| کد خبر: 242960 |

◄ دانستنی‌های شبکه راه‌آهن ریلی زیرزمینی پایتخت

300 میلیون لیتر صرفه‌جویی سالانه در مصرف سوخت به مدد بهره‌مندی از مترو تهران

تین نیوز

300 میلیون لیتر صرفه‌جویی سالانه در مصرف سوخت به مدد بهره‌مندی از مترو تهران

  • شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) اردیبهشت ماه ۱۳۵۴تاسیس شد.
  • سال ۱۳۵۶ ساخت مترو در تهران آغاز شد.
  • از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۵ در بحبوحه سال‌های جنگ تحمیلی، طرح احداث مترو متوقف بود.
  • بهره‌برداری از اولین ایستگاه‌های مترو در تهران از سال ۱۳۷۷ آغاز شد که نخستین ایستگاه صادقیه بود.
  • طول مسیر ساخته شده شبکه مترو تهران در حال حاضر حدود 252 کیلومتر است که حدوداً برابر فاصله تهران تا شهر ساری می‌باشد.
  • شبکه مترو تهران تاکنون بیش از 10 میلیارد (نفر- مسافر) را پوشش داده است که این رقم حدود 120 برابر جمعیت کل کشور است.
  • مترو تهران به لحاظ طول مسیر تعداد ایستگاه‌های احداث شده، کیفیت ساخت و نگهداری یکی از 20 مترو برتر جهان به حساب می‌آید.
  • به مدد بهره‌مندی از شبکه راه‌آهن ریلی زیرزمینی تهران، سالانه حدود 300 میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفه‌جویی صورت می‌پذیرد.
  • هزینه خرید هر واگن مترو حدودیک میلیون دلار است.
  • هزینه ساخت هر ایستگاه حدود 12 میلیون دلار است.
  • برای ساخت هر کیلومتر مترو در تهران حدود 55 میلیون دلار هزینه صرف می‌شود.
  • هزینه تامین برق یک ماه شبکه مترو در حال حاضر حدود 2 میلیارد تومان است.
  • مسافران با خرید بلیت، تقریباً یک سوم هزینه واقعی هر سفر با مترو را پرداخت می‌کنند.
  • در حال حاضر متوسط زمان انتظار برای رسیدن هر قطار در خطوط مختلف مترو 4 دقیقه می‌باشد که در صورت افزایش قطارها، این فاصله قابلیت کاهش به 2 دقیقه را دارد.
  • برای سرویس‌دهی استاندارد به مسافران، حداقل 1500 واگن دیگر در شبکه خطوط مترو لازم است.
  • در اوج سفرهای روزانه، بیش از 2.5 میلیون سفر در تهران توسط شبکه خطوط هفتگانه مترو طی هر روز انجام می‌شود.
  • غیر از تهران، کلانشهرهای اصفهان، شیراز، تبریز و مشهد نیز از سیستم راه‌آهن ریلی زیرزمینی (مترو) استفاده می‌کنند.
  • به دلیل استفاده قطارهای مترو از نیروی شبکه برق، این وسیله حمل و نقلی "پاک" نامیده می‌شود.
  • امروزه تمام مراحل ساخت ایستگاه‌ها و مسیر خطوط مترو توسط مهندسان و متخصصان ایرانی انجام می‌پذیرد.
  • برای ساخت هر کیلومتر خط مترو حدود 825 نفر شغل به صورت مستقیم ایجاد می‌شود.
  • در سال‌های اخیر برای تامین تجهیزاتی از قبیل آسانسور، پله‌برقی، درهای ورودی، تجهیزات برقی و ... همگی از تولیدات داخلی استفاده شده است.
  • هر واگن مترو ظرفیت پذیرش 44 مسافر به صورت نشسته و 180 مسافر به حالت کلی (نشسته و ایستاده) دارد.
  • یک قطار مترو با 7 واگن به طور متوسط 325 برابر یک وسیله نقلیه خصوصی، مسافر طی روز جابجا می‌کند.
  • متوسط زمان رسیدن به مقصد با استفاده از مترو یک سوم زمان استفاده شده با بهره‌گیری از وسایل نقلیه شخصی است.
  • در صورت ساخته نشدن مترو، روزانه حدود 30 کیلومتر به طول صف ترافیک خودروها در بزرگراه‌ها و معابر حمل و نقلی اضافه می‌شد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.