| کد خبر: 243469 |

ازبکستان از طریق افغانستان به بنادر پاکستان می رسد

خط آهن ترانس-افغانستان که ازبکستان را به بنادر پاکستان متصل می کند یک گام به تحقق نزدیک تر میشود. مقامات افغان قول داده اند که این نقشه راه را که به دلیل «تحولات اخیر در منطقه» به تعویق افتاده بود، نهایی می کنند.

تین نیوز

خط آهن ترانس-افغانستان که ازبکستان را به بنادر پاکستان متصل می کند یک گام به تحقق نزدیک تر میشود. مقامات افغان قول داده اند که این نقشه راه را که به دلیل «تحولات اخیر در منطقه» به تعویق افتاده بود، نهایی می کنند.

به گزارش تین نیوز به نقل از آسام تدبیر، امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان و سرگئی عمرزاکوف معاون نخست وزیر و وزیر بازرگانی ازبکستان در یک نشست مجازی، درباره نهایی شدن اتصال ریلی گفتگو کردند.

نقشه راه این کریدور ۵۷۳ کیلومتری در فوریه ۲۰۲۱ امضا شد، اما تاکنون ساخت و ساز آن آغاز نشده است.

خط آهن ترانس - افغان از ترمذ در ازبکستان به مزار شریف، کابل، جلال آباد و در نهایت به پیشاور پاکستان خواهد رفت و سپس برای دسترسی به بندر کراچی به شبکه راه آهن موجود در پاکستان متصل خواهد شد.

دسترسی به بنادر برای افغانستان و ازبکستان که کشورهای محصور در خشکی هستند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

این کریدور جدید، تجارت بین کشورهای آسیای میانه را تقویت می کند، بنابراین تعجب آور نیست که چندین طرف سرمایه گذاری بین المللی نسبت به این پروژه ابراز علاقه کرده باشند، اگرچه تاکنون هیچ یک به طور کامل به این امر متعهد نشده اند.

در ماه مارس سال جاری، دولت ازبکستان به طور رسمی ساخت راه آهن ترانس-افغانستان را آغاز کرد.

فارغ از ناآرامی های منطقه، این پروژه خود یک چالش محسوب می شود و مدت زمان زیادی صرف این نقشه راه شده است.

این خط آهن احتمالا از طریق منطقه کوهستانی هندوکوش در ارتفاع ۳۵۰۰ متری از افغانستان عبور خواهد کرد که این امر به طور خودکار آن را به یکی از پر ارتفاع ترین خطوط ریلی در سطح جهان تبدیل می کند.

علاوه بر آن، سازندگان باید با شرایط خاص منطقه از نظر سازگاری با آب و هوا در حین ساخت، تطبیق زنجیره تامین مواد و آزمایش پایداری مصالح در محیط های سخت مقابله کنند.

در نهایت، تفاوت عرض خطوط ریلی که سه کشور استفاده می کنند (ازبکستان، ۱۵۲۰ میلی متر، پاکستان ۱۶۷۶ میلی متر، افغانستان ۱۴۳۵ میلی متر) چیزی نیست که نادیده گرفته شود، زیرا می تواند مستقیما بر کارایی و ترانزیت تایم این کریدور تأثیر بگذارد.

هزینه این پروژه ۵ میلیارد دلار برآورد شده و نیاز به حمایت مالی دارد. بانک جهانی، بانک توسعه آسیایی، بانک بازسازی و توسعه اروپایی، بانک توسعه اسلامی و بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا ابراز علاقه کرده اند، اما تاکنون هیچ یک به این پروژه متعهد نشده اند.

تاکنون این پروژه بیشتر توسط ازبکستان پیگیری شده که از دسترسی به بنادر دریایی سود زیادی خواهد برد. افغانستان نیز منتفع خواهد شد، اما منابع محدودی برای ساخت خط آهن جدید دارد.

وجود چنین شرایطی، گام های بعدی در جهت تحقق این پروژه را در هاله ای از تردید قرار می دهد، با اینحال عبدالقهار بلخی از وزارت امور خارجه افغانستان پس از آخرین دیدار با طرف ازبکی در توئیتر نوشت: دو طرف در مورد گسترش تجارت، ترانزیت و حمل و نقل بین افغانستان و ازبکستان و همچنین نهایی شدن نقشه راه همکاری بین دو کشور و طرح راه آهن ترمذ - مزار شریف - کابل – پیشاور بحث و تبادل نظر کرده اند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.