| کد خبر: 243285 |

◄ شتر عامل حوادث ناگوار جاده ای در سمنان است!

حوادث جاده‌ای در مناطق کویری به ویژه در شرق استان سمنان باعث رخدادهای ناگوار و داغدارشدن خانواده‌ها می‌شود که در برخی موارد حیوانات حیات وحش یا اهلی به ویژه شترها آن را دامن می‌زنند.

تین نیوز

 شتر یکی از حیوانات اهلی پرفایده برای انسان و طبیعت است که در آیاتی از قرآن کریم هم به آن اشاره شده است، این حیوان در روزگاران قدیم یکی از بهترین ابزارهای حمل و نقل در کویرها بشمار می‌رفت و با پیشرفت علم و ساخت وسایل نقلیه جای خود را به ارابه‌های آهنین از جمله خودروهای سواری و باری داد.  

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، دسته‌های شتر به صورت چند نفری در بیابان اطراف روستاهای کویری رها و مشغول چرا هستند که فقط گاهی وقت‌ها ساربانان برای رسیدگی به امور این دام سنگین در این مناطق حضور پیدا می‌کنند. 

در جاده های شهرستان شاهرود که بخشی از آن در حاشیه کویر و همجوار چند استان بزرگ این منطقه قرار دارد، شترها حوادث جاده‌ای را به ویژه در رفت و آمدهای شبانه برای خودروها و مسافران عبوری از جاده‌های کم عرض  به وجودمی آورند که روستاهای طرود در بخش مرکزی و خارتوران در بخش بیارجمند از این جمله نقاط هستند.

برخی مردم این مناطق توجه ویژه شترداران و مسوولان امر را برای کاهش این دست حوادث جاده‌ای که باعث مصدومیت، فوت و داغدارشدن تعدادی از خانواده‌ها می‌شود خواستار هستند.

چندی پیش در جاده‌های کم عرض روستای طرود و آبادی‌های اطراف آن و همچنین در ۲روز گذشته حادثه برخورد شتر با پراید در جاده بیارجمند باعث مصدومیت و فوت چند هموطن گردید.

لزوم نصب شبرنگ روی شترها برای نمایان شدنشان در شب

یکی از اهالی بیارجمند در این راستا گفت: شترها کمتر در آغل‌ها نگهداری می‌شوند و بیشتر در فضای باز حرکت و چرا می‌کنند.

حسن کریمی افزود: جمع آوری این حیوان توسط مالکان آنها بندرت در یک مکان روستایی انجام می‌شود و بیشتر وقت‌ها شترها را در بیابان‌ها با نشان یا داغی بر روی بدن آنها شناسایی می‌شوند.

وی با بیان اینکه حرکت آزادانه و چرای این حیوان در بیابان‌ها را نمی توان محدود کرد، ادامه داد: راهکارهای اصولی برای کاهش حوادث جاده‌ای توسط شتر را باید بصورت جدی پیگیری کرد.

یکی دیگر از اهالی منطقه گفت: بستن شبرنگ به دور گردن و دست و پای این حیوان می‌تواند در تردد شبانه توجه رانندگان را قبل از بروز حادثه جلب نماید.

تامین روشنایی و نصب گاردریل برای جاده ها

محمد باقری با بیان اینکه نصب تابلوهای هشداری عبور حیوانات از این گونه جاده‌ها نیز در کاهش حوادث و هشدار به رانندگان بسیار موثر است، افزود: تامین روشنایی لازم شبانه این گذرگاه‌ها در تمام مسیر مورد توجه مسوولان امر باشد.

به گفته وی، نصب گاردریل و حفر کانال برای جلوگیری از ورود ناگهانی این حیوان به جاده‌ها از دیگر موارد لازم در کاهش حوادث جاده‌ای از این دست بشمار می‌آید.    

وی ادامه داد: در فصل سرد سال شترها به دلیل گرم بودن آسفالت علاقه زیادی به استراحت در بستر جاده دارند که این موضوع خطرات زیادی را در پی دارد.

دستورهای قضایی پیشگیرانه در شرق استان سمنان

دادستان عمومی و انقلاب شاهرود نیز در این راستا گفت: در حوزه پیشگیری از وقوع جرم در خصوص کاهش حوادث جاده‌ای برای نهادهای متولی امر دستور لازم صادر شده است.

حجت الاسلام رضی پارسامنش افزود: دستگاه‌های اجرایی نیز در حوزه اختصاصی وظیفه خود در نصب تجهیزات و علایم هشداری، جلوگیری از تعلیف غیر مجاز در منابع طبیعی، تامین روشنایی شبانه برخی قسمت‌های جاده و نظارت بر حضور ساربان‌ها همراه گله‌های شتر در این مناطق کویری، دستورات لازم بصورت مکتوب صادر و پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به گستردگی جاده‌های کویری در شرق استان سمنان خواستار تسریع در سامان بخشی به این امر و کاهش این نمونه از حوادث جاده‌ای شد.

خطر ورود احشام در جاده های روستایی و فرعی

فرمانده پلیس راه شاهرود - میامی در این خصوص گفت: در محورهای روستایی و فرعی که احتمال تردد احشام و حیات وحش وجود دارد رانندگان باید با هوشیاری و توجه ویژه رفت و آمد کنند.

سرهنگ کاظم لطفی با بیان اینکه راه‌های کویری و روستایی عباس آباد، بخش بیارجمند، طرود و روستاهای اطراف آن از جمله راه‌های فرعی روستایی کم عرض، دارای اختلاف سطح و بدون شانه مناسب و گاردریل هستند، ادامه داد: رانندگان ناآشنا به مسیر باید با رانندگی تدافعی که در آن هر لحظه احتمال بروز این دست حوادث می رود، توانایی کنترل کامل خودرو با ایجاد کمترین خسارت را داشته باشند.

وی رعایت سرعت مطمئنه، توجه به جلو و هوشیاری راننده در اینگونه مسیرها در روبه رو شدن با خطر را باعث کنترل بهتر وسیله نقلیه و کاهش خسارت و حوادث برشمرد.

لطفی همکاری بیش از پیش دهیاران روستاهای این مناطق در شناسایی صاحبان گله‌های شتر و ارائه آموزش‌های لازم در این راستا به ساربانان برای کاهش حوادث ناگوار را ضروری خواند و ابراز داشت: رانندگان در مسیرهای طولانی مدتی در مکانی امن استراحت و پس از آن ادامه مسیر دهند تا راننده با هوشیاری کامل به ویژه در ترددهای شبانه سفری کم خطر، ایمن و آرام را برای خود و همراهان تضمین نماید.

به گفته وی، رفت و آمد شبانه در راه‌های فرعی و روستایی که احتمال عبور احشام و حیات وحش در آنها بیشتر است به علت کاهش دید شبانه باید با کمتر از سرعت مطمئنه و همچنین هوشیاری کامل انجام شود.

فرمانده پلیس راه شاهرود - میامی اظهار داشت: بوته زنی محدوده و حریم راه‌های فرعی که شتر و احشام برای چرا به آن وارد می شوند در کاهش برخورد حیوان با خودرو موثر است.

لطفی افزود: درصورت بروز هرگونه حادثه رانندگی در جاده‌ها، رانندگان با قراردادن مثلث احتیاط شبرنگ یا روشن کردن آتش و مشعل دیگر رانندگان را از احتمال وجود خطر تصادف قبل از وقوع آن آگاه سازند.

استان سمنان بیش از هشت هزار و ۶۱۲ کیلومتر بزرگراه، آزادراه و جاده اصلی و فرعی و بیش از یکهزار کیلومتر راه روستایی دارد.

حدود سه هزار نفر از هشت هزار نفر شتر پرورشی در شهرستان شاهرود متعلق به روستای طرود است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.