| کد خبر: 243422 |

◄ اسقاط وسایل نقلیه فرسوده چه مزایای اقتصادی به دنبال دارد؟

اصلی ترین مزیت اقتصادی این طرح ها، کاهش مصرف سوخت در بخش حمل و نقل کشور است که بر اساس اطلاعات موجود سالیانه حداقل 574 میلیون دلار تخمین زده می شود.

تین نیوز

مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی مزایای اقتصادی اسقاط وسایل نقلیه فرسوده را برشمرد.

به گزارش تین نیوز،  بر اساس گزارش منتشر شده توسط این مرکز؛ هرچند اسقاط وسایل نقلیه فرسوده به عنوان یکی از راهکارهای بهبود کیفیت هوا شناخته می شود، اما اجرای صحیح آن می تواند مزایای اقتصادی متعددی را نیز برای کشور به همراه داشته باشد.

بر اساس این گزارش، اصلی ترین مزیت اقتصادی این طرح ها، کاهش مصرف سوخت در بخش حمل و نقل کشور است که بر اساس اطلاعات موجود سالیانه حداقل 574 میلیون دلار تخمین زده می شود.

بیشتر بخوانید:

حذف اسقاط؛ تیشه بر ریشه حمل و نقل کالای جاده‌ ای

آیین نامه ایجاد بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست، بستر قانونی مناسبی است که طبق آن می توان این مبلغ را در قالب گواهی صرفه جویی انرژی و به عنوان یک ساز و کار تشویقی برای مالکان وسایل نقلیه فرسوده در نظر گرفت.

همچنین باتوجه به زیرساخت گسترده موجود در کشور (حداقل220 مرکز اسقاط)، احیای طرح های اسقاط وسایل نقلیه فرسوده به معنای ایجاد 11 هزار شغل مستقیم و 18 هزار شغل غیر مستقیم و بازیافت سالیانه حداقل135 هزار تن آهن در کشور است.

به گزارش تین نیوز،  هرچند معافیت تولید کنندگان داخلی از ارائه گواهی اسقاط با هدف حمایت از این صنایع در کشور انجام شده، اما براساس تجربیات جهانی این طرح ها در بسیاری از کشورها با هدف رونق صنعت وسایل نقلیه و خروج از رکود صورت گرفته است.

براساس برآورد انجام شده کاهش آلودگی هوای تهران در اثر اجرای طرح های اسقاط وسایل نقلیه فرسوده، می تواند کاهش خسارت تقریبی 38 تا 1081 میلیون دلاری را در بخش سلامت شهر تهران به همراه داشته باشد. علاوه بر موارد فوق، با استفاده از رویکرد آینده نگرانه و وجود نقشه راه اجرای این طرح ها می توان به مزایای اقتصادی گسترده دیگری نیز از جمله توسعه ترانزیت جاده ای در کشور اشاره کرد.

برای مطالعه متن کامل این گزارش روی عبارت اینجا کلیک کنید.

downloadFile
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.