| کد خبر: 243305 |

◄ جزییات خرید ۱۰۰۰ اتوبوس دست دوم

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران جزییات ورود حدود ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس دست دوم به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران را تشریح کرد.

تین نیوز

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران جزییات ورود حدود ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس دست دوم به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران را تشریح کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، مجتبی شفیعی در خصوص چرایی ورود اتوبوس‌های دست دوم به ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت با اشاره به تجربه موفق ورود اینگونه اتوبوس‌ها به تهران اظهار کرد: در گذشته یک سابقه موفق داشتیم که اتوبوس‌های "ایکاروس" در دوره‌ای وارد ناوگان شدند و از آنجایی که نسبت به اتوبوس‌های موجود آن زمان وضعیت بهتری داشت هم راننده و هم مردم راضی بودند و سال‌ها این اتوبوس‌ها در تهران کار کرد.

وی با بیان این‌که یکی از سریع‌الوصول‌ترین راه‌های بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی، توسعه اتوبوس است، ادامه داد: اما وضعیت شبکه اتوبوسرانی نیز در حال حاضر به قدری فرسوده است که ما از هر روش ممکن برای تامین اتوبوس استفاده می‌کنیم تا این ناوگان فرسوده که دچار کمبود شدید اتوبوس است را دوباره فعال کنیم و از هیچ کانالی صرفه‌نظر نمی‌کنیم.

وزارت کشور قرارداد خرید ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس را دنبال می‌کند

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان این‌که قطعا تامین اتوبوس نو و تولید داخل در اولویت است اما با توجه به کسری منابع و سابقه ۱۰ ساله کمبود اتوبوس خیلی نمی‌توان امیدوار بود که همه تخم‌مرغ‌هایمان را در سبد تولید داخل و منابع داخلی شهرداری بگذاریم، گفت: وزارت کشور قرارداد خرید ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس را دنبال می‌کند که در این میان سهم تهران ۹۰۰ اتوبوس است و یک قرارداد دیگر نیز از طریق تهاتر نفت دنبال می‌شود که ۱۴۰۰ تا ۱۶۰۰ اتوبوس سهم ما خواهد بود و ما نیز در کنار دولت راه‌های دیگر تامین اتوبوس را دنبال می‌کنیم.

شفیعی با بیان این‌که بحث تامین اتوبوس از طریق واردات نیاز به مجوز دولت دارد، تصریح کرد: ما از یک طرف به دنبال مصوبات از دولت هستیم و از طرف دیگر بر روی شاخص‌ها، قیمت و مشخصات فنی اتوبوس‌ها بحث و بررسی می‌کنیم، اما در کل امیدواریم بتوانیم از این مجموع کارهای انجام شده و در حال انجام ۴۰۰۰ الی ۵۰۰۰ اتوبوسی که در تهران کم داریم را تامین کنیم.

امسال تمرکز ما بر توسعه اتوبوس است

وی با بیان این‌که اورهال کردن ۱۴۰۰ دستگاه اتوبوس را در سال جاری دنبال می‌کنیم، ادامه داد: ما از همه ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم تا بتوانیم ناوگان اتوبوسرانی‌مان که سریع‌الوصول‌ترین راه برای بهترکردن شبکه حمل و نقل عمومی است را بهبود دهیم چرا که مترو زمان‌بر است و امسال تمرکز ما بر توسعه اتوبوس است.

ارائه پیشنهاد خرید اتوبوس‌های دست دوم به رئیس جمهوری

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که خرید اتوبوس‌های دست دوم در چه مرحله‌ای قرار دارد، اظهار کرد: مذاکرات مختلفی داشتیم و پیشنهادات مختلفی به ما ارائه شده که از نظر کیفیت و قیمت در حال بررسی هستیم؛ اما از آنجایی که نیاز به مصوبه دولت دارد، شهردار تهران پیشنهاد را به رئیس جمهور داده و رئیس جمهور نیز دستور دادند که در کمیسیون زیربنایی دولت این مساله بررسی شود و بررسی اولیه انجام شده و توافق با وزارت کشور و صنعت نیز صورت گرفته است و ملاحظات سازمان محیط زیست نیز لحاظ شده و الان فقط منتظر تصویب در دولت هستیم و اگر این مهم تصویب شود در پشتوانه قانونی و مجوزها مشکلی نخواهیم داشت و بر روی بررسی پیشنهادات تمرکز می‌کنیم.

وی با بیان این‌که برخی از پیشنهادات قابل بررسی است و همه پیشنهادات از خرید اتوبوس داخلی ارزان‌تر است، گفت: ما در بررسی‌مان به میزان کارکرد، مدل، شاخص‌های محیط زیستی و غیره توجه می‌کنیم.

روزی ۲ میلیون نفر با اتوبوس جابه‌جا می‌شوند

شفیعی در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نیست که از تولید داخلی برای تامین اتوبوس‌ها استفاده کنیم؟ اظهار کرد: روزی دو میلیون نفر با اتوبوس جابه‌جا می‌شوند که به دلیل کمبود شدید ناوگان در فشار و زحمت هستند و از طرفی دیگر بحث حمایت از تولید داخل به طور جدی دنبال می‌شود و ما باید برای این چالش راهکار مناسبی ارائه کنیم که هر دو طرف یعنی مردم و خودروساز دیده شوند.

تهران به ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس احتیاج دارد

وی با بیان این‌که اگر بتوانیم با قیمت کم اتوبوس‌های با کیفیت وارد کنیم آسیب چندانی به تولید داخل نمی‌خورد، گفت: دقت داشته باشید که تهران به ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس احتیاج دارد که تامین ۴۰۰۰ دستگاه اتوبوس سهم تولید داخل است و حداکثر تنها ۱۰۰۰ اتوبوس از این روش تامین می‌شود و دقت داشته باشید که ورود اتوبوس‌های دست دوم یک راهکار موقت است و نمی‌خواهیم به اتوبوس‌های کارکرده متکی شویم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر این‌که اتوبوس‌های باکیفیت بالا که با یک اورهال ساده از اتوبوس نو چیزی کم نخواهند داشت می‌توانند سال‌های سال در ناوگان اتوبوسرانی خدمت‌رسانی کنند و نکته قابل توجه این است که خدمات پس از فروش توسط خودروسازان داخلی انجام می‌شود، در مورد شاخص‌های انتخاب اتوبوس گفت: میزان کارکرد برای ما بسیار مهم است و حداکثر سن اتوبوس بایستی پنج سال باشد و استاندارد آلایندگی حداقل یورو ۵ باشد و در کنار آن مساله قیمت و خدمات پس از فروش نیز مورد توجه خواهد بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.