| کد خبر: 243451 |

◄ پیشرفت فیزیکی زیرسازی راه‌آهن بیرجند به ۴۰ درصد رسید

پیشرفت فیزیکی قطعه ۱۶ راه‌آهن بیرجند - یونسی از خراسان جنوبی به سمت خراسان رضوی در بخش زیرسازی به ۴۰ درصد رسیده است.

تین نیوز

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: پیشرفت فیزیکی قطعه ۱۶ راه‌آهن بیرجند - یونسی از خراسان جنوبی به سمت خراسان رضوی در بخش زیرسازی به ۴۰ درصد رسیده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، وحید داعی افزود: عملیات اجرایی طرح ریلی خراسان جنوبی پس از سال‌ها انتظار سال ۱۳۹۸ آغاز شد و طول راه‌آهن بیرجند - یونسی ۲۷۱ کیلومتر است که از این مقدار ۹۰ کیلومتر در قالب ۲ قطعه ۵۸ کیلومتری از طرف ایستگاه یونسی گناباد و ۳۲ کیلومتری نیز از طرف بیرجند در دست اجراست.

وی گفت: تسریع در تامین مالی احداث راه‌آهن بیرجند - یونسی یکی از مصوبات سومین سفر استانی رییس جمهور است که مقرر شد ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تمان تسهیلات از طریق صندوق توسعه ملی پرداخت شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی ادامه داد: براساس مصوبه سفر رییس جمهور به استان باید از طریق کنسرسیوم بانک‌های عامل با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت راه و شهرسازی، سازمان برنامه و بودجه کشور و صندوق توسعه ملی تسهیلات پرداخت شود.

وی گفت: همچنین مقرر شد در صورت طولانی شدن فرآیند پرداخت اعتبارات مذکور و برای تامین کسری منابع مورد نیاز احداث راه‌آهن، سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت راه و شهرسازی نسبت به بررسی و ارایه پیشنهاد لازم اقدام کنند.

داعی اظهار داشت: پس از سفر رییس جمهور در شهریور سال گذشته به خراسان جنوبی کنسرسیوم بانکی پیگیری شده و جلساتی هم با حضور استاندار خراسان جنوبی، مدیران عامل بانک‌ها و صندوق توسعه ملی تشکیل شده که نتایج خوبی به همراه داشته است.

وی با بیان اینکه هر کدام از بانک‌های عامل سهم عاملیت خود در این پروژه را به ۲ برابر افزایش داده‌اند افزود: انتظار می‌رود هرچه سریعتر کنسرسیوم بانکی به سرگروهی بانک رفاه تشکیل شود و تضمین سازمان برنامه و بودجه مورد قبول بانک‌ها قرار گیرد.

داعی گفت: طول راه‌آهن زاهدان - بیرجند - مشهد ۹۰۱ کیلومتر است که از این مقدار ۴۲۱ کیلومتر در حوزه جغرافیایی استان خراسان جنوبی قرار دارد و حد فاصل بیرجند - یونسی ۲۷۱ کیلومتر است که از این مقدار ۸۸ کیلومتر در استان خراسان رضوی بوده و ۵۸ کیلومتر آن در دست اجراست.

وی افزود: ۱۸۳ کیلومتر دیگر در خراسان جنوبی قرار دارد که ۳۲ کیلومتر آن در مرحله زیرسازی با پیشرفت فیزیکی حدود ۴۰ درصد است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: با توجه به اهمیت پروژه کریدور ریلی شرق برای اتصال بندر اقیانوسی چابهار به مشهد تقاضا داریم باقیمانده مسیر راه‌آهن تا ایستگاه یونسی نیز هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود.

خراسان جنوبی استانی پهناور و کویری است که طول راه‌های آن ۱۷ هزار و ۸۲ کیلومتر بوده و ششمین استان از نظر طول راه‌ها در سطح کشور است. این پهناوری و فاصله طولانی بین شهرها عملیات دوبانده‌سازی را پرهزینه و گاهی زمان‌بر می‌کند.

از همین رو خراسان جنوبی همواره یکی از استان‌های کمتر برخوردار در حوزه زیرساخت‌های حمل و نقل به ویژه راه‌های دوبانده محسوب شده و با وجود قرار داشتن در ۲ کریدور اصلی کشور و مرز مشترک با افغانستان، بسیاری از جاده‌های استان هنوز دوطرفه است.

توجه به راه‌آهن و دوبانده شدن جاده‌ها از جمله درخواست‌های مردم و مسئولان در سومین سفر استانی رییس جمهور بود که آیت الله رییسی در پاسخ به این اولویت مطرح شده گفت: یکی از مسایل جاده‌ها و ارتباطات ریلی است که وزیر راه و شهرسازی همراه ما هستند و این مسئله را دنبال می‌کنند.

رییس جمهور نوزدهم شهریور سال گذشته در سفر به خراسان جنوبی اظهار داشت: جزو اولویت‌های این وزارتخانه اصلاح جاده‌های مواصلاتی و مسایل ریلی در مناطق مختلف است که یکی از این مناطق خراسان جنوبی و جزو برنامه‌ها است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.