نشده و امکان ادامه حرکت ندارد یعنی فعلا این مسیر بن بست است و اجرای بخش باقیمانده از ایستگاه خاوران تا ایستگاه موجود تبریز جزو برنامه های آتی است که دست کم پنج سال طول خواهد کشید.
به اعتقاد این کارشناسان، افتتاح قطعه ذکر شده، برای مردم تبریز هم چندان مفید نیست زیرا باید فاصله شهر تا ایستگاه خاوران در حومه شهر را با وسیله دیگری طی کنند بعد با قطار به مقصد خود بروند و در این صورت به علت فاصله ایستگاه از شهر برای مردم جالب نیست. با این اوصاف بهتر است افتتاح یک قطعه اجرایی و کم فایده توسط مقامات محلی صورت گیرد و در تراز افتتاح توسط رئیس جمهوری نیست .
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.