| کد خبر: 243361 |

◄ مذاکره‌ ای برای واردات واگن نداشته‌ ایم

مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: به هیچ عنوان مذاکره‌ای برای واردات واگن نداشته‌ایم.

تین نیوز

مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: به هیچ عنوان مذاکره‌ ای برای واردات واگن نداشته‌ایم.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، سید میعاد صالحی در حاشیه نهمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی  با بیان این مطلب افزود: به دنبال تولید داخل لکوموتیوهای زیمنس و جی ام هستیم و یک شرکت دانش بنیان نیز توانسته چرخ های مونوبلوک داخلی تولید کند.

 او عنوان کرد: متأسفانه اولویت دهی به بخش حمل و نقلی ریلی بار در طول ۵ ساله برنامه ششم توسعه اتفاق نیفتاده است؛ اما در دولت سیزدهم اولویت بر ارتقای حمل و نقل ریلی است.

وی افزود: تلاش ما این است که هم در حوزه تزریق منابع و اعتبارات و هم اولویت دهی به صنعت حمل و نقل ریلی بتوانیم پیشرو باشیم. دو هفته قبل تفاهمی میان وزرای راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی به امضا رسید که در آن اولویت به حمل و نقل ریلی کالاهای کشاورزی داده شد.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ رکورد ۱۱۰ ساله ترانزیت ریلی را با یک میلیون و ۳۱۹ هزار تُن بار ترانزیتی شکستیم که این عدد ۲.۵ برابر سال قبل از آن و نسبت به آخرین رکورد ترانزیت ریلی در سال ۱۳۹۷ که یک میلیون و ۵۹۷ هزار تن بود، باز هم افزایش را نشان می‌ دهد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته رکورد صادرات از مرزهای ریلی هم شکسته شد گفت: یک میلیون و ۹۲۰ هزار تن صادرات از مرزهای ریلی در سال گذشته اتفاق افتاد.

صالحی ادامه داد: برای سال ۱۴۰۱ با توجه به تفاهم نامه‌ های خوبی که در این دو ماه با کشورهای همسایه داشتیم و همچنین تفاهم نامه‌ ای که دیروز با قزاقستان امضا کردیم و قرار شد ۵ میلیون تن بار بین المللی داشته باشیم، پیش بینی ما این است امسال بتوانیم رکورد خوبی در ترانزیت بین المللی به دست بیاوریم. البته ظرفیت حمل ریلی بار از شبکه ما بسیار بالاست.

وی یادآور شد: امیدواریم با تزریق لکوموتیو به کشور چه به صورت سفارش تولید داخل و چه به صورت ارائه تسهیلات به تعمیر لکوموتیوهایی که زمینگیر و قابل بهره برداری هستند بتوانیم تفاهم نامه‌ ها با کشورهای همسایه را به خوبی پیگیری و اجرا کنیم؛ البته برخی لکوموتیوهای زمینگیر ما ۷۰ تا ۸۰ ساله‌ اند و اگر حتی نقدینگی به بخش تعمیرات لکوموتیوها هم تزریق شود باز هم امکان راه اندازی مجدد آنها یا نیست یا به صرفه نیست.

صالحی با بیان اینکه تا کنون سند جامعی برای توسعه صنعت ریلی نداشته‌ ایم تصریح کرد: بنای ما این است که اطلس کاملی از نیازهای ما و همچنین وضعیت فعلی اعم از میزان کیلومتر خطوط موجود و میزان کیلومتر کمبود ریل و نیز محورهای لازم برای اتصال خطوط آنتی به چشمه‌ های بار، اتصال های ترانزیتی و امثال آن را تهیه کنیم که به زودی این اطلس تهیه و رونمایی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: دو مرز فعال ریلی در حال حاضر داریم؛ بنادر شمال و جنوبی هم به شبکه ریلی متصل هستند؛ بندر کاسپین در آستانه پیوستن به شبکه ریلی است؛ منطقه آزاد انزلی هم در حال احداث اسکله ریلی رو-رو است تا به محض رسیدن ریل به بندر کاسپین، بخش دیگری از کریدور شمال-جنوب فعال شود. همچنین اگر راه آهن رشت-آستارا متصل شود این کریدور تقویت می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: حوزه حمل و نقل ریلی یک صنعت اشتغالزاست و از سوی دیگر در این بخش، جزو کشورهای با فناوری پایین یا متوسط محسوب می‌ شویم و به شدت نیازمند انتقال فناوری به این بخشیم و باید از شرکت‌های دانش بنیان برای توسعه صنعت ریلی تولید قطعات صنعت ریلی هستیم؛ در حوزه تولید لکوموتیو نیز تولید لکوموتیوهای زیمنس و جی ام را در دستور کار داریم هم در زمینه تولید انژکتور و هم پوسته موتور در اولویت ماست؛ در زمینه تولید چرخ مونو بلوک این اتفاق توسط یکی از شرکت‌های داخلی ما افتاده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.