| کد خبر: 242884 |

درصد هزینه‌های ناشی از سوانح در درآمد ناخالص ملی چقدر است؟

بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از درآمد ناخالص ملی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، صرف هزینه‌های ناشی از سوانح می‌شود.

تین نیوز

رییس مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تبعات ناشی از حوادث را برای جامعه بسیار گران توصیف کرد و گفت: بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از درآمد ناخالص ملی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، صرف هزینه‌های ناشی از سوانح می‌شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، دکتر حمید سوری در گفت و گویی با بیان این که در تقویم سلامت امسال، دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه با عنوان نقش مردم، مسوولان، سازمان های مردم نهاد در مدیریت حوادث و بلایا نامگذاری شده است، اظهار داشت:  اگر چنانچه توجه ما بر مبنای اولویت بخشی به اقدامات حوزه سلامت بر اساس بار ناشی از بیماری‌هایی باشد که سلامت مردم را تهدید می کند، سوانح و مصدومیت‌ها از مهم ترین عوامل ایجاد کننده بار بیماری در کشور است.

۳۵ سالگی؛ میانگین سن قربانیان حوادث در کشور

وی مهم ترین بار ناشی از اپیدمی و تعداد سال های از دست رفته ناشی از بیماری را مربوط به سوانح ذکر کرد و یادآور شد: میانگین سنی قربانیان حوادث در ایران ۳۵ سال است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی خاطرنشان کرد:‌ بر اثر سوانح آمار مرگ‌های زودرس در جامعه روند صعودی پیدا می‌کند، این آمار هزینه‌های سنگینی نیز به جامعه تحمیل می‌کند زیرا به هر میزان که میانگین سنی قربانیان پایین تر باشد، سرمایه گذاری که جامعه روی نیروی مولد و جوان جامعه انجام می دهد، از بین می رود.

سوری از آمار بالای معلولیت ها، عارضه‌های سوء فرهنگی و اجتماعی، از دست دادن نان آور خانواده و یا بیکاری افراد در پی سوانح در کشور خبر داد و افزود: ارایه راهکار برای کاهش مصدومیت ها به عنوان یک اولویت مهم باید در دستور کار باشد.

وی از میانگین بالای مصدومیت‌ها و سوانح در کشور در مقایسه با سایر کشورها خبر داد و گفت: پیشگیری از این مساله پیچیده، چندوجهی و چند جانبه بسیار اهمیت دارد و به شکلی که سیاست گذاری اثربخش، مداخله و تلاش مضاف مسوولان برای  کاهش موارد مصدومیت ها و سوانح ضروری است.

پیشگیری از سوانح با کپی برداری از سایر کشورها ممکن نیست

رییس مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که پیشگیری یا کاهش موارد مصدومیت ها و سوانح با تجربیات خام و کپی برداری از آنچه در سایر کشورها رخ می دهد، ممکن نیست، توصیه کرد: علت ایجاد بسیاری از موارد سوانح  تابع شرایط فرهنگی، بومی و اقلیمی هر کشور است، نمی توان همان نسخه ای که مثلا اروپا برای کنترل سوانح اعمال کرده ما نیز در کشور پیاده کنیم بلکه باید متناسب با شرایط کشور برنامه ریزی کنیم.

سوری تاکید کرد: برای پیشگیری و کاهش بروز سوانح و مصدومیت ها باید برنامه ریزی ها متناسب با شرایط کشور باشد.

بودجه های اختصاص یافته به پژوهش برای پیشگیری از سوانح ناچیز است

وی با انتقاد از غفلت ناشی از توجه به سهم حوزه سلامت در پیشگیری از سوانح و مصدومیت ها افزود: بودجه های اختصاص یافته به پژوهش در حوزه سلامت برای پیشگیری از سوانح و مصدومیت ها بسیار ناچیز است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به فعالیت‌های این دانشگاه در زمینه کاهش موارد مصدومیت‌ها و سوانح از تاسیس مرکز ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌های در دانشگاه اشاره کرد و گفت: در این مرکز علاوه بر مطالعات و تحقیقات علمی بیش از ۲۰ جلد کتاب نیز با هدف کاهش سوانح و مصدومیت ها منتشر شده است. 

براساس گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، سوری تعامل با پلیس راهور ناجا و نیروی انتظامی، دریافت پنج جایزه بین المللی از سازمان جهانی بهداشت و کنگره جهانی ارتقای ایمنی بخش دیگر از افتخارات مرکز ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌های دانشگاه علوم پزشکی عنوان کرد.

وی با تاکید بر این که مرکز ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌های دانشگاه  علوم پزشکی شهید بهشتی صرفا با هدف تولید مقاله فعالیت نمی کند خاطرنشان کرد: این مرکز در سیاست گذاری کلان، تصمیم گیری و اعمال مداخلاتی که به نفع سلامت جامعه است، فعالیت می‌کند.

رییس مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، این دانشگاه را اولین دانشگاهی عنوان کرد که در حوزه آموزش، واحدی درسی تحت عنوان اپیدمیولوژی سوانح و مصدومیت ها را برای دانشجویان در نظر گرفته است.

سوری همچنین به برگزاری دوره های عالی بهداشت عمومی MPH برای پلیس راهور ناجا توسط مرکز ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها نیز اشاره کرد.

رییس مرکز ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت های دانشگاه با بیان این که سوانح سالانه چندین هزار نفر در کشور را به کام مرگ می کشاند بر ضرورت ایجاد و تقویت تعاملات بین بخشی برای انجام مداخلات موثر در این زمینه تاکید کرد.

دکتر سوری عنوان کرد: دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با ظرفیت‌های بالایی که در اختیار دارد می‌تواند نه تنها در سطح کشور بلکه در منطقه نقش کلیدی ایفا کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.