| کد خبر: 243138 |

◄ آزادراه تبریز- مرند- بازرگان درانتظار تخصیص اعتبار

آزادراه تبریز- مرند- بازرگان به عنوان مسیر ترانزیتی ایران - ترکیه، یکی از ابرپروژه‌های آذربایجان شرقی است که در حال حاضر در انتظار تخصیص اعتبارات لازم از سوی دولت است.

تین نیوز

آزادراه تبریز- بازرگان یکی دیگر از ابرپروژه‌های استان آذربایجان شرقی است که تاکنون اتمام نیافته است. این همان پروژه‌ای است که سال‌هاست به امید تزریق بودجه به انتظار نشسته اما هم‌چنان با کمبود اعتبارات لازم، دست و پنجه نرم می‌کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، آزادراه تبریز- مرند- بازرگان به طول ۲۵۳ کیلومتر بوده که در اسفند ماه سال ۱۳۹۷ استارت خورده و تحویل زمین برای این پروژه نیز در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ انجام گرفته است.

مسیر بازرگان، مسیر اصلی ترانزیت کالا و مسافر با کشور ترکیه، اتحادیه اروپا و منطقه قفقاز است که سالانه بیش از ۱۵ میلیون تن بار و قریب ۱۰ میلیون نفر مسافر از طریق آن جابجا می‌شود.

مسیر ترانزیتی ایران - ترکیه درانتظار تخصیص اعتبار

کریدور شماره ۲ از کریدورهای ۱۰ گانه نوع یک کشور مرز دوغارون در استان خراسان رضوی را به مرز بازرگان در استان آذربایجان غربی متصل می‌کند که آزادراه تبریز-مرند-بازرگان، حلقه مفقوده این کریدور شرق به غرب بسیار حائز اهمیت است.

این آزادراه نه تنها خواسته مردم آذربایجان و ایران، بلکه به عنوان بزرگراه آسیایی از اولین تعهدات دولت ایران بوده است که در حال حاضر، با مشکل کمبود اعتبار مواجه شده و تا زمانی که دولت قادر به تأمین بودجه لازم برای تکمیل این پروژه نباشد، آینده این پروژه مشخص نخواهد شد.

آزادراه تبریز- مرند- بازرگان به طول ۲۵۳ کیلومتر اجرا می‌شود

مدیر کل سابق راه و شهرسازی آذربایجان شرقی  گفت: قطعه اول آزادراه تبریز- بازرگان به طول ۶۴ کیلومتر تا مرند به صورت مشارکتی ۵۰ درصدی راه و شهرسازی و ۵۰ درصدی دولت بوده که درحال اجرا است.

ابوالقاسم سلطانی ادامه داد: آزادراه تبریز- بازرگان حدود ۱۱۵ کیلومتر است که تنها ۶۴ کیلومتر آن دارای قرارداد بوده و مابقی بدون قرارداد است و در حال حاضر به دنبال جذب سرمایه گذار هستیم.

آزادراه تبریز-مرند-بازرگان تا فصل کاری ۱۴۰۱ تا صوفیان به طول ۴۰ کیلومتر به بهره‌برداری می‌رسد

وی افزود: آزادراه تبریز- مرند- بازرگان به طول ۲۵۳ کیلومتر است و قرار بر این شده تا فصل کاری ۱۴۰۱، تا صوفیان به طول ۴۰ کیلومتر به بهره‌برداری برسد که البته در حال حاضر عملیات آسفالت ریزی در بخش‌هایی از مسیر آزادراه تبریز- مرند-بازرگان در محدوده تبریز- صوفیان انجام گرفته است.

در انتظار تخصیص اعتبارات کافی از سوی دولت هستیم

سلطانی گفت: تلاش بر این است تا آخر فصل کاری سال جاری، ۴۰ کیلومتر از آزادراه تبریز-مرند-بازرگان و ۴۵ کیلومتر از آزادراه مراغه-هشترود به مجموع آزادراه‌ها افزوده شود که البته در انتظار تخصیص اعتبارات کافی از سوی دولت هستیم.

مدیر کل سابق راه و شهرسازی آذربایجان شرقی بیان کرد: تقریباً در تمامی پروژه‌ها از جمله پروژه آزادراه تبریز- مرند-بازرگان، دولت قادر به پرداخت سهم خود نیست که این جزو عمده‌ترین مشکلاتی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

مسیر ترانزیتی ایران - ترکیه درانتظار تخصیص اعتبار

اتمام پروژه وابسته به تأمین منابع دولتی است

وی افزود: برای احداث هر کیلومتر از آزادراه، حدود ۶۵ میلیارد هزینه نیاز است و اگر بخواهیم آزادراه تبریز- مرند-بازرگان به طول ۱۱۵ کیلومتر در حوزه استحفاظی آذربایجان شرقی، حدود سه هزار میلیارد تومان، منابع مالی نیاز است.

برای احداث هر کیلومتر از آزادراه، حدود ۶۵ میلیارد هزینه نیاز است

سلطانی ادامه داد: اتمام این پروژه بستگی به تأمین منابع مالی از سوی دولت دارد اما طبق برنامه ریزی که انجام گرفته، اگر دولت قادر به تأمین پرداخت سهم خود باشد می‌توان تا آخر فصل کاری سال جاری (اوایل آبان ماه)، ۴۰ کیلومتر از آزادراه تبریز-مرند-بازرگان را به بهره‌برداری رسانید.

مدیرکل سابق راه و شهرسازی آذربایجان شرقی گفت: مشخصات فنی آزادراهی موجب کاهش تصادفات و افزایش سرعت و راحتی برای مسافرین خواهد شد و هم‌چنین با توجه به جذب قسمت بزرگی از ترافیک مسیر موجود تبریز- مرند، موجب کاهش ترافیک در این مسیر خواهد شد.

اعتبارات مورد نیاز از سوی دولت لحاظ خواهد شد

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: آزادراه تبریز-بازرگان در چندین مرحله با مشارکت بخش خصوصی در حال احداث بوده است.

مسیر ترانزیتی ایران - ترکیه درانتظار تخصیص اعتبار

حجت الاسلام سید محمد رضا میرتاج الدینی به مشارکت ۶۰ درصدی دولت و ۴۰ درصدی بخش خصوصی اشاره کرده و افزود: فاز تبریز به سمت بازرگان، فعال است اما پیمانکار فاز تبریز به سمت بازرگان هنوز انتخاب نشده است.

وی افزود: با توجه به اینکه این پروژه با مشارکت بخش خصوصی است، از سوی دولت اعتبارات لازم و مورد نیاز لحاظ خواهد شد.

امیدوارم هر چه زودتر این آزادراه افتتاح شود

یکی از رانندگان در این مسیر نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: وضعیت اتوبان تا مسیر مرند نسبتاً خوب است اما باقی مسیر وضعیت مناسبی ندارد و رانندگان را با مشکلات بسیاری مواجه می‌کند.

عیسی اکبری ادامه داد: وضعیت آسفالت اصلاً مناسب نیست و چاله چوله‌های بسیاری در این مسیر وجود دارد در حالی که این مسیر، یک محور پرتردد و ترانزیتی است.

این راننده گفت: در حال حاضر نه تنها وضعیت آسفالت در سطح شهر مناسب نیست بلکه وضعیت جاده و هم‌چنین این مسیر نیز خوب نبوده و مسئولان باید نسبت به آسفالت ریزی اساسی در این مسیر اقدام کنند.

ما سال‌هاست در انتظار پروژه‌های نیمه تمام هستیم تا بلکه روزی به پایان برسد و امیدوارم مسئولان هر چه زودتر آزادراه تبریز-مرند-بازرگان را افتتاح کنند

اکبری ادامه داد: افزایش تصادفات در حال حاضر نگران کننده است و به نظرم گذشته از بالا بودن سرعت مطمئنه، وضعیت جاده‌ها نیز منجر به افزایش تصادفات رانندگی شده است.

وی افزود: ما سال‌هاست در انتظار پروژه‌های نیمه تمام هستیم تا بلکه روزی به پایان برسد و امیدوارم مسئولان هر چه زودتر آزادراه تبریز-مرند-بازرگان را افتتاح کنند.

آزادراه تبریز- مرند- بازرگان، یکی دیگر از ابرپروژه‌های استان آذربایجان شرقی است که بعد از گذشت سال‌های متمادی، هنوز به اتمام نرسیده و در حال حاضر با کمبود اعتبارات لازم مواجه شده است.

آزادراه تبریز- مرند- بازرگان، پروژه‌ای است که تا زمانی که دولت، اعتبار لازم را برای تکمیل این ابرپروژه تزریق نکند، هم چنان بلاتکلیف خواهد ماند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.