| کد خبر: 242810 |

◄ تکمیل پنج طرح نیمه تمام راه و شهرسازی، اولویت اصفهان در سال ۱۴۰۱

طرح‌های نیمه کاره مهم و اثرگذار متعددی در بخش‌های مختلف مانند حمل و نقل، عمرانی، بهداشت و درمان و آب و فاضلاب در استان اصفهان وجود دارد که پنج پروژه ملی و استانی نیمه‌ تمام در بخش راه و شهرسازی از مهمترین طرح هایی است که تکمیل آنها در سال‌جاری در اولویت و دستور کار قرار دارد.

تین نیوز

استان اصفهان با بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت یکی از قطب های صنعتی، کشاورزی و خدماتی کشور بشمار می آید اما از طرفی بدلیل مواجه بودن با چالش های مختلفی از جمله مسائل آب، محیط زیست و آلودگی هوا به اجرای طرح ها و اَبَر طرح هایی نیاز دارد که از حجم این مشکلات بکاهد و سطح مطلوبی از خدمات را به مردم ارائه کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، برای تحقق این امر تا کنون طرح های زیادی در بخش های متعدد از جمله راه و شهرسازی، حمل و نقل، مسکن، آبرسانی و بهداشت و درمان در این استان تعریف و اجرا شده اما برخی از این طرح ها که می توان از تعدادی از آنها بعنوان اَبَر پروژه نام برد، نیمه کاره باقی مانده است که از مهمترین آنها می توان به قطار تُندرو اصفهان - تهران، قطار شهری و قطار حومه ای اصفهان، کنارگذرهای غرب و شرق، چندین تونل دسترسی بین استانی، سد و تونل کوهرنگ سه و سد و تونل بهشت آباد اشاره کرد.

اولویت دولت سیزدهم در اجرای طرح‌های عمرانی در استان‌ها تکمیل و تجهیز طرح‌های نیمه تمام با همراهی و کمک بخش خصوصی است و در این راه تلاش می کند این طرح ها را بمنظور اشتغالزایی، توسعه، آبادانی و حل مشکلات و چالش های استان ها با همه توان پیگیری کند تا به سرانجام برسند.

مدیر کل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری اصفهان در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه تعداد طرح های اولویت دار و نیمه تمام این استان بسیار زیاد است، اظهار داشت:طرح های اساسی و مهمی در بخش های راه، آب، فاضلاب (تصفیه خانه ها و شبکه های فاضلاب) و دانشگاه علوم پزشکی (مراکز بهداشتی و سلامت محور) وجود دارد که جزو طرح‌های زیربنایی استان در نظر گرفته شده است اما مصوبه و جمع‌بندی نهایی این طرح‌ها باید در سفر رییس جمهور انجام و ابلاغ شود.

حمیدرضا رحیمی  افزود: مقرر شده است که طرح‌های آبی استان اصفهان در جلسه ای با حضور استاندار، وزیر نیرو و رییس سازمان برنامه و بودجه بصورت سه جانبه بررسی و جمع بندی و در قالب مصوبه هیات وزیران ارائه شود اما این موضوع هنوز نهایی نشده است.

وی تاکید کرد: همه طرح های آبرسانی در اولویت استان اصفهان قرار دارد و هیچکدام از آنها از قلم نیفتاده است.

رحیمی اضافه کرد: طرح‌های راهسازی استان اصفهان نیز بصورت کُلی بیان و مقرر شده است که جزییات این طرح‌ها در جلسه مشترکی توسط سازمان برنامه و بودجه و دستگاه‌های اجرایی مربوطه در استان مشخص شود البته حوزه مرکزی وزارتخانه نیز در بعضی از طرح‌های ملی دخیل است و طرح‌های راهسازی و راهداری و هزینه های نگهداری آنها جزو توزیع‌های استان قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: رقم و اعتبار کلی این طرح ها در اختیار استان اصفهان قرار گرفته و سهم هر کدام از دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه ها مشخص شده است و باید توزیع شهرستانی آن را در استان انجام دهند.

تکمیل پنج طرح نیمه تمام راه و شهرسازی، اولویت اصفهان در سال ۱۴۰۱

طرح‌های نیمه تمام اصفهان با ۷۲ هزار میلیارد تومان اعتبار تکمیل می‌شود

استاندار اصفهان هم در این باره گفت: تکمیل طرح‌های نیمه تمام بالای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در این استان به ۷۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

سید رضا مرتضوی افزود: وضعیت طرح‌های نیمه تمام اصفهان مورد بررسی قرار گرفته است تا در سفر رییس جمهور به استان، برنامه ریزی تکمیل و تامین اعتبار آن صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: تحقق کامل اعتبار مورد نیاز امکان پذیر نیست و بر این اساس اولویت بندی نسبت به طرح‌های ضروری صورت می گیرد.

استاندار اصفهان با بیان اینکه ضرورت ها و نیازهای استان جمع بندی و مصوبات مورد نیاز پیش بینی شده است، تصریح‌کرد: در سفر رییس جمهور و هیات دولت به این استان، این موضوعات مطرح و برای آن تصمیم‌گیری می‌شود.

تکمیل پنج طرح راه و شهرسازی اصفهان با جدیت دنبال می‌شود

مجری طرح های زیربنایی استان اصفهان، تکمیل طرح های ملی و استانی نیمه تمام  را از اهداف این مجموعه در سال جاری دانست و گفت: تکمیل پنج طرح بزرگ راه و شهرسازی جزو اولویت‌های ما در اصفهان است.

علیرضا صلواتی فزود: قطار تُندرو اصفهان - تهران، طرح قطار شهری، کنارگذرهای غرب و شرق اصفهان، آزادراه اصفهان به شیراز و احداث چند تونل و بزرگراه بین استانی از جمله این طرح هاست که در سال‌جاری با جدیت دنبال می شود.

وی ادامه داد: طرح کنار گذر غرب اصفهان تا حد فاصل میدان "کرکِوند" در شهرستان مبارکه ادامه پیدا کرده است و تکمیل این طرح تا جاده اصفهان - شیراز در دستور کار قرار دارد و بدنبال سرمایه گذار برای این طرح هستیم که با تعامل با سرمایه گذار این طرح انجام خواهد شد.

صلواتی اظهار داشت: ۶۳ کیلومتر از طرح کنار گذر شرق اصفهان هم سال گذشته به بهره‌برداری رسید و ۳۳ کیلومتر حد فاصل جاده باغ رضوان تا پلیس راه مبارکه- شیراز- اصفهان در حال انجام است.

وی اضافه کرد: این طرح در ۲ قطعه کارگاهی پیشنهاد شده که یک قطعه ۱۷ کیلومتر و قطعه دیگر ۱۳ کیلومتر است و برای هر ۲ قطعه پیمانکار مجزا مشخص شده و عملیات اجرایی آنها با دریافت مجوز زیست محیطی ادامه پیدا خواهد کرد.

مجری طرح های زیر بنایی استان اصفهان خاطرنشان کرد: قطار تندرو اصفهان - تهران یکی از طرح های مهمی است که سال ها بر زمین مانده بود و با پیگیری های انجام شده در مجموعه وزارت راه و شهرسازی این طرح در دستور کار قرار گرفت و پروژه توسط ۶ مجموعه پیمانکاری در حال انجام است.

وی با بیان اینکه این طرح در تعداد قابل توجهی کارگاه در حال اجراست، افزود: در زمان حاضر با توجه به حجم بیشتر فعالیت های کاری در مسیر اصفهان - قم، انجام زیرسازی در حال انجام است.  

وی با تاکید بر اینکه مسیر قم- تهران هم هرگز از دستور کار حذف نشده و در حال پیگیری است تا کل مسیر تهران - قم - اصفهان بصورت یکپارچه تکمیل شود، تصریح کرد: قطار تندرو بصورت مقطعی و جزیی معنی ندارد و کل محور بصورت یکپارچه است و تاکید رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی شروع ادامه مسیر به شهرهای مشهد، شیراز و اهواز است.

صلواتی گفت: اقدامات خوبی در این دوره برای تکمیل این طرح توسط وزیر راه و شهرسازی انجام شده و تاکید وی بر این است که طرح با قدرت ادامه پیدا کند.

تکمیل پنج طرح نیمه تمام راه و شهرسازی، اولویت اصفهان در سال ۱۴۰۱

وی با اشاره به طرح قطار حومه ای اصفهان اظهار داشت: مسیرهای پنجگانه این طرح مشخص و بهره برداران آن تعریف شده است و در مراحل مطالعاتی قرار دارد و در صدد هستیم که با کمک صنایع و دیگر ذینفعان از جمله شهرداری ها این طرح را به نتیجه برسانیم.

صلواتی ادامه داد: منطقه شرق در طرح قطار شهری اصفهان کمتر مورد توجه قرار گرفته اما در طرح قطار حومه ای بعنوان یک ظرفیت مورد توجه قرار گرفته است تا بتوانیم حمل و نقل ریلی در شرق استان و شهرستان اصفهان را توسعه دهیم.

وی خاطرنشان کرد: اتصال قطار حومه ای به قطار تندرو اصفهان - تهران و خطوط یک، دو و سه قطار شهری اصفهان نیز پیش بینی شده است.

مجری طرح های زیر بنایی استان اصفهان گفت: احداث چند جاده دسترسی بین شهرستان‌های استان از جمله پروژه بادرود - کاشان و جاده های دسترسی قمصر و تقاطع های غیر همسطح شهدای هسته‌ای، نجف‌آباد و پروژه جاده پیامبر اعظم حدفاصل دنبی تا دولت‌آباد در شهرستان بُرخوار برای ایمن سازی تردد نیز در حال انجام است.

کنارگذر شرق اصفهان، شریان حیاتی بین جنوب و شمال کشور 

کنارگذر شرق اصفهان شریانی مهم بو حیاتی رای ارتباط هرچه بهتر و سریعتر ترافیک جنوب به جاده‌های منتهی به مرکز و شمال کشور به شمار می‌آید که از آزاد راه نطنز – کاشان – اصفهان آغاز و به آزاد راه اصفهان – شیراز ختم می‌شود.

تفاهمنامه تامین مالی، اجرا، بهره‌برداری و انتقال آزادراه کنارگذر شرق اصفهان از سال ۹۴ بین وزارت راه و شهرسازی و صندوق بازنشستگی کشوری به امضا رسید.

عملیات اجرایی آزادراه کنار گذر شرق اصفهان که در سال‌های گذشته متوقف شده بود با هدف کاهش زمان سفر، جلوگیری از تردد خودروهای سنگین و دودزا به درون محیط شهری اصفهان و کاهش آلودگی هوا و در پی آن ایجاد سفری پاک با همکاری سازمان بازنشستگی کشوری و با مشارکت بخش خصوصی اجرا شد.

قطعه اول آزادراه شرق اصفهان از آزادراه اصفهان- نطنز تا آزادراه اصفهان- اردستان به طول ۳۰ کیلومتر، قطعه دوم آن در ادامه تا جاده اصفهان- نایین به طول ۳۳ کیلومتر و قطعه سوم آن از جوار باغ رضوان تا گردنه لاشتر پس از شهر بهارستان به طول ۳۰ کیلومتر است که بار حمل و نقل کریدور شمال - جنوب را از مجاورت شهر اصفهان به سمت شرق هدایت می‌کند.

این طرح در کاهش آلاینده‌ها، تصادف‌ها و ترافیک بسیار موثر خواهد بود و با توجه به اینکه روزانه ۶۰۰ هزار تردد خودرویی در جاده‌های اصلی کلانشهر اصفهان انجام می‌شود، برآورد تردد روزانه ۸۰ هزار وسیله نقلیه از این مسیر، نقشی مهم و گره‌گشا خواهد داشت.

به گفته مسوولان وزارت راه و شهرسازی، بهره برداری از آزادراه شرق اصفهان موجب کاهش ۸۰ دقیقه از زمان سفر و ۳۵ کیلومتر از مسیر، کاهش مصرف بالغ بر ۱۵ میلیون لیتر سوخت در سال و ۷۳۰ میلیون لیتر در دوره ۲۰ ساله، کاهش سوانح جاده ای تا حدود ۱۵ درصد و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی معادل ۲ میلیون تُن دی اکسید کربن در دوره بهره برداری می شود.

تا کنون قطعه های اول و دوم این طرح شامل ۶۳ کیلومتر حدفاصل کاشان تا جاده فرودگاه اصفهان به بهره برداری رسیده که تکمیل کننده کُریدور آزادراهی شمال- جنوب است و حلقه اتصال این کریدور به کریدور جاده‌ای شرق به غرب و جاده نایین محسوب می‌شود.

تکمیل این بخش از آزادراه شرق اصفهان موجب تسهیل حمل و نقل بار و مسافر استان‌های شمالی کشور به استان‌های اصفهان، فارس، چهارمحال و بختیاری، بوشهر و کهگیلویه و بویر احمد و افزایش بهره وری آزادراه اصفهان-نطنز- کاشان شده است.

بر این اساس، عملیات اجرایی مربوط به ۳۳ کیلومتر آزادراه کنار گذر شرق اصفهان (قطعه سوم) باقی مانده است که تکمیل و بهره برداری از آن موجب می شود ترافیک بطور کامل از شهر اصفهان خارج و به سمت سه راهی مبارکه هدایت شود.

قطعه سوم آزادراه کنارگذر شرق اصفهان به چهار بخش پیمانکاری شامل ۱۷ کیلومتری ابتدایی، ۱۳ کیلومتری انتهایی و ۲ پل بزرگ راه‌آهن و زاینده‌رود تقسیم و هزینه تکمیل و پایان کار آن حدود یکهزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برآورد شده که ۵۰۰ میلیارد تومان سهم دولت و یکهزار و ۱۰۰ میلیارد تومان سهم سرمایه‌گذار است.

 

برای تکمیل قطعات یک و دو این آزاد راه بطول ۶۳ کیلومتر نیز یکهزار و ۹۵ میلیارد تومان هزینه شده است.

۱۴۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام بهداشتی اصفهان نیاز است

علاوه بر طرح های مختلف نیمه کاره در زمینه های مختلف عمرانی، استان اصفهان دارای طرح های نیمه تمام در بخش بهداشت و درمان است که به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل طرح های نیمه‌تمام این دانشگاه در استان نیاز است.

شاهین شیرانی افزود: در صورت تصویب این رقم در مُصوبات سفر آتی رییس جمهور به استان اصفهان، بخشی از این پروژه‌ها تا پایان سال جاری و بخشی هم تا سال ۱۴۰۲ تکمیل می شود.

وی با اشاره به اولویت مدیریت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برای رسیدگی به مناطق محروم اظهار داشت: یکی از مهمترین اقدامات دولت، تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام بویژه بیمارستان‌هاست که هزینه این کار برآورد و به دفتر رییس جمهور برای سفر استانی و تدوین مُصوبات سفر ارجاع شده است.

وی افزود: توسعه بیمارستان فیض و تامین نیروی انسانی آن، افزایش ۸۰۰ تخت در بیمارستان فارابی، تکمیل و توسعه بیمارستان امام حسین(ع)  ویژه کودکان با افزایش ۳۰۰ تخت، توسعه بخش های  CCU و ICU بیمارستان قلب چمران، توسعه بیمارستان سیدالشهدا(ع) اصفهان، تکمیل بیمارستان‌های ساعی خمینی شهر، شیخ بهایی نجف‌آباد و ورزنه، تکمیل مراکز دیالیز نیمه‌کاره، توسعه مراکز بهداشتی و درمانی و جبران کمبود ۲۵ درصدی نیروی متخصص و نیروی انسانی، بیمارستان ۲۵۰ تختی بهارستان، توسعه بیمارستان گلدیس شاهین شهر و ساخت بیمارستان ۱۲۰ تختی برخوار از مطالبات حوزه علوم پزشکی در سفر رییس جمهور به اصفهان است.

استان اصفهان بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۲۸ شهرستان، ۵۲ بخش، ۱۱۱ شهر و ۱۲۹ دهستان دارد.

۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه در این استان وجود دارد و با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی، این استان  بعنوان چهارراه ترانزیتی، رتبه نخست حمل بار و رتبه سوم حمل مسافر را در کشور داراست.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.