| کد خبر: 243553 |

◄ شوخی با خصوصی سازی!

به نظر می رسد خصوصی سازی در این صنعت به هیچ وجه اتفاق نیفتاده است.

تین نیوز

در حال‌ حاضر حدود ۱۷‌ درصد از سهام شرکت سایپا و 6 درصد از سهام ایران‌ خودرو که در فهرست واگذاری سال‌۱۴۰۱ سازمان خصوصی قرار دارند در اختیار دولت است. حسین امیر رحیمی سرپرست شرکت‌ ها و آماده ‌سازی بنگاه‌ های سازمان خصوصی‌ سازی در یک برنامه تلویزیونی[1] یاد آوری کرد که وقتی بیش از۵۰‌ درصد سهام دولت در یک شرکت به بخش ‌خصوصی واقعی واگذار شود، کاملا خصوصی‌ سازی اتفاق افتاده است.

شوخی اول: این چه بخش خصوصی است و این چه خصوصی سازی است که 83 درصد از سهام سایپا و 94 درصد از سهام ایران خودرو را در اختیار دارد اما اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل دو گروه خودروسازی (شامل سه شرکت ) را وزیر صمت مشخص می کند؟ بخش خصوصی کجاست؟

شوخی دوم: این چه بخش خصوصی است و این چه خصوصی سازی است که قیمت محصول (خودرو) از طرف رئیس جمهور و وزیر صمت (و قبلا شورای رقابت) ابلاغ می شود؟ بخش خصوصی کجاست؟  

شوخی سوم: این چه بخش خصوصی است و این چه خصوصی سازی است که می تواند چند ده هزار میلیارد تومان زیان انباشته و چند ده هزار میلیارد دیگر بدهی روز داشته باشد و همچنان سر پا باشد و فعالیت کند؟ این اسمش بخش خصوصی ست؟

شوخی چهارم: این چه بخش خصوصی است و این چه خصوصی سازی است که با وساطت وزارتخانه بخشی از سهام خود را نزد بانک وثیقه می گذارند و وام می گیرند و وام را باز نمی گردانند؟ آنقدر قوی که رئیس قبلی بانک مرکزی علی رغم ایستادگی اولیه، در مقابل آنها سپر انداخت و سکوت کرد. در کجای دنیا بخش خصوصی از چنین حمایتی برخوردار است؟ 

چرا اینها تامین مالی را از بازار سرمایه انجام نمی دهند؟ 

شوخی پنجم: وقتی اربگ باز نمی شود دولت به جای آن که از طرف ملت مدعی باشد، در صندلی حمایت از خودروسازان می نشیند و یک نماینده در مجلس بازنشدن اربگ را دروغ می خواند. در کجای دنیا بخش خصوصی از چنین حمایتی برخوردار است؟ 

شوخی ششم: این چه بخش خصوصی است و این چه خصوصی سازی است که وزارتخانه تا پای جان می ایستد و در مقابل کالای رقیب خارجی دیوار تعرفه به این بلندی می چیند؟ در کجای دنیا بخش خصوصی از چنین حمایتی برخوردار است؟   

شوخی اخیر: سرپرست شرکت‌ ها و آماده ‌سازی بنگاه‌ های سازمان خصوصی‌سازی در این برنامه تلویزیونی همچنین تاکید کرد که با توجه به شرایط کنونی، متقاضی اصلی سهام دولت، خودِ شرکت‌ های ایران‌ خودرو و سایپا هستند.

جمع بندی: به نظر می رسد بر خلاف نظر این سرپرست محترم، خصوصی سازی در این صنعت به هیچ وجه اتفاق نیفتاده. خصوصی سازی شرایط و الزامات بسیار دیگری هم دارد که از نگاه سازمان متبوع ایشان دور مانده است. عملکرد این سازمان با مفهوم و غایت خصوصی سازی فرسنگ ها فاصله دارد و بهتر است نام آن را بگذارند «سازمان واگذاری سهام».

پاورقی:

- برنامه میز اقتصاد شبکه خبر (یکشنبه اول خرداد 1401)

سعید قصابیان

وبلاگ‌نویس
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ساده تر از ساده 0 0

    سهام ها ی شرکت ها واقعا واگذار شده منتهی فقط به آقازاده ها با قیمت های واقعا مفت ، و با سودهای هنگفت !