| کد خبر: 243326 |

◄ تجربه یک مسئول از سیل نوروز 1388 در قم

یکی از حوادث مهم قم در نوروز 1388 اتفاق افتاد که بر اثر بارش باران های بهاری و شکسته شدن یکی از پدهای آبخوان داری در ضلع شرقی شهر جدید پردیسان، حجم قابل ملاحظه ای آب وارد رودخانه شد.

تین نیوز

یکی از حوادث مهم قم در نوروز 1388 اتفاق افتاد که بر اثر بارش باران های بهاری و شکسته شدن یکی از پدهای آبخوان داری در ضلع شرقی شهر جدید پردیسان، حجم  قابل ملاحظه ای آب وارد رودخانه شد. 

صبح روز 11/01/1388 از دفتر مدیریت بحران استانداری به جلسه ستاد بحران استان فراخوانده شدم، حسب گزارش مسئولین هواشناسی امکان وقوع سیل در استان و شهر قم، مسئولان امور را به فکر واداشته و با کمک  نیروهای خدوم شهرداری قم وحضور موثر اعضای شورای شهر  قریب به 5000 خودروی پارک شده در پارکینگ مقابل حرم و اطراف آن از داخل رودخانه تخلیه شده بود که در یکی از فیلم های موجود، سخنان آقای امیرآبادی نماینده فعلی مجلس شورای اسلامی و عضو سابق شورای شهر را می شنویم که به بیان این امر پرداخته است.

بااین حال 45 خودرو دچار سیل شده که تعدادی از آنها مربوط به خودرو زائران بود که صاحبان آنها از شب قبل شناسایی نشده بودند و چند مورد هم مربوط به اهالی قم بودند که به تذکر ماموران مبنی بر عدم تردد در کف رودخانه اعتنا نکرده بودند.  

در داخل ستاد مدیریت بحران استان که در محل سابق استانداری که اتفاقا در ساحل  شرقی رودخانه قرار داشت (فرمانداری فعلی) و جریان آب کاملا قابل مشاهده بود، مستقر بودیم که  مرحوم شیخ علی نیکان قمی  فرماندار وقت قم وارد جلسه شده و با ناراحتی شدیدی اعلام کرد که  یک دستگاه پژوی 206 در دهانه پل مقابل دانشگاه علوم پزشکی گیر کرده و فلاشرهای آن روشن است و سرنشینان آن درخواست کمک دارند و شما اینجا نشستید؟

Snap 2022-05-24 at 10.48.35
سیل در قم

 نیروهای داوطلب هلال احمر  هم در عملیات راپل خود برای رسیدن به آن خودرو ناموفق بودند و به این دلیل ایشان با تحکم از من خواستند که جرثقیل های اعزامی را خودم در صحنه مدیریت کنم.

Snap 2022-05-24 at 10.48.23
تصویر مربوط به سیل سال 1388 در قم

 از جلسه خارج و به محل آن حادثه رفتم، درحالی  که سیل به شدت جریان داشت و کف رودخانه را پوشانده بود  و از روی پل ها  هم عبور  می کرد، رفتن به محل خودروی گرفتار به آسانی میسر نبود  و جرثقیل های با بوم بلند هم به واسطه ترافیک به محل نرسیده بودند. از طرفی تشخیص حدود پل هم سخت  بود و نمی توانستیم با جرثقیل کوچکی که در محل حاضر شده بود وارد آب بشویم. به خاطر همین  به همراه  کمک راننده جرثقیل، وانت پیکان واژگون شده  ای را جابجا نموده راه را برای ورود به رودخانه باز کردیم.

Snap 2022-05-24 at 10.48.12
سیل در قم

سپس با لودر کارگاه احداث خط منوریل  و زنجیر جرثقیل  به سمت  پژو رفتیم و آن را  از آب خارج کرده  که  مشخص شد هیچ سرنشینی ندارد. در حین عقب رفتن لودر و عجله راننده آن، در حالی که ما در داخل بیل  بودیم، لودر  از عقب از  به داخل رودخانه سقوط کرد.

Snap 2022-05-24 at 10.48.00
تصویر امدادرسانی مربوط به سیل قم

مدتی در داخل بیل ماندیم و با رسیدن جرثقیل های بوم بلند  توانستیم  از داخل بیل لودر خارج و با لباس گل آلود وارد جلسه ستاد بحران استانداری شدم.

Snap 2022-05-24 at 10.47.29
تصویری از امداد رسانی مربوط به وقوع سیل در قم
Snap 2022-05-24 at 10.46.36
سیل قم در سال 1388

Snap 2022-05-24 at 10.46.20

این عکس آویزان بودن خودم به وینچ جرثقیل را نمی دانم چه کسی گرفته است ولی می دانم که فیلم کاملی  از آن در اختیار هلال احمر قم وجود دارد که متاسفانه مدیریت هلال احمر حاضر به ارائه آن نشد.

بعد از ورودم به جلسه ستاد بحران استان،  اولین تشکر ویژه را مدیر عامل وقت هلال احمر استان  آقای دکتر زمانی کرد و آن هم این که «کی به شما اجازه داد که وارد عملیات نجات بشوی، اگر کشته شده بودی من را بیچاره می کردی، بیخود کردی در این امر دخالت کردی»

 آن ایام استاندار قم، آقای ناظمی اردکانی بودند که ظاهرا به اتفاق سه معاون دیگرشان در سفر اروپا تشریف داشتند و مسئول ارشد استانداری معاون توسعه منابع بودند که جانشین وی محسوب می شدند که  مرا برای تعویض لباس مرخص نمودند که البته بعد از تعویض لباس به استانداری برگشتم و تا ساعت 12 شب به کمک سرهنگ ایرانی مسئول پلیس شهرستان قم و حمایت های صورت گرفته از سوی ادارات آب و فاضلاب و راه و ترابری و بخش خصوصی، تعداد دیگری از خودروهای گرفتار در زیر صحن جواد الائمه را خارج و فردای آن روز نیز بقیه خودروها را که آب برده بود را از کف رودخانه خارج کردیم.  عملیات نجات اداره کل حمل و نقل استان با مشارکت بخش خصوصی دارای جرثقیل منجر به خارج نمودن تعداد 25 عدد از آنها را از داخل رودخانه شد.

* کارشناس حمل و نقل

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.