| کد خبر: 243510 |

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های ریلی:

◄ نیاز به هزار لکوموتیو بزرگ نمایی است

رئیس انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی اعلام کرد: هیچ مشکلی برای تولید سالانه ۱۰۰ لکوموتیو در داخل نداریم و رقم نیاز به هزار دستگاه لکوموتیو، بزرگ نمایی است.

تین نیوز

رئیس انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی اعلام کرد: هیچ مشکلی برای تولید سالانه ۱۰۰ لکوموتیو در داخل نداریم و رقم نیاز به هزار دستگاه لکوموتیو، بزرگ نمایی است.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر،  بابک احمدی  درباره برنامه خرید هزار دستگاه لکوموتیو از سوی شرکت راه آهن و وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: دو موضوع جدید وجود دارد؛ اول اینکه رقم هزار دستگاه از کجا آمده است؟

به نظر می رسد این رقم از پیش نویس های اولیه اهداف کمّی قانون برنامه ششم که به صورت غیر رسمی اعلام و هیچ گاه هم به صورت رسمی منتشر نشد آمده باشد که در آن ذکر شده بود راه آهن به هزار و ۸۶ دستگاه لکوموتیو نیاز دارد، ۱۴ هزار کیلومتر خط ریلی جدید به همراه ۵۸ هزار دستگاه واگن باری جدید و ۳۵۰۰ دستگاه واگن مسافری جدید نیاز دارد.

وی افزود: آن ۱۴ هزار کیلومتر خط ریلی ایجاد نشد و ۵۸ هزار واگن باری و ۳۵۰۰ واگن مسافری هم، تأمین یا تولید یا خریداری نشده است ولی مسئولان ریلی کشور بر تهیه هزار دستگاه لکوموتیو تأکید دارند که به تنهایی معنایی ندارد؛ این لکوموتیو باید واگنی را همراه داشته باشد تا آن را بکشد یا خطوطی ایجاد شده باشد که روی آن حرکت کند که هیچکدام موجود نیستند؛ بنابراین روی اعداد و ارقام باید کارشناسانه تر تمرکز یا اظهار کنیم. این اظهار نظر مسئولان ریلی مثل این می ماند که برای ساختمانی که هنوز ساخته نشده و مصالح نداریم، شیرآلات خریداری و برخی تجهیزات تبعی را کنیم.

رئیس انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی ادامه داد: به نظر می رسد که اولاً در تقاضا بزرگ نمایی شدیدی صورت گرفته است؛ ثانیاً آیا به لکوموتیو نیاز داریم؟ که باید پاسخ داد بله نیاز داریم ولی در رقم آن بزرگ نمایی می شود. طی ۲ سال گذشته ۱۴۰ تا ۱۵۰ دستگاه لکوموتیو از مجموع لکوموتیوهای موجود دولتی متعلق به شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران متوقف شده اند؛ از سوی دیگر ۲۵۰ دستگاه لکوموتیو دیگر هم داریم که سال هاست متوقفند و امکان بازسازی با هزینه مناسب و اقتصادی را دارند؛ هزینه راه اندازی این ۲۵۰ دستگاه لکوموتیو زیاد است ولی بخش خصوصی ای داریم که برای بازسازی آنها اعلام آمادگی کرده است اما اجرای آن زمان بر است.

مدیرکل بازرگانی داخلی راه آهن: با ۱۵۰ لکوموتیو مشکل ما حل می شود

وی تأکید کرد: با این حال ۱۵۰ دستگاه لکوموتیوی که طی ۲ سال اخیر متوقف شده اند، طی کمتر از یک سال و حداکثر ۴۰ تا ۵۰ میلیون یورو سرمایه گذاری قابل بازسازی هستند؛ بنابراین همینکه راه آهن بدهی های خود به شرکت های متولی تعمیر و نگهداری لکوموتیوها را پرداخت کند، این لکوموتیوها تجهیز و مجدداً راه اندازی می شوند و به سرعت به چرخه حمل و نقل باز می گردند؛ در میزگردی که در حاشیه نمایشگاه حمل و نقل ریلی برگزار شد مدیرکل بازرگانی داخل راه آهن اعلام کرد که راه آهن امروز تنها ۵۰ دستگاه لکوموتیو کم دارد لذا از ایشان سوال شد پس این رقم هزار دستگاه چرا اعلام می شود؟ ولی وی اعلام کرد: اگر ۵۰ دستگاه لکوموتیو به ما اختصاص بدهند، مشکل فعلی ما حل می شود. اگر طی چند ماه آینده این تعداد به ۱۰۰ دستگاه لکوموتیو برسد، فعلاً مشکلی نخواهیم داشت.

احمدی یادآور شد: بنابراین اگر ۱۵۰ دستگاه لکوموتیوی که طی ۲ سال گذشته متوقف شده اند، بار دیگر راه اندازی شوند، نیاز امروز ما مرتفع خواهد شد. ولی برای میان مدت و بلند مدت به لکوموتیو نیاز داریم اما با عدد هزار دستگاهی که اعلام شده، بسیار متفاوت است که نشان می دهد در نیاز هزار دستگاه لکوموتیو بزرگ نمایی شده است؛ به نظر می رسد تعداد واقعی مورد نیاز برای ۵ سال آتی اگر ۲۵۰ دستگاه لکوموتیو به ناوگان اضافه کنیم، مشکل ما حل می شود؛ یعنی ظرفیت جذب بیش از سالی ۵۰ دستگاه لکوموتیو را نداریم به شرط اینکه لکوموتیوهای فعال هم متوقف نشوند اما اگر قرار باشد هر دستگاه لکوموتیوی که اضافه می شود، یک دستگاه متوقف شود که اتفاق جدیدی نمی افتد. ضمن اینکه این رقم لکوموتیو مورد نیاز نه با شرایط موجود که در صورت اجرای برنامه های توسعه ای شبکه با ترند موجود است.

با افزوده شدن سالی ۵۰ لکوموتیو می توانیم حمل بار شبکه را توسعه دهیم

وی خاطرنشان کرد: حتی اگر قرار باشد ترند موجود تغییر کرده و رشد تندی داشته باشد، نهایتاً نیاز ما به لکوموتیو به ۱۰۰ دستگاه در سال افزایش می یابد نه هزار دستگاه؛ تولیدکننده های داخلی می توانند همین ۱۰۰ دستگاه لکوموتیو در سال را هم به راحتی بسازند و هیچ مشکلی نخواهند داشت به شرط اینکه پول آن پرداخت شود؛ این در حالی است که اگر بخواهند سراغ تأمین کننده های خارجی لکوموتیو بروند، تا پول را نقد پرداخت نکنند که محصولی را تحویل نمی دهند اما وقتی سراغ سازنده های داخلی می آیند، توقع دارند که آنها بدون پیش پرداخت، اقدام به تولید کنند؛ ما این را قبول نداریم، تولیدکننده های داخلی قرار نیست بدون پول کار کنند.

مدیرعامل بخش ریلی گروه مپنا درباره داشتن تکنولوژی روز تولید لکوموتیو از سوی سازندگان داخلی گفت: ما هیچ مشکلی در زمینه داشتن آخرین تکنولوژی تولید لکوموتیوهای روز دنیا را نداریم؛ در همین کشور لکوموتیوهای «یورو رانر (Euro Runner)» که لکوموتیو روز دنیاست را تولید کرده ایم و در حال حاضر در شبکه ریلی در حال فعالیت است؛ موتور این لکوموتیوها با یورو ۴ و یورو ۵ جمع شدند؛ همه این لکوموتیوها، بازمهندسی و بازطراحی در داخل شده اند که نشان می دهد هیچ مشکلی از نظر تکنولوژی تولید لکوموتیو نداریم اما به شرط آنکه تقاضایی برای تولید وجود داشته باشد.

اول باید تقاضایی برای سازنده داخلی لکوموتیو باشد تا تولید کند سپس بگوییم داخلی ها امکان تولید دارند یا خیر

وی تأکید کرد: شرکت فولاد مبارکه با مجموعه مپنا قرارداد تولید ۵۰ دستگاه لکوموتیو برای تحویل در خرداد امسال را به امضا رسانده بود که این قرارداد زودتر از موعد، اجرا و در اردیبهشت ۸ دستگاه (جلوتر از برنامه زمان بندی قرارداد) به فولاد مبارکه تحویل شد؛ از یک طرف می گویند خیلی لکوموتیو نیاز است و از سوی دیگر مطالبات معوق پیمانکاران پرداخت نمی شود؛ معلوم است که بدون پرداخت هزینه محصولی تحویل نخواهد شد.

رئیس انجمن صنفی شرکت های حمل و نقلی یادآور شد: کنسرسیومی از سازندگان ناوگان در داخل تشکیل شده و می تواند تمام نیاز کشور به انواع لکوموتیو را تأمین کند؛ حتی حاضریم با روش های تهاتری از جمله تهاتر نفت هم استفاده کنیم؛ بنابراین در استفاده از روش های مختلف پرداخت اعتبار یا تأمین منابع، مشکلی نداریم.

هزار دستگاه لکوموتیو، نیاز به ۷ هزار راهبر با دوره آموزش ۷ ساله دارد / ‬ کمبود شدید لکوموتیوران داریم

احمدی به مشکل دیگر در این خصوص اشاره و اظهار کرد: به ازای هر یک دستگاه لکوموتیو، ۷ لکوموتیوران نیاز است که برای هزار دستگاه، باید ۷ هزار لکوموتیوران به شبکه ریلی افزوده شود؛ آموزش و تربیت لکوموتیوران در سریع ترین حالت ممکن برای تبدیل شدن به راهبر پایه ۲، ۵ سال زمان است؛ برای جذب و گزینش و آغاز به آموزش هم ۲ سال زمان نیاز است که مجموعاً می شود ۷ سال؛ بنابراین باید ۷ هزار نیرو را ۷ سال تربیت کنیم تا بتوانند هزار دستگاه لکوموتیو را راهبری کنند؛ یعنی اگر همین الان هزار دستگاه لکوموتیو را بخریم، باز هم امکان استفاده از آنها را نداریم.

امکان تهاتر تولید داخل لکوموتیو با نفت را هم داریم

وی بیان کرد: در حال حاضر هم با مشکل جدی کمبود لکوموتیوران مواجهیم؛ تعداد زیادی لکوموتیوران بازنشسته و فراخوان با سن های بالای ۷۰ سال هم با اخذ مجوزهای ارفاقی در حال فعالیت در شبکه ریلی هستند. ما ظرفیت تأمین مالی و فروش لیزینگی را هم داریم اما به شرط آنکه ال سی مدت دار اعم از ارزی یا ریالی به ما داده شود تا مطمئن شویم که در موعد وعده داده شده مطالباتمان را دریافت می کنیم بنابراین باید برای بازپرداخت تضامین لازم داده شود؛ کما اینکه خودمان برای ارقام سنگین قراردادهای داخلی هم فاینانس کرده ایم ولی تضامین لازم را گرفته ایم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 0

    ممکن است !!! ولی نیاز به گسترش شرکت های تولید کننده یک واقعیت است !!! آوردن تکنولوژی از خارج و ایجاد یک سایت تولید لوکوموتیو کنار شرکت های داخلی برای آینده کشور بسیار مفید است !!! برای همین به جای خریدن می شود روی احداث سایت تولید مشترک با یک کمپانی خارجی تمرکز داشت !!!

  • ناشناس 1 0

    چرا جوینت ونچر پیشنهاد نمیشه ، هم تولید کننده داخلی اشتغال میشه ، هم هزار دستگاه وارد میشه ، دو طرف سود ببرند