| کد خبر: 242904 |

روش های سنتی پاسخگوی نیازهای راهداری نیست

به‌کارگیری روش‌های سنتی دیگر تمام نیازهای امروز را در راهداری پاسخگو نیست در حالی که در سال های اخیر روش های نوین جایگزین روش های سنتی شده است.

تین نیوز

استاد و عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر گفت: به‌ کارگیری روش‌های سنتی دیگر تمام نیازهای امروز را در راهداری پاسخگو نیست در حالی که در سال های اخیر روش های نوین جایگزین روش های سنتی شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، فریدون مقدس روز سه شنبه در سیزدهمین کنگره ملی عمران در اصفهان  افزود: باید از روش‌های نوین جهت افزایش کمی و کیفی راه‌ ها استفاده کرد که درسال های اخیر مورد عمل قرارگرفته و باید با قوت ادامه یابد.

این پژوهشگر وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد:  باید که ۷۲ درصد راه های کشور را با روش پیشگیرانه با ۳۰ درصد هزینه تعمیر و نگهداری کرد و باقی راه‌ها نیز از وضعیت مناسبی برخوردارند. 

وی افزود: یکی از مهم‌ترین رویداد سال های اخیر راه اندازی سامانه ثبت وقایع و وضعیت موجود در راه های کشور است که با شناسایی به موقع می توانیم بسیاری از مشکلات را مورد بررسی قرار دهیم.

مقدس نژاد گفت: در سطح کشور ۲۹۳ هزار کیلومتر جاده داریم که بخشی از این راه  شریانی و بخشی دیگر آن غیرشریانی و  از این مجموع ۲۵ هزار کیلومتر راه اصلی، ۱۹ هزار و ۲۰۰ بزرگراه، ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر آزادراه است.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر افزود: هم اینک در کشور ۳۸ هزار کیلومتر راه فرعی، ۱۱۳ کیلومتر راه روستایی آسفالته،  ۲۳ هزار کیلومتر راه روستایی شوسه و ۷۸ کیلومتر راه روستایی خاکی وجود دارد.

مقدس نژاد تصریح کرد: این کنگره ملی بزرگترین رویداد علمی سالانه مهندسی عمران در سطح کشور می باشد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این کنگره گفت: امروز مساله آب در کشورمان، جنبه های اجتماعی و سیاسی خاصی پیدا کرده و فقط مباحث مهندسی آن مطرح نیست بلکه حتی در لایه های امنیتی وارد شده است.

حمیدرضا صفوی با اشاره به مشکل کم آبی در فلات مرکزی ایران، افزود: تاکنون حدود ۵۰ طرح تحقیقاتی دانشگاهی، ۲۱ طرح مشاوره که ۶ مورد آن بین المللی بود، یکهزار و یکصد مقاله و ۹۰۰ پایان نامه و رساله دکترا در این زمینه انجام یا منتشر شده است.

وی با تاکید بر اینکه ما در زمینه آب از نظر داده مشکلی نداریم، تصریح کرد: آنچه بر این موضوع سایه افکنده ، سیاست گذاری و سیاسی بودن موضوع است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تا کنون در زمینه مدیریت عرضه آب کارهای زیادی انجام شده است، تصریح کرد: اما در زمینه مدیریت مصرف و تقاضا کار چندانی نشده و برای هر بخشی که آب خواسته بمنظور پیشگیری از تنش، آب تامین شده است.

وی با تاکید بر اینکه امروزه خشکسالی فلات مرکزی ایران بیشتر متاثر از مسائل انسان ساز است تا عوامل اقلیمی، گفت: در این منطقه صنایع آب بر و ملی متمرکز شده که از آب محلی استفاده می کنند اما توزیع آنها سراسری است.

صفوی ادامه داد: با توسعه هرچه بیشتر مصارف، منابع آبی بیشتری نیز مورد استفاده قرار گرفت و از تونل اول و دوم کوهرنگ به طرح های جدید انتقال آب مانند تونل سوم کوهرنگ و بهشت آباد رسیدیم که تنش های اجتماعی درباره آنها ایجاد شد.

وی با بیان اینکه با دولتی شدن مدیریت آب، ساختارهای سنتی آب از بین رفته است، گفت: معیشت مردم و صنعت با آب گره زده شد درحالیکه این کار باید با دانش افزایی صورت می گرفت.

وی با اشاره به مسائل و مشکلاتی مانند مدیریت غیر مشارکتی در بحث آب، ضعف قوانین، عدم بازدارندگی ساز و کارها برای جلوگیری از برداشت های غیر مجاز، عدم اجرای کامل قوانین و رعایت نشدن بحث های شرعی نسبت به برداشت غیر مجاز افزود: اکنون جمع اسناد آب بیش از موجودی حوضه آبریز زاینده رود شده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بدلیل مدیریت حوضه ای آب شاهد ایجاد مصارف ناخودآگاه در بالادست شدیم، خاطرنشان کرد: امروز در پایین دست زاینده رود از شهر اصفهان به پایین، مشکلات معیشتی، آلودگی ،بی آبی، ریزگردها و خشک شدن تالاب گاوخونی اتفاق افتاده است.

صفوی خطاب به دانشجویان تاکید کرد که برای حل این مسائل و مشکلات، سعی کنید به سیاسیون علم انتقال دهید اما علم شما سیاسی نشود و همچنین لکنت زبان پیدا نکرده و از علم و اعتقاد خود استفاده و دفاع کنید.

وی برخی از راهکارها برای حل مسائل آب را کنترل منابع سطحی و زیرزمینی، انتقال سوبسید از مبداء به انتها، پیگیری حقابه ها، شفاف سازی درباره برداشت ها، پرداخت خسارت حقابه داران، افزایش سرمایه های اجتماعی، ساماندهی حریم رودخانه، به روز رسانی قوانین و استفاده از فناوری های جدید عنوان کرد.

به گزارش ایرنا، سیزدهمین کنگره ملی مهندسی عمران به‌صورت مجازی و حضوری در دانشگاه صنعتی اصفهان صبح امروز، ۲۰ اردیبهشت ماه در تالار شهید فتوحی دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز به کار کرد.

۱۶ دانشگاه و پژوهشگاه، متخصصان و دانشجویان علاقه‌مند از سراسر کشور در این رویداد علمی حضور فعال دارند و تا ۲۲ اردیبهشت ادامه دارد.

هدف از برگزاری این رویداد، ارائه آخرین دستاوردهای علمی و فناورانه متخصصان دانشگاهی و فعالان صنعت ساخت و ساز کشور است.

در این کنگره سه نشست تخصصی با موضوع همگرایی نخبگان چهار استان مجاور برای رفع چالش‌های آب زاینده‌رود، اهمیت پیاده سازی سیستم مدیریت روسازی در کاهش هزینه‌های نگهداری ‌جاده‌ها و رویکردهای نوین طراحی روسازی برگزار خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.